• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403030704619
  • خبرنگار : 71429

رییس کل دادگستری استان تهران:

آیت الله رییسی سال‌ها منشا خدمات بود

آیت الله رییسی سال‌ها منشا خدمات بود

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: آیت الله رییسی سال‌های سال منشا خدمات بود.

به گزارش ایسنا، علی القاصی مهر در همایش تجلیل از قضات شورای حل اختلاف استان تهران ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رییسی و هیات همراهش گفت: آیت الله رییسی سال‌های سال منشا خدمات بود. ضایعه بزرگی بود که در این دوران اتفاق افتاد و امیدواریم با رهنمودهای رهبری، جای این شهدا هر چه سریعتر پر شود و اداره امور کشور در دولت با وقفه‌ای مواجه نشود.

وی خطاب به قضات شوراهای حل اختلاف  گفت: لازم است از شما عزیزان بعنوان خدمتگذاران صدیق و دلسوزان در مجموعه دستگاه قضایی بیش از دیگر همکاران و فراتر از آنچه که استحقاق شماست، تجلیل شود.

رییس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: قوی ترین نهاد قضایی در نظام قضایی ماست زیرا از همه تخصص ها در این نهاد شریف حضور دارند.

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: تمام عزیزانی که با ما همکاری می کنند، قشر نخبه هستند. نهاد شورای حل اختلاف مرکب از نیروهای کارآمد، متخصص و دلسوز و وظیفه شناس است و باید آن را ارج بنهیم و به وجود این عزیزان افتخار کنیم. امروز شما  قضات فرهیخته و شاخص و توانمندی که به دادگستری تهران کمک می کنید، جلوه ای از توانمندی و کارآمدی و دلسوزی در امر رسیدگی به امور مردم هستید.

القاصی مهر ادامه داد: در سند تحول و تعالی قضایی یکی از ماموریت‌ها مقوله صلح و سازش و مساله حل و فصل دعاوی با استفاده از شیوه‌های غیرقضایی اعم از  شورای حل اختلاف و نهاد داوری و میانجی گری است که مورد تاکید قرار گرفته است. ماموریت دستگاه قضایی این است که دعوا را به حل و فصل نهایی برساند. در خیلی از موارد می بینیم در فرآیند پیچیده دادرسی  چه راهی کوتاهتر و کم هزینه تر از  مساله مصالحه وصلح و سازش است؟

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: بعضا می بینیم در پرونده‌ای درگیری‌های فراوانی بین اصحاب پرونده به وجود می‌آید ولی اگر نزاع به مصالحه کشیده شود، می تواند  بار سنگینی از دوش کارکنان قضایی بردارد و باعث آرامش مردم هم شود.

وی ادامه داد: دو دستورالعمل در ابتدای مسئولیت بنده در دادگستری استان اجرا شد. یکی استقرار شعب صلح و سازش در مجتمع‌های قضایی بود، برای اینکه در بدو ورود خیلی از شکایات قبل از اینکه  ثبت شود در یک شرایط بهتر و در جهت مصالحه بررسی شود که روند بسیار موثری بود و بالای ۵۰ درصد دعاوی و شکایاتی که به شعب مستقر در مجتمع‌ها دادیم،  به مصالحه ختم شده  که ارزشمند است.

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: دستورالعمل دیگر در پرونده‌های موضوع تصادفات بود که می‌دانید آمارش بالا ست.  تصادفاتی که منجر به صدمات بدنی می‌شد تا دادسرا بیاید و بعد در دادگاه مطرح شود  و مراحلش طی شود و منتهی به حکم شود زمان بر بود لذا دستورالعملی تنظیم  و ابلاغ شد و هماهنگی با بیمه و پلیس راهور و مسئولین قضایی به عمل آمد و در قالب قانون و تنظیم گزارش اصلاحی میزان خسارتی که فرد مستحق است و باید توسط شرکت بیمه پرداخت شود ابلاغ و اجرا شد و  در همان  روز خسارت پرداخت می شود و در سریعترین زمان افراد به حقشان می رسند و کسی به این شیوه اعتراض هم نداشت. در دادگاه‌های صلح این رویکرد را قانونگذار رسمیت داده است.

وی در پایان گفت: در قانون دادگاه‌های صلح‌ می بینید رویکرد قانونگذار به صلح است. در کنار دادگاه‌های صلح باید نهاد شورای حل اختلاف مستقر شود و  تا جایی که می تواند کمک‌ کند تا دعوا  منجر به صلح و سازش شود. ان شاءالله  در استان تهران  دادگاه‌های صلح و سازش را در نیمه اول سال جاری بتوانیم اجرا کنیم  و دادگاه‌های صلح رسما فعالیتشان را داشته باشند و مساله صلح و سازش در کنار دادگاه‌های صلح بیشتر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha