• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403030704665
  • خبرنگار : 30147

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور

‍ شیب تند کاهش میزان باروری کلی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مهار شد

‍ شیب تند کاهش میزان باروری کلی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مهار شد

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از مهار شیب تند کاهش میزان باروری کلی در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته خبر داد.

 حامد جزجلالیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه روند جمعیتی کشور در سال‌های اخیر رو به سالمندی پیش می‌رود و نظر به اینکه میزان باروری در کشور دارای شیب شدید نزولی است، این مسئله در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور نیز وجود داشت.

وی ادامه داد: با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت جوانی جمعیت و از آنجایی که جمعیت جوان یکی از عوامل مهم اقتدار هر کشور محسوب شده و از پایه‌های قدرت و رشد اقتصادی، اجتماعی به شمار می‌آید، برنامه‌هایی برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و نیز ترویج فرزندآوری در دستور کار این معاونت قرار گرفت که در نتیجه شاهد مهار شیب تند کاهش میزان باروری کلی در جمعیت تحت پوشش دانشگاه هستیم.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با اقدامات صورت گرفته توانستیم این شاخص را از ۱.۶۴ در سال ۱۴۰۱ به ۱.۶۲ در سال ۱۴۰۲ تقریباً ثابت نگه داشته و این شیب تند را متوقف کنیم.

وی در خصوص شاخص باروری افزود: شاخص باروری کلی یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه اقتصادی - اجتماعی است و با توجه به داده‌هایی که در طول سال توسط کلیه واحدهای ارائه دهنده خدمت در مناطق شهری و روستایی در زیج حیاتی ثبت می‌شود، پس از بررسی و تطبیق با سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت) و رفع مشکلات احتمالی، جمع‌بندی و محاسبه می‌شود.

جزجلالیان با بیان اینکه این شاخص نشان دهنده این است که یک زن در طول دوره باروری خود (از سن ۱۰ تا ۵۴ سالگی) به طور متوسط چند فرزند به دنیا می‌آورد، افزود: بهبود این شاخص در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از دستاوردهای مهم نظام سلامت بوده و با افزایش مراقبت‌های بهداشتی و افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، موجب بهبود شاخص‌های سلامت در جمعیت تحت پوشش دانشگاه می‌شود.

وی در ادامه از اتمام اجرای نوبت دوم طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال کودکان زیر ۵ سال در دانشگاه نیشابور خبر داد و افزود: این عملیات با مشارکت ۱۴ تیم مجرب از پرسنل بهداشتی در کانون‌های پرخطر شهرستان‌ها شامل مناطق تیم سیار (شامل مناطق فاقد خانه بهداشت، عشایر کوچ‌رو) به صورت خانه به خانه و در سایر مناطق برای اتباع تحت پوشش دارای کودک زیر ۵ سال به صورت غیرفعال با مراجعه حضوری والدین به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی انجام شد.

جز جلالیان اظهار کرد: مرحله اول این طرح از تاریخ ۲ لغایت ۴ اردیبهشت با پوشش ۱۰۰ درصد جمعیت هدف مورد نظر انجام شد و در مرحله دوم تعداد ۷۲۵ خانوار در مناطق هدف مورد بررسی قرار گرفتند و ۱۰۰ درصد کودکان حاضر در زمان طرح واکسینه شدند و در سایر مناطق نیز جهت اتباع تحت پوشش دارای کودک زیر ۵ سال با گروه هدف ۱۳۲ نفر طرح به‌صورت غیرفعال با مراجعه حضوری والدین به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی انجام شد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در پایان از تمامی شهروندان که در اجرای این طرح مشارکت کرده و همچنین از تلاش تمامی همکاران که گامی مؤثر در حفظ وضعیت عاری از فلج اطفال برداشته‌اند تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha