• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403030704361
  • خبرنگار : 30057

شناسایی آنومالی‌های ۷ عنصر در پهنه مهاباد-تکاب

شناسایی آنومالی‌های ۷ عنصر در پهنه مهاباد-تکاب

سرپرست زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ارومیه از پایان بلوک طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف استان آذربایجان غربی در تیر ماه سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون موفق به شناسایی آنومالی‌های مس، طلا، سرب و روی، آهن، بوکسیت و باریت در پهنه مهاباد-تکاب شده‌ایم.

به گزارش ایسنا، حسن فیضی با بیان این‌که طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان آذربایجان‌غربی از شهریور ماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد، گفت: مساحت بلوک طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف استان آذربایجان‌غربی (پهنه مهاباد-تکاب) بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع است که پروژه زمین‌شناسی و اکتشافی جهت تولید اطلاعات پایه و اکتشاف ذخایر معدنی انجام شد.

فیضی با بیان این‌که آنومالی‌های مس، طلا، سرب و روی، آهن، بوکسیت و باریت در طرح تحول آذربایجان‌غربی شناسایی شده است، تصریح کرد: مساحت اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان آذربایجان‌غربی ۲۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع با احتساب پیمایش‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی است.

وی درباره نتایج کمی و کیفی این طرح در آذربایجان‌غربی، گفت: انتشار اطلاعات زمین‌شناسی و اکتشافی در قالب نقشه‌های پایه زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی در مقیاس کاربردی یک‌پنجاه‌هزارم به تعداد ۳۶ ورقه نقشه و جمع‌آوری ۵ هزار و ۴۴۷ نمونه ژئوشیمی آبراهه‌ای، یک‌هزار و ۳۹۳ نمونه کانی‌سنگین و ۳۶۰ نمونه مینرالیزه در مرحله کنترل آنومالی از سطح پهنه بخشی از دستاوردهای این طرح است.

سرپرست زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ارومیه ادامه داد: همچنین جمع‌آوری ۹۰۰ نمونه حین عملیات اکتشاف سیستماتیک که ۱۲۷ نمونه دارای کانه‌زایی است؛ معرفی آنومالی طلا، مس، سرب و روی، بوکسیت، آهن و باریت و انجام عملیات زمین‌شناسی و اکتشاف با بهره‌گیری از ۱۲۰ کارشناس نیز در قالب تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان آذربایجان غربی محقق شده است.

به گفته فیضی، ۶۲ هزار کیلومتر خطی با فواصل خطوط برداشت ۲۵۰ متر و ارتفاع ۴۰ متر در مساحتی حدود ۱۸ هزار کیلومتر مربع به دو روش رادیومتری و مغناطیس‌سنجی در پهنه جنوب استان آذربایجان غربی از تابستان سال جاری آغاز خواهد شد.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، وی با بیان این‌که بلوک جنوب استان آذربایجان غربی شامل شهرهای مهاباد، میاندوآب و بوکان است، تصریح کرد: در این طرح پیشرفت فیزیکی و مطالعات صحرایی ۹۵ درصد، آنالیز آزمایشگاهی و تهیه گزارش بالای ۸۰ درصد به دست آمده و شهریورماه ۱۴۰۳ به عنوان زمان پایان این عملیات اعلام شده است.

سرپرست زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ارومیه خاطرنشان کرد: مسئولیت تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی این پهنه به عهده حبیب‌الله علی‌اکبری، نقشه‌های زمین‌شناسی به عهده بهنام پاشازاده و نقشه‌‎های ژئوشیمی اکتشافی به عهده سیدمحمد امین زواره‌طباطبایی بود و کارشناسانی از مراکز ارومیه، تهران، اهواز و کرج در انجام این مطالعات همکاری کردند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha