• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403030704415
  • خبرنگار : 71614

آثار صادق تبریزی سخت کپی می‌شود!

آثار صادق تبریزی سخت کپی می‌شود!

«عشاق بی زمان، افق‌های بیکران» عنوانِ نمایشگاهِ جدیدِ گالری سهراب است که آثار صادق تبریزی را بر دیوار می‌برد. مدیر گالری سهراب، صادقِ تبریزی ـ هنرمندِ نقاشِ نام‌دار ـ را سفیر هنر ایران می‌داند؛ او معتقد است آثار صادق تبریزی یکی از سخت‌ترین نقاشی‌ها برای کپی کردن است و به همین جهت گالری سهراب در نظر دارد برای شناسنامه‌دار کردن و اصالت‌سنجی تمام آثار این هنرمند اقدام کند.

به گزارش ایسنا، شاهین ترکمن ـ مدیر گالری سهراب ـ در این رابطه اظهار کرد: صادق تبریزی‌ سفیر هنر ایران بود؛ فارغ از اینکه‌ ما در چه دوره‌ای زندگی می‌کنیم و هنر مدرن و معاصرِ ما به کدام سمت و سو می‌رود، اگر بخواهیم چند نقاش را به عنوان سفیران هنر ایران انتخاب کنیم، بی‌شک یکی از آن‌ها صادق تبریزی است.

صادق تبریزی همواره انتخابِ سفارتخانه‌ها بود!

او ادامه داد: در گذشته وقتی می‌خواستند به سفارتخانه‌ها یا سفیران کشورهای خارجی هدیه‌ای اهدا کنند یکی از اولین انتخاب‌هایشان تابلوهای صادق تبریزی بوده است؛ زیرا مشخصه‌های هنر ایرانی در این آثار بارز است و این مشخصه‌های ایرانی با نگاه مدرنیستی ارائه شده است. ممکن است ما هنرمندانی درجه یک در هنرهای تجسمی کشور داشته باشیم اما نمی‌توانند نقش سفیر هنر ایران را بازی کنند زیرا پیشینه هنر ایرانی در آثارشان غالب نیست.
 

یک اختلاف عقیده درباره آثار صادقِ تبریزی 

مدیر گالری سهراب که معتقد است ریتم‌خط‌ها آینده آثار صادق تبریزی هستند، در این باره گفت: ممکن است کسانی که اکنون هنر معاصر را دنبال می‌کنند عقیده داشته باشند که آثار صادق تبریزی حالت کلاسیک خود را حفظ کرده است و نسبت به این موضوع انتقاد کنند که هنوز در سال‌های قبل مانده است اما من می‌گویم که آقای تبریزی به عنوان کسی که این مسیر هنری را طی می‌کرده اتفاقاً آینده خود را دیده است؛ به این صورت که مدام کارهایش را مینیمال و نهایتا تبدیل به ریتم‌خط‌ها کرده است.

ترکمن اظهار کرد: درواقع این ریتم‌خط‌ها درست از دل نقاشی‌ها بیرون آمده‌اند و تمام ویژگی‌های نقاشی‌های تبریزی را در عین مدرن بودن در خود جای داده‌اند. ما حتی می‌توانیم از یک نگاه پست‌مدرنیستی نیز به آثار ریتم‌خط تبریزی نگاه کنیم. ریتم خط‌ها از جنس خط نیستند، از جنس تزئین هستند. تبریزی به این قلم‌گیری‌های کارهای گذشتگان خود شخصیت و هویت جدیدی داده و از دل آن یک ابژه متولد شده است. این آفریدن به مثابه اُبژه، از دل تاریخِ نقاشی بیرون می‌آید. این یک رفتار کاملاً مدرنیستی است، اما در خود واجد سویه‌های جسورانه و آوانگاردی نیز هست و از همین رو من می‌گویم می‌توان خوانش پست مدرنیستی نیز از آنها داشت. به همین دلیل ریتم‌خط‌های صادق تبریزی آینده این هنرمند هستند و اگر درست ارائه و نقد شوند به نظر من حتی طرفداران بیشتری از نقاشی‌های فیگوراتیو این هنرمند خواهند داشت. خودِ آقای تبریزی نیز در زمان حیاتشان معتقد بودند که این نقاشی‌ها را امروز درک نمی‌کنند و من برای آینده نقاشی کرده‌ام. 

او معتقد است که نمایشگاه «عشاق بی زمان، افق‌های بیکران» دارای دونقطه قوت است. او یکی از این نقاط را ریتم خط صادق تبریزی دانسته و دیگری را نمایش آثار دوره انتزاعی صادق تبریزی که کمتر دیده شده‌اند، عنوان کرد.

او با اشاره به نقاط قوت این نمایشگاه گفت: مخاطبان با دیدن این آثار درک می‌کنند که صادق تبریزی چقدر در سبک‌های مختلف توانمند بوده است.

او به ریتم خط‌های این هنرمند اشاره کرد و درباره جایگاهِ او میانِ دیگر هنرمندان شاخص نقاشی‌خط ایران گفت: یک‌سری از آثار آقای تبریزی‌ ذاتاً جنس خط دارند و تعدادشان هم محدود است. این موضوع مسلم است که صادق تبریزی سال ۱۳۳۶ اثری ارائه کرد که برخی معتقدند شروع نقاشی‌خط از آن اثر بوده است. اما فکر می‌کنم در آثار دوره ریتم‌خط، المان‌های خط از نظر آقای تبریزی یک ابژه است که در دل یک ترکیب‌بندی قرار گرفته‌اند. در حقیقت گویی او ریتم‌خط‌ها را به عنوان یک نشانه از دل نقاشی‌ها بیرون کشیده و به عنوان یک کار مینیمال و چکیده‌ای از اثار خود ارائه کرده است.

آثار صادق تبریزی شناسنامه‌دار می‌شود؟
 

ترکمن در پایان با اشاره به اینکه تعداد زیادی اثر تقلبی از صادق تبریزی در بازار هنر وجود ندارد، گفت: این طبیعی است که هر کالایی که ارزشمند می‌شود، تقلبی آن هم تولید می‌شود اما به جرأت آثار صادق تبریزی یکی از سخت‌ترین نقاشی‌ها برای کپی کردن هستند؛ ما سعی داریم که در گالری سهراب همه آثار این هنرمند را شناسنامه‌دار کنیم و از مجموعه‌داران دعوت می‌کنیم که آثارشان را برای اصالت‌سنجی به گالری بیاورند؛ بر این اساس شاید یک تا دو سال آینده تمام آثار استاد تبریزی دارای سرتیفیکیت‌های اصالت یکسان شوند.

نمایشگاه آثار صادق تبریزی با عنوان «عشاق بی زمان، افق‌های بیکران» از تاریخ یازدهم خرداد در گالری سهراب در معرض تماشا قرار خواهد گرفت؛ در این نمایشگاه آثاری از چهار دوره هنری صادق تبریزی ارائه شده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha