• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403030704345
  • خبرنگار : 50184

کرمانشاه سهمی از پرونده ثبت جهانی مساجد ایرانی دارد؟

کرمانشاه سهمی از پرونده ثبت جهانی مساجد ایرانی دارد؟

ایسنا/کرمانشاه به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه دو مسجد تاریخی کرمانشاه این ظرفیت را دارند که جزو مساجد کاندیدای ثبت جهانی شدن قرار گیرند.

کیومرث خانی لعل آبادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برنامه وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی مساجد تاریخی ایران، اظهار کرد: وجود برخی شاخص ها همچون نوع معماری، قدمت، تزئینات و... در مساجد تاریخی ایران باعث شد تا وزارت میراث فرهنگی بدنبال ثبت جهانی تعدادی از این مساجد در قالب یک پرونده باشد. 

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه در استان کرمانشاه مساجدی با قدمت بسیار بالا و نوع معماری خاص وجود دارد، ما نیز می توانیم سهمی در این پرونده داشته باشیم. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه طی سالهای گذشته تعداد زیادی از مساجد استان کرمانشاه به ثبت ملی رسیده، افزود: مسجد عمادالدوله، مسجد محمدتقی اصفهانی، مسجد عبدالله بن عمر، مسجد حاج شهبازخان، مسجد معتمد، مسجد جامع، مسجد بنکدارها، مسجد دولتشاه، مسجد خضرزنده و مساجد روستاهای شرکان و گلال از جمله این مساجد هستند که به ثبت ملی رسیده اند. 

وی تاکید کرد: عمده مساجد دارای ارزش تاریخی و معماری خاص در استان در بافت تاریخی شهر کرمانشاه و منطقه اورامانات واقع شده‌اند. 

خانی لعل آبادی اضافه کرد: برای تدوین پرونده ثبت جهانی مساجد تاریخی ایران، دو مسجد در کرمانشاه این ظرفیت و پتانسیل را دارند که جزو لیست مساجد کاندیدای ثبت جهانی شدن قرار گیرند. 

وی مسجد عمادالدوله در کرمانشاه و مسجد عبدالله بن عمر در ریژآو را دو مسجد دارای ظرفیت استان برای ثبت جهانی شدن نام برد و گفت: مسجد عمادالدوله واقع در بازار سنتی کرمانشاه مربوط به دوره قاجار است که بنای اولیه این ساختمان در سال ۱۲۸۵ هجری قمری توسط امامعلی میرزا عمادالدوله ساخته شد. 

به گفته این مسئول، وجود قاپی شاه نجف - یکی از درهای حرم حضرت علی (ع) - مربوط به دوره صفویه که در دوره قاجار به کرمانشاه منتقل و در این مسجد نصب شد و به ثبت ملی هم رسیده ارزش این مسجد تاریخی را دوچندان کرده است. 

وی افزود: در این مسجد تاریخی یک برج ساعت و در اطراف آن حجره های حوزه علمیه واقع شده که به اهمیت آن افزوده است. 

معاون میراث فرهنگی استان در ادامه با بیان اینکه مسجد عبدالله بن عمر در روستای شالان ریژآو نیز یکی از اولین مساجد ساخته شده در ایران است، عنوان کرد: این مسجد از جمله مساجد صدر اسلام است که بنای مستطیلی دارد و از قلوه سنگ و ملاط ساخته شده است. 

وی ادامه داد: البته در محله پشته‌ای شهر پاوه نیز مسجد روبازی با قدمت تاریخی وجود دارد که یکی از منحصربفردترین مساجد تاریخی در ایران به شمار می رود و می تواند به عنوان یک مسجد شاخص مورد توجه قرار گیرد. 

شهریور سال گذشته نیز ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران از جمله کاروانسرای بیستون در قالب یک  پرونده به ثبت جهانی رسیدند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha