• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403030704672
  • خبرنگار : 71623

یک تولیدکننده عنوان کرد

تولید کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی/ از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد

تولید کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی/ از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد

یک تولید کننده از داخلی‌سازی کامل کاغذ کتاب‌های درسی در سال جاری خبر داد و گفت: با تولید کتب درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری با کاغذ تولید داخل از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد.

به گزارش ایسنا، امید نیک نژاد امروز در نشست خبری اظهار کرد: سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مجموع ۷۰ درصد کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کشور از کاغذ و تولیدات کارخانه داخلی تامین شد و در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ تمام کتاب‌های درسی دانش آموزان کشور از کاغذ ایرانی تولید و عرضه شده است.

به گفته وی در حال حاضر ۱۵۵ میلیون جلد کتب درسی برای ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز ایرانی از کاغذ تولید داخل تامین می‌شود.

نیک‌نژاد با اشاره به اینکه بر اساس اعلام وزیر صمت کارخانه‌های دیگر تولید کاغذ و مقوا نیز به‌زودی به مدار تولید می‌رسند، تصریح کرد: تولید کتاب‌های درسی سال تحصیلی جاری از کاغذ تولید داخل از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرد در حالی که در ۳۰ سال اخیر باید بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار از کشور خارج می‌شد تا ۱۵۵ میلیون جلد کتب مورد نیاز دانش‌آموزان تامین شود.

وی با بیان اینکه ۳۳۰ ناشر در کشور از کاغذ ایرانی استفاده می‌کنند، گفت: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت، از جمله خمیر کاغذ یک ماده وارداتی است و صنایع دیگر نیز از خمیر کاغذ استفاده می‌کنند. این ماده اولیه از کشورهایی مانند روسیه و بلاروس وارد می‌شود. بعضی از مواد شیمیایی مورد نیاز تولید نیز از طریق واردات تامین می‌شود که البته تولیدکنندگانی هم برای تولید آن‌ها اقداماتی داشته‌اند. برای تولید خمیر کاغذ در کشور هم بعضی از شرکت‌های دانش بنیان اقدام کرده‌اند، اما فعلا نتوانسته‌اند خمیر الیاف بلند را تولید کنند.

 نیک‌نژاد در ادامه با بیان اینکه کشورهایی مانند روسیه، فنلاند و برزیل زراعت چوب و صادرات چوب دارند، تصریح کرد: زراعت چوب یکی از نکات مغفول در کشور ما است که بسیار می تواند درآمدزا باشد، باید فرهنگ سازی شود تا در حاشیه مزارع و زمین های بلااستفاده این اتفاق بیفتد. درختی مانند صنوبر در حدود چهار تا پنج سال به بار می‌نشیند و هر کیلو از آن بیش ۸۰۰۰ تومان قیمت دارد.

وی به استفاده از درخت های غیرمثمر برای تولید کاغذ اشاره کرد و گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور یک طرح سه ساله و یک الزام بین المللی است، با توجه به زمین‌های بلااستفاده موجود و گونه‌های قابل کشت در کشور این کار قابل انجام است.

یک تولیدکننده در مورد محدودیت‌های انرژی برای صنعت کاغذ نیز گفت: محدودیت مصرف انرژی به تولید کاغذ ضربه زده و باعث شده یک خط تولید در سه ماه تابستان متوقف و ۲۰ هزار تن از ظرفیت تولیدی کم شود. در سه ماهه زمستان هم قطع گاز داریم که از سوخت های جایگزین استفاده می‌کنیم که این هزینه تولید را بالا می‌برد.

نیک نژاد در مورد تولید کاغذ روزنامه نیز گفت: شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران تنها تولیدکننده کاغذ روزنامه است، اما به دلیل اینکه نیاز به تولید کاغذ کتاب های درسی است بر این بخش متمرکز شده‌ایم، به همین دلیل تولید کاغذ روزنامه محدود است و از ۷۰۰ تن به ۲۰۰ تن رسیده و در اختیار رسانه‌های محلی در استان مازندران قرار می‌گیرد. در مجموع ۹۰ درصد کاغذ تولیدی شرکت به وزارت آموزش و پرورش و ۵۰۰۰ تن هم به وزارت ارشاد برای تنظیم بازار تحویل داده می‌شود.

به گفته وی کاغذ ایرانی ۳۰ درصد از کاغذ خارجی ارزان‌تر است. همچنین ذات کاغذ ایرانی به رنگ است چون فرآیند تولید مکانیکی است و شیمیایی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۸ ۱۷:۴۸

این کاغذ ها بی کیفیت ترین کاغذ ها هستن و برای کتاب درسی به هیچ عنوان مناسب نیستن