• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403030704679
  • خبرنگار : 50233

افزایش تعداد گورهای پارک ملی کویر به ۳۷ رأس

افزایش تعداد گورهای پارک ملی کویر به ۳۷ رأس

ایسنا/سمنان مدیرکل محیط زیست استان سمنان از ثبت دومین زایمان بین گله گورهای ایرانی در پارک ملی کویر در امسال خبر داد.

بهرامعلی ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از آغاز سال تا کنون دو کره گور خر ایرانی به جمعیت گورها در این زیستگاه استان سمنان افزوده شده است.

وی با اشاره به ثبت تصاویری از تولد دومین کره گور خرایرانی در پارک ملی کویر در سال ۱۴۰۳، ادامه داد: اولین تولد امسال در گله گورخرهای ایرانی پارک ملی کویر در اردیبهشت ماه انجام شد و در هفته نخست خرداد ماه، دومین زایمان در جمعیت گورخرهای این منطقه ثبت شد.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان بیان کرد: با تولد دومین کره گور ایرانی در طبیعت زیبای پارک ملی کویر، تعداد گورهای پارک ملی کویر به ۳۷ رأس رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون فصل زایمان گورخرهاست، اظهار کرد: امیدوارم جمعیت گورها در اولین زیستگاه احیاشده گورخرهای ایرانی همچنان رو به افزایش باشد.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان افزود: حدود ۳۰ سال پیش گورخر ایرانی در آنجا منقرض شد و اکنون با تلاش نیروهای محیط زیست استان دوباره به یک زیستگاه زادآور و غنی تبدیل شده است.

ظاهری با اشاره به وجود سایت تکثیر گورخر ایرانی در پارک ملی کویر، گفت: گله‌های گورخر ایرانی در فضای طبیعی رهاسازی شده‌اند و و این تولدها کاملاً در فضای طبیعی رخ داده است.

به گزارش ایسنا، زیستگاه گورخر ایرانی در پارک ملی کویر سال ۱۳۹۷ با تلاش محیط زیست استان سمنان با انتقال تعدادی گورخر ایرانی از ذخیره‌گاه زیست‌کره توران احیا شد. این پارک از جمله بزرگترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران است که بیشتر آن در جنوب شهرستان گرمسار استان سمنان و بخش‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، شمال اصفهان و شرق ورامین قرار دارد.

پارک ملی کویر در سال ۱۳۴۳ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده با مساحتی بالغ بر ۶۰۰ هزار هکتار تحت مدیریت کانون شکار ایران درآمد و در سال ۱۳۵۴ تمام مساحت قبلی به پارک ارتقا سطح یافت و به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌گاه به دبیرخانه یونسکو معرفی شد و بالاخره در سال ۱۳۶۱ این منطقه به دو قسمت پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تقسیم شد.

قوچ و میش، کل و بز، جبیر، گرگ، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، گربه کاراکال و خزندگانی مانند مار افعی شاخدار از جمله گونه‌های جانوری این منطقه هستند. این زیستگاه تا پیش از انقلاب از زیستگاه‌های گورخر ایرانی بود؛ اما کم‌کم این زیستگاه از این گونه مهم تهی شد تا اینکه چند سال پیش با انتقال ۱۹ رأس گورخر ایرانی این زیستگاه گور ایرانی با تلاش محیط زیست استان سمنان احیا شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha