• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403030704314
  • خبرنگار : 71635

آغاز برنامه‌های کانون پرورش فکری برای تابستان/اقدام برای سند جامع ملی اوقات فراغت

آغاز برنامه‌های کانون پرورش فکری برای تابستان/اقدام برای سند جامع ملی اوقات فراغت

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن اعلام برنامه‌های کانون در تابستان سال جاری تاکید کرد: همزمان برای کودک سمپادی، کودک کار، کودکان ساکن در کانون اصلاح و تربیت، کودکان اتباع و... هم برنامه داریم و کارشناسان ما با آنها در ارتباط هستند.

به گزارش ایسنا، حامد علامتی در نشست خبری تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۳ با عرض تسلیت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان گفت: متولدین دهه‌های قبل، رییس جمهور شهید را دیده بودند اما نسل جدید درکی از چنین عنوانی نداشت و حالا نسل جدید هم رییس جمهوری با اخلاص را دیدند که در راه خدا به شهادت رسید. آیت‌الله رئیسی به شدت پیگیر حوزه کودک و نوجوان بودند. توفیق داشتم در برخی سفرها همراه ایشان باشم، در سفر آمریکای جنوبی از من خواستند دست مردم آن کشور را از تولیدات مرتبط با کودک پر کنم. سال گذشته پس از سفر بنده به چین ایشان بلافاصله پیگیر گزارش دستاوردهای این سفر شدند. رئیس جمهور شهید همچنین تاکید ویژه بر حمایت از ناشران کودک و نوجوان داشتند. از دیگر دغدغه‌های ایشان ساخت فیلم با مضمون کودکان غزه بود و در عین حال به انیمیشن‌سازی و پویانمایی هم اهمیت ویژه می‌دادند.

وی افزود: در ایام حساس و مهمی قرار داریم و باید هوشمندانه برنامه‌ریزی کنیم‌. آغاز تابستان همزمان با گسترش حملات رژیم صهیونیستی است و باید کاری کنیم این جنایت فراموش نشود.

برای  اوقات فراغت باید سبد فرهنگی تعریف کنیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: حتما نهادهای دیگر هم برای تابستان برنامه دارند اما ما اولین نهاد هستیم. در استان‌های گرمسیری برنامه‌ها از امروز آغاز می‌شود و تا ۲۰ خرداد سایر استان‌ها اضافه می‌شوند. اوقات فراغت تنها مخصوص تابستان و تنها برای کودکان و نوجوانان نیست. برای  اوقات فراغت باید سبد فرهنگی تعریف کنیم که خانواده، جامعه و رسانه را دربر می‌گیرد. ایام تابستان اوج اوقات فراغت کودک است اما در عین حال نباید از سایر ایام سال هم غافل شد و جامعه و افکار عمومی باید نسبت به این موضوع حساس شوند.

وی تاکید کرد: باید سند جامع ملی اوقات فراغت را آماده کنیم و ببینیم برای خانواده‌ها چه الگویی داریم. اساسا فلسفه و تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد توازن و مدل برای سبک زندگی کودکان و نوجوانان برای بهره‌مندی از اوقات فراغت بود. یک فعالیت رسمی در آموزش و پرورش داریم اما یک فعالیت فرهنگی در فضای غیر رسمی داریم که نقش کانون در آن پر رنگ است.‌ ما از دیرباز در حوزه تولید کتاب، انیمیشن، اسباب بازی و... فعال بودیم‌.

علامتی گفت: امسال ۱۰۰۰ کتاب را در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشتیم، چاپ ۳ میلیون کتاب کودک و نوجوان در سال قبل داشتیم. در عین حال ۱۰۰۰ مرکز فرهنگی هنری وابسته به کانون داریم اما این تعداد باید افزایش یابد. تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر در روستاها و نقاط دور حرکت کرد تا کودکان در دورافتاده‌ترین نقاط برنامه فرهنگی داشته باشند.

وی افزود: امسال ۳ سیاست برای خود تعیین‌ کردیم؛ سیاست اول مخاطب‌محوری است. باید همزمان برای کودک سمپادی، کودک کار، کودکان ساکن در کانون اصلاح و تربیت و... هم برنامه داشته باشیم که البته الان هم بر قرار است و کارشناسان ما با آنها در ارتباط هستند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: سیاست دوم، نوجوان محوری است تا تاکیدمان در این بخش بیشتر شود. تولید رمان نوجوان و نقش دادن به نوجوانان در کارهای فرهنگی بسیار اهمیت دارد. سیاست سوم هم مرکز محوری است تا اقدامات تمام مراکز ما تقویت شود.

خانواده باید از تماشاگری به همراهی در فعالیت‌ها برسد

وی درباره اهداف کانون پرورش فکری کودکان در سال جاری، اظهار کرد: هدف اول استفاده حداکثری از ظرفیت خانواده است، خانواده باید از تماشاگری به همراهی در فعالیت‌ها برسد. هدف دوم پر رنگ کردن نقش نوجوانان است. هدف سوم حرکت به سمت فعالیت‌های بسته‌ای فرهنگی هنری، متناسب با زیست‌بوم هر منطقه است. در عین حال فعالیت‌های ما بر بستر کتاب است و همه چیز به کتاب ختم می‌شود؛ چنانچه امسال تمرکز ویژه بر «گلستان‌خوانی» خواهیم داشت تا به ادبیات کهن پرداخته شود. در عین حال امسال می‌خواهیم ظرفیت‌های مردمی هم به فعالیت‌های کانون اضافه شود.

علامتی تاکید کرد: یکی از ارکان مهم فعالیت‌های تابستانه امسال کانون، مربیان متخصص ما هستند. یکی از مزیت‌های نسبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مربیان ما هستند که به کشف و پرورش استعداد بچه‌ها کمک می‌کنند. رکن دوم افزایش نقش‌آفرینی نوجوانان است. امسال همچنین کارگاه‌های تخصصی و عمومی داریم. همچنین رویدادهایی هم با توجه به مناسبت‌های محرم، اربعین، اعیاد قربان و غدیر و... تعریف خواهیم کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت: در سال‌های شیوع کرونا موضوع اردو مغفول ماند ولی از امسال قرار است با جدیت به دنبال برگزاری اردوهای فرهنگی هنری باشیم چرا که در کنشگ‌ری اجتماعی کودک و نوجوان نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پذیرای کودکان بالای ۴ سال است، تاکید کرد: با شعار «تابستونتو بساز» فعالیت‌های خود را به جامعه گروه مخاطب ارائه خواهیم کرد. آموزش قصه‌گویی هم از تاکیدات امسال تابستان است.

هوش مصنوعی در دستور کار کانون!

علامتی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به موضوع هوش مصنوعی اهمیت ویژه می‌دهد، بیان کرد: گسترش این طرح‌ها در دستور کار است‌.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های مهم ما گسترش کتابخانه‌های سیار است. هر یک خودرو حداقل ۱۰ روستا را پوشش می‌دهد تا عدالت فرهنگی برقرار شود.

علامتی ادامه داد: صدور احکام مجازات جایگزین توسط قاضی‌ها به نفع کودکان و نوجوانان مانند ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها و... نیز از کارهای خوب سال گذشته بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت در مهدکودک‌ها، توضیح داد: کودکستان‌ها زیرنظر وزارت آموزش و پرورش است و مسئول مستقیم آنها سازمان تعلیم و تربیت کودک است، ما صرفا خدمات می‌دهیم و نقش تنظیم‌گری نداریم.

علامتی تاکید کرد: مطالعاتی برای ایجاد شهر کودک انجام دادیم و در حال رفع موانع قانونی مرتبط با آن هستیم، اما باید مراحل قانونی آن طی شود. برای این کار همزمان چند نقطه در کشور شناسایی شده است تا کار را آغاز کنیم.

او درباره ارائه خدمات به کودکان اتباع، تصریح کرد: برنامه‌های ما تحت شرایطی شامل اتباع هم می‌شود. مشکلی برای ثبت نام در سامانه‌های کانون زبان فارسی و غیرفارسی هم وجود ندارد فقط اطلاعات شناساییِ آنها باید از مراجع بالاتر به ما برسد.
سرنوشت «سند ملی اسباب‌بازی»

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره سندنویسی‌های کانون از جمله «سند ملی اسباب‌بازی» توضیح داد: به اعتقاد بنده اسناد سهم۳۰ درصدی و اجرائیات سهم ۷۰ درصدی در پیشبرد موضوعات دارند. در «سند ملی اسباب‌بازی» در حال به‌روز رسانی‌های مدنظر هستیم و سند روی میز کمیته‌های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طرح کانون برای توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت: این کار برای داخل و خارج از کشور برای تابستان امسال در دستور کار است. با رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف با اولویت کشورهای همسایه در این زمینه وارد گفت‌وگو شده‌ایم. برای داخل کشور هم قصد گسترش ادبیات کهن با محوریت کار بر غزلیات حافظ، بوستان و گلستان سعدی و... را داریم.

برنامه‌های آموزش تخصصی ادبیات و شعر

وی با اشاره به ایجاد «باشگاه سیمرغ» گفت: در سطح استانی از هر مدرسه بهترین‌های حوزه ادبیات،‌ شعر و هنر به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی می‌شوند و برای آنها دوره‌های تربیتی و مهارتی برگزار می‌کنیم. در سطح ملی نیز طرح «قاف» (قله‌های ادبیات و فرهنگ) در درست اجرا است و حدود ۴۰۰ نفر از نوجوانان با استعداد در حوزه شعر و ادبیات انتخاب شدند تا تحت تربیت ۳ ساله توسط شاعرانی همچون آقای علیرضا قزوه، افشین اعلا و... قرار گیرند.

علامتی درباره پروژه «بچه زرنگ» بیان کرد: این یک پروژه بلند مدت است. برنامه ریزی امسال ما نمایش آن در شبکه‌های نمایش خانگی و VOD ها است. امیدواریم از نوروز ۱۴۰۴ سریال بچه زرنگ را پخش کنیم. اکران بین‌المللی بچه زرنگ نیز به زودی آغاز خواهد شد. یک یا دو فیلم هم در حوزه رئال داشتیم مانند «در آغوش درخت» که هنوز اکران نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه برنامه‌های تابستانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: برنامه‌های عمومی کانون صرفا با پرداخت یک حق عضویت اولیه، رایگان ارائه می‌شود. برای برنامه‌های اختصاصی هم متناسب با هر استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. مجموعه خدمات کانون جزء کم‌هزینه‌ترین خدماتی است که در سراسر کشور یافت می‌شود. در مناطق کمتربرخوردار متناسب با زیست‌بوم خودشان رفتار می‌شود؛ در هر مرکزی هم که مربی تشخصی دهد خانواده‌ای توان پرداخت هزینه کلاس‌ها را ندارد، رعایت شرایط فرد را می‌کنیم تا فرد از خدمت محروم نشود. حتی با کمیته امداد و سازمان بهزیستی تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ایم تا خدمات ویژه‌ای به این افراد ارائه دهیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: میخواهیم امسال تابستان به معنای واقعی کلمه شعار «مدرسه تعطیل می‌شود اما تربیت تعطیل نمی‌شود» را اجرایی کنیم. حتی علی‌رغم اتفاقات اخیر، پیشِ رو بودن انتخابات و احتمال تغییر در بدنه مدیریتی کشور باز هم کاری بر زمین نمی‌ماند و برنامه‌ها بر اساس اسناد راهبردی کانون پیش می‌رود.

وضعیت تولیدات سینمایی کانون

در ادامه این نشست خبری محمدرضا کریمی - معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ـ در پاسخ به سوالی درباره تولیدات سینمایی کانون، بیان کرد: در جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۲، دو فیلم از کانون داشتیم که هر دو حائز تقدیر شناخته شدند. سینمای کانون بیش از ۶۰ سال عمر دارد و نزدیک به ۵۰۰ اثر تولید کرده است و فقط یک فیلم ما سال قبل ۲۰۸ جایزه جهانی کسب کرد. امسال هم تولید مستقل و اقتباس خواهیم داشت و امیدوایم بتوانیم از ۴ فیلم حمایت کنیم و یک فلیم را هم خودمان در تابستان کلید بزنیم که کارگردان آن آقای رسول صدرعاملی است.

وی افزود: امیدواریم به زودی بتوانیم پخش سریال «بچه زرنگ» را آغاز کنیم و به یاری خداوند به زودی «بچه‌زرنگ ۲» را هم کلید بزنیم. سال گذشته ۵ سالن نمایش سینمای دانش‌آموزی سال قبل طراحی شد و در تابستان ۵ سالن دیگر را هم راه‌اندازی خواهیم کرد و امیدواریم تا پایان سال به ۲۰ سالن برسیم. سه فیلم پویانمایی با موضوع غزه را نیز کلید خواهیم زد.

کریمی ادامه داد: پروژه «بچه زرنگ» نزدیک به ۵۰۰ متعلقات فرهنگی دارد که ۲۴ تا تولید و رونمایی شد و در این زمینه حاضریم با بخش خصوصی همکاری کنیم.

وی درباره تولید شخصیت یا کاراکتر برای کودکان و نوجوانان گفت: این موضوع مستلزم داشتن برنامه میان مدت است. باید تحت زنجیره کتاب، فیلم، نوشت‌افزار، پوشاک، کالای خواب، بازارپردازی فرهنگی و ... از آن داشته باشیم و بعد عروسک آن را تولید کنیم. این روند هم درحال اجرا است. در زمینه شخصیت پردازی رسانه و بخش خصوصی هم باید کمک کنند. پروژه بچه زرنگ هم به تولید عروسک خواهد رسید.



جزئیاتی از «سند جامع ملی اوقات فراغت»

در ادامه نشست خبری فرهاد فلاح - معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ـ در پاسخ به سوال ایسنا درباره جزئیات تدوین «سند ملی جامع اوقات فراغت» توضیح داد: این یک گفتمان جدید است که از سوی آموزش وپرورش شکل گرفته و هنوز جایی بحث سند جامع ملی اوقات فراغت را به صورت جدی پیگیری نمی‌کنیم. باید بدانیم چه الگویی برای مدیریت اوقات فراغت خانواده‌ها در طول سال داریم و سهم هر نهاد و دستگاه چقدر است. در این زمینه از اصحاب رسانه درخواست داریم اقدام به جریان‌سازی کنند تا به تصمیم‌سازی برسیم. فعلا هیچ دورنمایی در این حوزه وجود ندارد.

وی افزود: برخی از فعالیت‌های کانون در مدارس اجرا می‌شود و از سال گذشته طرح «کانون یاران» را اجرا کردیم و نوجوانان به عنوان نمایندگان کانون در مدارس فعال هستند تا اقدامات ما به عرصه مدرسه هم برسد. این طرح در ۱۲۰۰ مدرسه اجرا شده است.

فلاح با اشاره به اینکه در حوزه عروسک برای کودک دچار ضعف جدی هستیم، بیان کرد: طی همکاری با شورای فرهنگ عمومی کشور طرح «پارس‌آرا» را برای دوره‌های آموزشی طراحی شخصیت داشتیم. بخشی تصدی‌گری و تسهیل‌گری است که کانون باید به آن بپردازد.

در ادامه این نشست خبری مهدی ذوالفقاری - رئیس کانون زبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: در ۳۱۰ مرکز آموزشی در کشور با یک میلیون و ۲۰۰ هزار زبان‌آموز در کشور مواجه هستیم. بخشی از تقاضای خانواده‌ها آموزش برخط است و اجباری برای برخط بودن آن نیست و اکنون ۳۰ درصد متقاضیان درخواست این نوع آموزش را دارند. تقاضای آموزش زبان غیر انگلیسی هم وجود دارد که در نقاطی که مدرس غیر انگلیسی نداریم از آموزش برخط استفاده می‌شود.

وی افزود: آموزش زبان فارسی در کانون نیز فعال است و کلاس‌ها و هدف‌های آن زمینه فعالیت‌های بین‌المللی را هم فراهم می‌کند که با همکاری بنیاد سعدی در دستور کار است و انشاالله در تابستان به بهره‌رداری برسد. این آمادگی هم وجود دارد که به خبرنگاران آموزش تخصصی زبان خبرنگاری بدهیم و حتی می‌توانیم دوره ویژه هم برای آنها برگزار کنیم. در پایان این مراسم از پوستر برنامه‌های تابستانه کانون رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha