• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403030704552
  • خبرنگار : 71667

تاکید رئیس جمهوری شهید بر اتمام طرح‌های ۳۰ ساله

تاکید رئیس جمهوری شهید بر اتمام طرح‌های ۳۰ ساله

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان کرد طرح هایی داشتیم که نزدیک به ۳۰ سال از شروعشان گذشته و نیمه تمام مانده بود، نظر رئیس جمهور شهید این بود این طرح‌هایی که مردم از آنها خسته و دلزده شده‌اند را باید به نتیجه برسانیم.

به گزارش ایسنا، داوود منظور- رئیس سازمان برنامه و بودجه - با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: مسئله‌ای که امسال در اصلاحات بودجه‌ای انجام داده‌ایم سامان‌دهی ردیف‌ها بود. در بودجه سنواتی ما جدولی به نام جدول ردیف متفرقه داریم.

وی درباره ردیف‌های متفرقه توضیح داد: ردیف‌های متفرقه به این معناست که عددی نوشته و عنوانی هم برای آن انتخاب می‌شود که عنوان انتخاب شده صاحب جدی ندارد؛ در واقع مشخص نیست که این کار در کدام دستگاه باید انجام شود. تعداد ردیف‌های متفرقه هر سال بیشتر می‌شد و به نوعی علاقه برخی نمایندگان و دولت بود و سازمان برنامه و بودجه هر چه قدر که مقدار ردیف‌های متفرقه بیشتر باشد، دستش بازتر است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تشریح کرد: ما امسال ردیف‌های متفرقه را ساماندهی کردیم. حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات ردیف‌های متفرقه را حذف کردیم و به داخل دستگاه‌ها بردیم. تعداد طرح‌هایی که عملا در بودجه امسال ساماندهی کردیم ۲۸ طرح را در طرح‌های دیگر ادغام کردیم. بعضا دستگاهی ذیل آن دستگاه چند طرح داشتیم و در این زمینه ما آنها را یکپارچه کردیم  و ۲۸۰ طرح را به این ترتیب کاهش دادیم.

منظور ادامه داد: در رابطه با ردیف‌ها ما ۹۳ هزار میلیارد تومان ردیف های متفرقه را به اعتبارات دستگاه‌های اصلی هدایت کردیم. در مجموع بودجه از شفافیت بالایی برخوردار شده است و به این صورت طرح‌هایی که ضروری نبودند یا حذف و ادغام یا خاتمه دادیم و ردیف‌های متفرقه را ساماندهی کردیم.

وی در پاسخ به سوال درآمدهای ناشی از فروش نفت، تصریح کرد: ما مفهومی تحت عنوان تراز عملیاتی داریم. تراز عمیاتی بودجه به این معناست که هزینه‌های جاری دولت چه مقدارش را از محل درآمدهای پایدار دولت تأمین می‌کنیم. در صورتی که هزینه‌های جاری بیشتر از درآمدهای پایدار دولت باشد، ما باید به سراغ فروش دارایی‌ها برویم و درآمد حاصل از فروش دارایی‌ها از جمله دارایی نفتی را نفت بفروشیم تا حقوق بدهیم. طبیعتا هیچ اقتصاددان و حتی مردم عادی تجویز نمی‌کنند درآمدهای مربوط به سرمایه‌های طبیعی را برای هزینه‌های جاری اختصاص دهیم. فاصله بین هزینه‌های جاری با درآمدهای پایدار دولت تفاوتشان تراز عملیاتی است. این تراز عملیاتی در کشور ما همیشه عدد منفی بزرگی بوده است به عبارت دیگر ما از منابع سرمایه‌ای خود در هزینه‌های جاری خود استفاده می‌کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: سال گذشته مقدار تراز عملیاتی منفی ما ۴۵۰ هزار میلیارد تومان چیزی حدود ۲۰ درصد بودجه بود. امسال ما این عدد را به حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان حدود ۸ درصد بودجه کاهش دادیم. تلاش می‌کنیم هزینه‌های جاری دولت را با درآمدهای پایدار آن تأمین کنیم. همچنین صادرات نفت ما بیشتر شده و توانستیم تحریم‌ها را در فروش نفت بی اثر کنیم و این همان درآمدهای نفتی است. طبق قانون درآمدهای نفتی تقسیم می‌شوند. به طور مثال امسال ۴۵ درصد درآمد صادرات نفت ما به سوی توسعه ملی هدایت می‌شود. ۱۴.۵ درصد به وزارت نفت برای هزینه‌های جاری و طرح‌های توسعه‌ای و غیره اختصاص می‌یابد. چیزی حدود ۴۰ درصد هم سهم دولت می‌شود.  

منظور درباره خرید تضمینی گندم تصریح کرد: خرید تضمینی گندم از فروردین آغاز شده و تا الان حدود ۲.۵ میلیون تن خرید کرده‌ایم و برای پرداخت آنها هم در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: باید تاکید کنم در دوره سه سالی که آقای رئیسی به مردم خدمت کردند حکمرانی مردم محور و مردم پایه بود و تنها چیزی که اهمیت داشت رضایت حداکثری برای مردم بود. از اقدامات مهمی که آقای رئیس جمهور به جد دنبال کردند موضوع سفرهای استانی ایشان بود به عنوان رویکردی که با مردم مواجهه دقیق تری داشته باشند و از نزدیک مردم را ملاقات کنند و در مورد آنها تصمیم بگیرند. الگوی مدیریت حکمرانی بر اساس ذائقه و نیازهای مردم می‌تواند یک الگوی قابل اشاعه باشد برای همه کسانی که می‌خواهند به مردم خدمت رسانی کنند.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در یک برنامه تلویزیونی افزود: سفرهای استانی رئیس جمهور بر اساس مطالعات آمایشی و بررسی‌های کارشناسی انجام می‌گرفت و مصوبات این سفرها حاصل بررسی‌های میدانی و کارشناسی بود و قبل از سفر توسط کارشناسان استان بویژه سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها، شوراهای توسعه و برنامه‌ریزی استان‌ها و مقامات استانی با نیازسنجی از مردم انجام می‌شد. اولویت‌هایی که در یک استان وجود دارد و به تفکیک شهرستان‌ها بررسی می‌شد و جمع بندی اینها پیش نویس مصوباتی بود که برای معاونت اجرایی رئیس جمهور ارسال می‌شد و در تهران هم قبل از سفر معاونت اجرایی تمام دستگاه های ذیربط را دعوت می‌کردند، چون برخی از مصوبات مربوط به وزارت خانه های نیرو، راه و شهرسازی، آموزش عالی و به همین ترتیب همه دستگاه های اجرایی.

منطور در پاسخ به این سوال که منابع مصوبات استان‌ها از کجا تامین می‌شد؟ اظهار کرد: سه منبع اصلی برای اینها وجود دارد. یک منبع این است که بخشی از این مصوبات استانی که عمدتا طرح های زیرساختی و زیربنایی هستند از محل بودجه عمومی دولت تامین می‌شود یعنی همان طرح‌های تملک دارایی ثابت که در پیوست قانون بودجه پیش بینی و درج می‌شود. بسیاری از این مصوبات تکمیل، تقویت و تسریع طرح هایی بوده که از سال‌های قبل شروع شده بود. به عنوان مثال طرح هایی داشتیم که نزدیک به ۳۰ سال از شروعشان گذشته بود و نیمه تمام مانده بود نظر رئیس جمهور این بود این طرح هایی که مردم از آنها خسته و دلزده شده‌اند را باید به نتیجه برسانیم.

وی گفت: اعتباراتی که تصویب کردیم برای طرح‌های عمرانی بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات مصوبات بودجه عمومی بود، تقریبا به همین میزان هم از سایر منابع باید تخصیص پیدا می‌کرد البته ما پیشرفت‌مان در بودجه عمرانی بیشتر بود. در سایر منابع میزان تحقق نسبت به آنچه مصوب شده بود کمتر تحقق پیدا کرد و به این ترتیب  اجرای این طرح ها یک رضایت نسبی را در تمام استان‌ها ایجاد کرد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha