• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403030704335
  • خبرنگار : 50180

پیش‌بینی تولید ۱۲ هزار تن «کاملینا» در ایران

پیش‌بینی تولید ۱۲ هزار تن «کاملینا» در ایران

ایسنا/کرمانشاه مجری طرح ملی کشت گیاه روغنی کاملینا، برآورد کرد: امسال قریب به ۱۲ هزار تن کاملینا در کشور تولید شود.

دانیال کهریزی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش پنج هزار هکتاری سطح زیر کشت کاملینا در کشور در سال زراعی جاری، گفت: امسال ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت کاملینا رفته است.

مجری طرح ملی کشت گیاه روغنی کاملینا پیش‌بینی کرد: امسال قریب به ۱۲ هزار تن کاملینا در کشور تولید شود.

 کهریزی افزود: سال زراعی گذشته در مجموع ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت کاملینا رفته بود و در نهایت حدود هشت هزار تن محصول کاملینا در کشور تولید شد.

 وی با بیان اینکه امسال در حدود ۲۰ استان کشور کاملینا کشت شده، گفت: بیشترین سطح زیر کشت کاملینا به استانهای خراسان شمالی، لرستان، فارس و گلستان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه برداشت دانه روغنی کاملینا در استانهای گرمسیر مثل خوزستان شروع شده، گفت: برداشت کاملینا تا اواسط تیرماه در کشور ادامه خواهد داشت.

 وی با بیان اینکه همه بذر کامیلنای موجود در کشور از رقم «سهیل» است، گفت: این رقم از گیاه روغنی کاملینا سال ۱۳۹۶ توسط گروه تحقیقاتی دانشگاه رازی و در قالب یک شرکت دانش‌بنیان به روش‌های علمی اصلاح و بومی سازی شد و در سال‌های گذشته نیز با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌های کشاورزی نسبت به کشت آن در استانهای مختلف اقدام شده  است.

وی با بیان اینکه هم اکنون گیاه روغنی کاملینا در بخش‌هایی از اروپا کشت می‌شود، تصریح کرد: در کشورهایی مثل کانادا، روسیه، اسپانیا، ایرلند و... کشت کاملینا انجام می‌شود.

 کهریزی با بیان اینکه تمامی بذر کاملینا در داخل کشور تولید می شود، گفت: گیاه روغنی کاملینا امتیازات بیشتری در مقایسه با کشت دیگر گیاهان روغنی مثل کلزا و سویا داشته و می تواند جایگزین خوبی برای این کشت ها در کشور باشد.

کهریزی با اشاره به نیاز کم آبی گیاه کاملینا، گفت: این گیاه قابلیت کشت به صورت دیم را هم دارد که امتیاز مهمی در مقایسه با کشت دانه روغنی کلزا که صرفا امکان کشت آبی آن فراهم است، به شمار می رود.

وی اضافه کرد: میزان روغن استحصالی از دانه روغنی کاملینا با کلزا تقریبا برابر است، با این تفاوت که روغن استحصالی از دانه روغنی کاملینا کیفیت بالاتری در مقایسه با کلزا دارد.

کهریزی یادآور شد: گیاه کاملینا بسیار مقاوم در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض بوده و خاصیت ضدسرطانی آن هم به اثبات رسیده است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha