• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403030704280
  • خبرنگار : 71234

روند بررسی و تصویب اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم

روند بررسی و تصویب اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم

در صورتی منتخبان به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تلقی می‌شوند که اعتبارنامه آن‌ها در پارلمان به تصویب رسیده باشد. پس از تائید دو سوم اعتبارنامه نمایندگان، مجلس به صورت رسمی دستور کار خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، امروز مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم برگزار شد و رئیس هیات رئیسه سنی دستور تشکیل شعب ۱۵ گانه را صادر کرد. اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم به صورت قرعه کشی در ۱۵ شعبه تقسیم شد و امروز اولین جلسه شعب برای تعیین اعضای هیات رئیسه شعب تشکیل می‌شود؛ گزارش نهایی شعب در بررسی اعتبارنامه منتخبان در جلسات آینده مجلس ارائه خواهد شد.

روند بررسی اعتبارنامه منتخبان 

روند بررسی اعتبارنامه منتخبان در ۱۰ ماده قانون آیین نامه داخلی مجلس آمده است؛ براین اساس نمایندگان براساس قرعه کشی به‌طور مساوی به ۱۵ شعبه تقسیم شده و افراد باقیمانده به ‏ترتیب از شعبه اول به بعد، یک‌یک به شعب اضافه می‌‏شوند. نمایندگانی که بعدا سوگند یاد می‌‏کنند براساس قرعه، به عضویت شعبی درمی‌آیند که کسری دارد.

هر شعبه یک رئیس، دو نائب‌رئیس، یک سخنگو و دو دبیر دارد که علاوه بر رسیدگی به اعتبارنامه‌ها،‌ وظیفه تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، اعضای کمیسیون آیین‏‌نامه داخلی مجلس، بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیون‌‏های تخصصی مجلس را عهده‌دار است.

اعتبارنامه‌ها به‌همراه ضمائم آن و براساس جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی که براساس حروف الفبا از طرف معاونت قوانین مجلس با نظارت هیأت رئیسه سنی تنظیم شده، به‌ترتیب به شعب پانزده‌گانه جهت رسیدگی ارجاع می‌شود. هیأت رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامه‌های ارجاعی را قبل از آغاز رسیدگی، تکثیر کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد. چنانچه هر یک از نمایندگان به اعتبارنامه‌ای معترض باشد، اعتراض خود را ظرف مدت سه‌روز به ‌انضمام مدارک و اسناد مربوط به شعبه مربوطه تقدیم می‌کند. شعبه موظف است عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع مورد اعتراض یا حادث‌شدن آن بعد از اعلام صحت انتخابات را احراز کند.

شعب باید حداکثر ظرف مدت سه‌روز کاری گزارش تأیید آن دسته از اعتبارنامه‌ها را که معترض ندارند، به‌صورت یک‌جا به هیأت رئیسه ارسال کند تا برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد.

روند بررسی اعتراضات به اعتبارنامه منتخبان

اگر نمایندگان به اعتبارنامه‌ای اعتراض داشته باشند، اعتراض حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری توسط شعبه رسیدگی می‌شود. در صورتی‌که نظر شعبه تائید اعتبارنامه باشد، گزارش تایید آن برای تصمیم‌گیری به مجلس ارائه می‌شود. چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، از طریق هیات رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق (که اعضای آن در روز اول فعالیت مجلس و در شعب ۱۵ گانه انتخاب شده‌اند) ارجاع خواهد شد تا پس از رسیدگی و ارائه گزارش، برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد.

کمیسیون تحقیق موظف است حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز به دلایل و توضیحات کتبی شعب و معترض یا معترضان رسیدگی کرده و نظرش را پس از استماع و بررسی توضیحات معترض یا معترضان و دفاعیات کتبی یا حضوری نماینده مورد اعتراض، به مجلس ارسال کند.

اگر کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه ردشده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تایید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد. در صورتی که نظر کمیسیون رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن حداکثر به مدت ۱۵ دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود. نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده است حداکثر به مدت ۳۰ دقیقه فرصت دفاع از خود دارد ضمن اینکه می‌تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند. سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رأی گذاشته می‌شود؛ چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب مجلس نرسد، رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می‌کند.

طبق قانون رای‌گیری برای اعتبارنامه مورد اعتراض، مخفی و با ورقه مخصوص انجام می‌شود.

براین اساس نمایندگانی که اعتبارنامه آنان به تصویب نرسیده مانند سایر نمایندگان، از کلیه حقوق اعم از اعلام رای و نامزدشدن برای عضویت در هیات رئیسه و سایرانتخابات برخوردار هستند منتها در زمان بررسی اعتبارنامه خود در شعبه، کمیسیون تحقیق و مجلس حق رای ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha