• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403030704461
  • خبرنگار : 50163

رئیس اداره محیط زیست خرمدره:

انسداد جریان آب سد شویر مانع حرکت ماهی‌ها برای تخم‌ریزی می‌شود

انسداد جریان آب سد شویر مانع حرکت ماهی‌ها برای تخم‌ریزی می‌شود

ایسنا/زنجان رئیس اداره محیط زیست خرمدره گفت: انسداد مسیر حرکت آب منجر به جلوگیری از حرکت ماهی‌ها به سمت بالادست رودخانه منتهی به سد شویر، برای تخم‌ریزی می‌شود که خسارت‌های جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد.

محمدهادی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از انسداد مسیر حرکت آب منتهی به سد شویر خبر داد و اظهار کرد: این اقدام منجر به جلوگیری از حرکت ماهی‌ها به سمت بالادست رودخانه برای تخم‌ریزی می‌شود.

وی با بیان اینکه ماهی‌های آب‌های شیرین برای تخم‌ریزی در سدها و رودخانه‌ها اقدام به حرکت به سمت بالادست می‌کنند، افزود: با توجه به مقدار اکسیژن در بالادست و شرایط مساعد برای جفت‌گیری و تخم‌ریزی، ماهی‌ها اقدام به حرکت به این سمت می‌کنند؛ ولی در مناطق محلی شاهدیم کشاورزان برای بهره‌مندی از آب، اقدام به انسداد مسیر آب می‌کنند که این امر باعث ایجاد مانع در مسیر حرکتی ماهی‌ها می‌شود و به‌مرور، تلفات این گونه‌ها بالا می‌رود.

کاظمی با اشاره به اینکه بیشترین گونه‌های ماهی در این منطقه، کپورماهیان هستند، بیان کرد: حدود ۱۱ گونه ماهی در این مسیر وجود دارد که باید تلاش شود شرایط برای زیست آنها فراهم شود. هرچند در مواردی شاهدیم در برخی مناطق با عنوان پرورش ماهی در قفس، گونه‌های جدید وارد محیط شده‌اند و به‌عنوان گونه مهاجم زیست گونه‌های بومی را با خطر مواجه می‌کنند.

او با تاکید بر توجه به موضوع حقابه زیست‌محیطی، گفت: در زمان احداث سد موضوع حقابه زیست‌محیطی مطرح می‌شود که باید توجه لازم به این موضوع شود، چون زیست گونه‌های گیاهی و جانوری منوط به اجرای این بخش از کار است و باید جریان آب تا مقصد جاری باشد هرچند با توجه به خشکسالی‌ها، این موضوع چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد که در بلندمدت مشکلات زیست‌محیطی را به‌وجود خواهد آورد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرمدره در ادامه بر لزوم حفظ محیط طبیعی و زیستی تاکید کرد و گفت: اخطار لازم به افراد خاطی برای رفع انسداد مسیر رودخانه داده و مقرر شد موانع از مسیر رودخانه برداشته و رودخانه باز شود.

وی با تاکید بر پایش محیط زیست طبیعی توسط محیط‌بانان شهرستان خرمدره، تاکید کرد: این دستگاه طبق قانون با متخلفان عرصه محیط زیست برخورد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، سد خاکی شویر روی دریاچه شویر دارای بدنه کشیده بوده که عمق آن از حداقل ۵/۱ متر در محل ورودی تا ۱۵ متر در زمان بررسی متغیر بوده است. ساختگاه سد شویر دراستان زنجان و در ۱۳ کیلومتری شمال غربی شهرستان خرمدره واقع شده در فاصله ۵/۲ کیلومتری جنوب غربی روستای شویر قرار دارد و در سال ۱۳۷۸ افتتاح شد.

این حوضه از نظر تقسیمات حوضه‌های آبریز کشور در حوضه آبریز دریاچه نمک قرار دارد و به رودخانه ابهر رود یا شویر منتهی می‌شود. احداث سد خاکی شویر با هدف بهره‌برداری از جریان‌های سطحی رودخانه شویر و ذخیره‌سازی آب این رودخانه برای تامین نیاز آبی، بخشی از اراضی مستعد کشاورزی منطقه انجام شده است. با احداث این سد، مقدار قابل توجهی از آب رودخانه مهار و برای مصرف کشاورزی مدیریت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha