• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403030704599
  • خبرنگار : 50549

برگزاری اولین نمایشگاه باغبانی و تجهیزات گلخانه‌‎ای در مشهد

برگزاری اولین نمایشگاه باغبانی و تجهیزات گلخانه‌‎ای در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر نمایشگاه باغبانی و تجهیزات گلخانه‌ای یک شبکه زنجیره‌ای از نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: نمایشگاه باغبانی و تجهیزات گلخانه‌‎ای در مشهد به‌عنوان بخشی از زنجیره نمایشگاه جامع کشاورزی با هدف معرفی توانمندی‌های داخلی در حوزه‌های مرتبط با باغبانی و گلخانه‌ای در شهر مشهد از تاریخ ۹ تا ۱۲ خردادماه برگزار می‌شود.

زهرا خوشرو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این شبکه زنجیره‌ای از نمایشگاه‌های بین المللی تخصصی در حوزه کشاورزی، دام و طیور، پزشکی، چاپ و بسته‌بندی و ... فعالیت می‌کند و یکی از این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه کشاورزی با محوریت باغبانی و گلخانه‌ای است که از طریق معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در تهران پایه‌ریزی شده و سال‌ها است که برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: ۲ سال برگزاری این نمایشگاه در شیراز و اصفهان بوده و امسال برای اولین بار در مشهد برگزار می‌شود. این انتخاب براساس اینکه خراسان رضوی قطب باغبانی کشور است، به‌صورت منطقه‌ای در حوزه شرق کشور صورت گرفته است و قرار است از ۹ تا ۱۲ خرداد در ساعات ۱۶ تا ۲۱ در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شود.

خوشرو ادامه داد: اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان در سراسر کشور صورت گرفته است، ضمن اینکه در این باره به استان ‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، یزد، سمنان، کرمان و گلستان، به‌صورت ویژه‌تر در حوزه اطلاع‌رسانی به کشاورز و باغدار پرداخته شده است.

این مدیر نمایشگاه باغبانی و تجهیزات گلخانه‌ای یک شبکه زنجیره‌ای از نمایشگاه‌های بین‌المللی افزود: این نمایشگاه با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، به‌ویژه معاونت آب و خاک و معاونت باغبانی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، سازمان نظام مهندسی، منابع طبیعی خراسان رضوی و انجمن‌هایی از جمله انجمن ملی گلخانه‌سازان، انجمن‌های صنفی و ... برگزار خواهد شد. 

 حضور ۷۰ شرکت در حوزه ساخت و تجهیز گلخانه، تجهیزات و ادوات باغبانی و ...

وی افزود: رویکرد این نمایشگاه در خراسان رضوی که برای اولین بار با رویکرد باغبانی و گلخانه است در همه این شهرها برگزار می‌شود، ضمن اینکه بیش از ۷۰ شرکت در حوزه ساخت و تجهیز گلخانه، تجهیزات و ادوات باغبانی، سامانه آبیاری نوین و سایر موارد در حوزه باغبانی حضور دارند و اکثر بازدیدکنندگان کشاورزان متقاضی ساخت گلخانه و باغبان‌ها هستند.

خوشرو از حضور مراکز پژوهشی و دانشگاهی از جمله جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی با ۱۳ عنوان با همکاری جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی، جهاد دانشگاهی استان و بخش خصوصی در همه زمینه‌های کشاورزی از جمله ساخت و تجهیز گلخانه، سامانه‌های نوین آبیاری، هوش مصنوعی و ... است.

وی گفت: مهمترین هدف، توسعه گلخانه‌ها در کشور با توجه به کمبود آب  است و وزارت جهاد کشاورزی هم به‌صورت ویژه در چند سال اخیر به این مهم پرداخته است، ضمن اینکه آبیاری قطره‌ای نیز در این راستا حائز اهمیت است. برنامه‌های ویژه در این‌باره و در راستای بهینه‌سازی مصرف آب صورت گرفته است.

خوشرو با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ سطح گلخانه‌های استان خراسان رضوی ۶۷۲ هکتار، شامل ۴۸۵ هکتار گلخانه و ۱۸۷ هکتار سایبان و محیط کنترل ثبت شده است، گفت: سطح گلخانه‌های صنعتی استان حدود ۲۸۹ هکتار است. میزان تولید محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی، گیاهان دارویی، توت فرنگی و محصولات باغی گلخانه‌ای معادل ۶۸ هزار تن است که این میزان به جز تولید محصولات گل و گیاهان زینتی محاسبه شده است. اخیرا علاوه بر توسعه سطح گلخانه‌ها و به‌خصوص گلخانه‌های کوچک مقیاس، به‌صورت ویژه احیا و فعالیت مجدد واحدهای غیرفعال و نیز ارتقای سلامت محصولات گلخانه‌ای و تولید محصولات گواهی شده در گلخانه‌ها در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha