• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403030704693
  • خبرنگار : 71415

ادعای روزنامه انگلیسی درباره خنثی شدن ترور فرمانده اطلاعات نظامی اوکراین

ادعای روزنامه انگلیسی درباره خنثی شدن ترور فرمانده اطلاعات نظامی اوکراین
کریلو بودانوف، فرمانده اطلاعات ارتش اوکراین

روزنامه انگلیسی مدعی شد آنچه این روزنامه «ماموران روسیه» خواند اوایل ماه جاری میلادی قصد ترور فرمانده اطلاعات ارتش اوکراین را داشته‌اند اما این برنامه خنثی شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «ساندی تایمز» انگلیس در این گزارش نوشت، «ماموران روسیه» با نفوذ به تیم امنیتی «ولودیمیر زلنسکی»،‌رئیس جمهور اوکراین تلاش کرده‌اند در اوایل ماه مه «کریلو بودانوف»، فرمانده اطلاعات ارتش اوکراین را ترور کنند.

در این گزارش ادعا شد کسی که مامور به ترور بودانوف بوده روز چهارم مه، پنج روز قبل از آنکه روسیه عید ملی «روز پیروزی» را جشن بگیرد در زیرزمین ساختمانی در منطقه کی‌یف یک «مرکز کنترل پهپاد» را ایجاد کرد و قرار شد تا به مجرد استقرار در آنجا از سوی ناظر خود مشخصات هدفش را دریافت کند.

این روزنامه انگلیسی نوشت که این گزارش را با استناد به گفته‌های یک مقام ارشد سرویس امنیتی اوکراین موسوم به «اس.بی.یو» تهیه کرده است.

بر طبق این گزارش، عامل اجرای این طرح ترور ادعایی که قرار بوده با حمله موشکی روسیه نهایی شود از سوی ناظر خود این دستور را دریافت کرده است: «وقتی دیدی که یک کاروان حاوی یک خودروی تویوتا لندکروز و یک مینی‌بوس سیاه وارد منطقه شد مختصات آنها را ارسال می‌کنی.»

ساندی تایمز نوشته است: «این توصیف کاروان حامل ژنرال کریلو بودانوف، فرمانده جوان تندخوی اطلاعات ارتش اوکراین، اچ.یو.آر، است.» در ادامه این گزارش آمده است: «این برنامه برای ترور او از طریق یک حمله موشکی و پهپادی هماهنگ شده بود.»

به نوشته این روزنامه انگلیسی یک افسر ضداطلاعات ارشد اوکراین در مصاحبه‌ با این روزنامه گفت: «روس‌ها برنامه داشتند با یک موشک بالستیک به مکان این مختصات در حالی که اپراتور پهپاد در پناهگاهش بود حمله کنند و سپس این اپراتور شروع به فیلمبرداری با پهپاد از اوضاع بعد از این حمله برای ناظران خود کرده و با پهپاد به هر کسی که ممکن بوده زنده باشد یا برای کمک بیاید، حمله کند.»

این شخص که نامش را فاش نکرد ادعا کرد «جاسوس‌های ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه با هدف از بین بردن رهبران ارشد کی‌یف به رده‌های بالای تیم امنیتی زلنسکی نفوذ کرده بودند.

طبق ادعای او در مرحله سوم این ترور قرار بوده روس‌ها یک موشک بالستیک دوم را به منظور کشتن عوامل اورژانس و پنهان ساختن اسناد و مدارک حمله با پهپاد اف.پی.وی شلیک کنند.

در ادامه این گزارش نوشته شد: «اما سرویس اس.بی.وی ماه‌ها معماران این طرح ترور را زیر نظر گرفته بود: شامل دو سرهنگ واحد حفاظت دولت که مامور به حافظت از مقام‌های ارشد اوکراینی از جمله رئیس جمهور بوده‌اند. آنها مرد سومی که مظنون به همکاری برای سرویس اطلاعاتی روسیه، اف.اس.بی، بوده،‌ یعنی همان عامل ناشناس ترور را هم زیر نظر داشته‌اند. آنها می‌دانستند که این سه نفر برنامه ترور بودانوف را داشته و واسیل مالیوک، رئیس سرویس امنیتی اوکراین و خود زلنسکی را ردیابی می‌کرده‌اند.»

به ادعای ساندی تایمز، سرویس اس.بی.وی مخابرات بین عامل ترور و ناظرانش را با استفاده از «تکنولوژی تجسسی قدرتمند» رهگیری کرد و سپس مالیوک به بودانوف این طرح را فورا اطلاع داد و یک تیم مسلح پاسخگویی عازم دستگیری عامل ترور شد و همدستان او در یک عملیات سریع اس.بی.یو دستگیر شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha