• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403030704301
  • خبرنگار : 71129

تاکید قانونگذار آمریکایی بر حمایت از تایوان در مقابل چین

تاکید قانونگذار آمریکایی بر حمایت از تایوان در مقابل چین

یکی از قانونگذاران ارشد آمریکایی امروز (دوشنبه) بر حمایت واشنگتن از تایوان در مقابل «تهاجم» چین تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امروز صبح در دیدار با لای چینگ-ته، رئیس جمهور تایوان گفت، وی و دیگر همقطارانش حامی سرسخت تایوان هستند.

به نوشته روزنامه یو اس ای تودی، سه روز پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید تایوان، ناوهای چینی و جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور پیرامون جزیره تایوان رزمایش برگزار کرده و پکن نیز اعلام کرد که این مانور نظامی آزمونی برای توانمندی ارتش چین به منظور تحت کنترل درآوردن این جزیره است.

چین مدعی مالکیت این جزیره است و آن را بخشی از قلمروی خود می‌داند.

این قانونگذار آمریکایی همچنین «این رزمایش ارعاب برانگیز» را محکوم کرده و گفت: «اینها نشان می‌دهد که چین مایل نیست تا تایوان را به وسیله صلح آمیز از آن خود کند. تمامی کشورهای دموکراتیک باید با هم در مقابل این استبداد و تهاجم بایستند.»

مک‌کال به همراه قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه روز یکشنبه وارد تایوان شده است.

رئیس جمهور تایوان نیز از قانونگذاران آمریکایی بابت حمایت‌هایشان قدردانی کرد و گفت، امیدوار است که کنگره آمریکا به کمک‌هایش برای تایوان با هدف تقویت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دفاع از خود ادامه دهد.

وی افزود: ‌«من به دنبال ایجاد اصلاحات و تقویت دفاع ملی هستم تا به دنیا اراده مردم تایوان را برای دفاع از کشورشان نشان دهم.»

با اینکه آمریکا از سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیکی با تایوان ندارد و این روابط را از تایوان به سمت چین تغییر داده اما همچنان اصلی‌ترین و مهمترین حامی و متحد و تامین کننده جنگ افزار نظامی برای این جزیره محسوب می‌شود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته که از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند اما از اعزام نیرو به این جزیره برای دفاع از خود حمایت خواهد کرد.

کنگره آمریکا در آوریل ۲۰۲۴ مبلغ هشت میلیارد دلار برای مقاصد نظامی به تایوان اختصاص داده که باعث نگرانی و خشم چین شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha