• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403030704670
  • خبرنگار : 50214

معاون میراث فرهنگی یزد:

اجرای سقف سازه‌ای روی خانه تاریخی نواب وکیل تخلف است

اجرای سقف سازه‌ای روی خانه تاریخی نواب وکیل تخلف است

ایسنا/یزد در حالی معاون میراث فرهنگی یزد اجرای سقف به صورت سازه روی حیاط خانه تاریخی نواب وکیل در محدوده ثبت جهانی بافت تاریی یزد را تخلف محض خواند که مستاجر این مجموعه بدون جمع آوری سازه، آن را با پوش پوشانده است.

خانه تاریخی نواب وکیل که مربوط به دوره قاجار و در محدوده بافت جهانی شهر یزد واقع شده، به شماره‌ی ۷۷۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه که از جمله خانه‌های سنتی با معماری خاص در محله تاریخی فهادان یزد واقع شده، در تملک میرزا سید محمد رضوی معروف به نواب وکیل از دودمان نوابان آن دوران یزد بوده است.

بنای مذکور از دو قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شده است که ورودی‌های آن در دو معبر متفاوت است، ضمن این که این دو قسمت در داخل با هم ارتباط دارند.

خانه نواب وکیل دارای یک تالار به دهانه ۱۰.۵ متر است که کمتر در خانه‌های قدیمی تالاری با این بزرگی دهانه می‌توان یافت.

این مکان سال‌ها در اختیار میراث فرهنگی استان بوده و یکی از بخش‌های مهم میراث فرهنگی نیز در این بنا مستقر است ولی بنا به دلایلی یکی دو سال قبل و در دوره مدیریت قبلی میراث فرهنگی استان برای مدت ۱۳ سال به صورت استیجاری واگذار شده است.

البته مستاجر که یکی از بخش‌های دولتی است، اخیراً اقدام به دخل و تصرفاتی در این بنا برای پوشاندن سقف حیاط این بنا بدون هماهنگی با میراث فرهنگی کرده است.

موضوع را از طریق «عیدالمجید شاکری شمسی» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد پیگیری کردیم، این مسئول می‌گوید: اصولاً واگذاری بناهای تاریخی به سایر بخش‌ها در راستای حفاظت بیشتر از این بافت تاریخی صورت می‌گیرد ولی اجازه نخواهیم داد که مستاجران بدون اجازه و هماهنگی با میراث فرهنگی هر گونه دخل و تصرفی در بناها به ویژه این خانه تاریخی که در محدوده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است، انجام دهند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قبلاً نیز فعالیت‌های این مستاجر متوقف شده بود و روز گذشته نیز که مجدداً مبادرت به نصب پلی کربنات روی حیاط خانه شده بود که مانع این تخلف محض و اقدام به تعطیلی این فعالیت و جمع‌آوری و ضبط وسایل آنها کردیم.

شاکری شمسی با بیان این که واگذاری این خانه تاریخی به دلیل تصمیمات اشتباه در سطح کلان استان بوده است، افزود: البته با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد و تابستان‌های گرم، ممانعتی در رابطه با کشیدن پوش بر حیاط این قبیل خانه‌های تاریخی از سوی میراث فرهنگی صورت نمی‌گیرد، ولی نباید منجر به اختلال در کارکردهای بنا ایجاد شود.

با تمام این اوصاف و علی رغم اظهارات معاون میراث فرهنگی استان، بررسی‌های خبرنگار ایسنا چند ساعت بعد از این گفت‌وگو حکایت از این دارد که مستاجر مذکور بدون جمع آوری سازه، امروز دوشنبه اقدام به کشیدن پوش روی حیاط این خانه تاریخی کرده و این در حالیست به نظر براساس ضوابط، باید ابتدا سازه آهنی ایجاد شده را جمع‌آوری می‌کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha