• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403030704697
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار انتخاباتی ایسنا؛ ۷ خرداد

واکنش کاندیداهای احتمالی به شایعات؛ نمی‌آیم، می‌آیم، ببینم حالا!

واکنش کاندیداهای احتمالی به شایعات؛ نمی‌آیم، می‌آیم، ببینم حالا!

با توجه به برگزاری زودهنگام انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، این روزها شاهد افزایش فعالیت های انتخاباتی احزاب و گروههای سیاسی و انتشار اخبار مرتبط با این رویداد هستیم.

به گزارش ایسنا،‌ در جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت که به میزبانی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات شامل زمان تشکیل هیات های اجرایی، ثبت نام نامزدها، تبلیغات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد و بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد انجام می شود. در روز ۲۲ خرداد اسامی داوطلبان نهایی اعلام خواهد شد. از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تبلیغات انجام خواهد شد. روز ۷ تیر تبلیغات ممنوع است و در روز ۸ تیر، انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. اگر انتخابات به مرحلۀ دوم کشیده شود، ۱۵ تیر مرحلۀ دوم انتخابات برگزار می‌شود.

با مرور اخبار انتخاباتی امروز-دوشنبه- هفتم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

ستاد انتخابات کشور امروز راهنمای ثبت نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را منتشر و اعلام کرد که برای تسهیل در امور اجرایی ثبت نام و آگاهی داوطلبان قبل از حضور در محل ثبت نام به استناد ماده ۳۵ و ۵۵ قانون انتخابات این راهنما را به آگاهی عموم می‌رساند.

ستاد انتخابات کشور همچنین با اشاره به اینکه تجهیزات لازم برای برگزاری تمام الکترونیک انتخابات را در سراسر کشور نداریم، اعلام کرد: برگزاری انتخابات تمام الکترونیک منتفی شد.

به گفته وزیر کشور ابلاغات لازم برای انتخابات ریاست‌جمهوری به استانداران انجام و شرایط انتخاب شوندگان نیز اعلام شده است. بنابراین نامزدهای انتخاباتی آماده باشند که از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ثبت نام‌ها آغاز خواهد شد.

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه خبرداد که با برخی از افراد شاخصِ حزب مثل آقایان نوبخت و واعظی و با افرادی مثل آقای لاریجانی برای نامزدشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری مذاکراتی انجام داده‌ایم و منتظر اعلام نتیجۀ این افراد هستیم.

از طرف دیگر رئیس کمیته‌ی سیاسی حزب کارگزاران همه لیست‌های منسوب به این حزب را تا زمان اعلام رسمی شورای مرکزی تکذیب کرده و گفته است که کمیته سیاسی حزب به لیستی ۱۰ نفره رسیده و در حال رایزنی با آنان است.

گفته می شود در جلسه امروز جبهه اصلاحات ایران هم تصمیمی مبنی بر شرکت یا عدم شرکت گرفته نشده و نظر اکثریت اعضا بر شرکت مشروط در انتخابات ریاست جمهوری با یک یا چند کاندیدای اختصاصی با هویت کامل اصلاح طلبی بوده است.

در همین ارتباط محمود صادقی از اعضای جبهه اصلاحات با تاکید کرده است که به هیچ وجه بنای حمایت از افراد غیر اصلاح‌طلب نداریم.

واکنش کاندیداهای احتمالی به شایعات؛ نمی‌آیم، می‌آیم، ببینم حالا!

همچنین دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه اگر لاریجانی ثبت‌نام کند با او مذاکره خواهیم کرد، افزود: هنوز صحبتی با علی لاریجانی صورت نگرفته و باید ببینیم آیا او اصلا ثبت‌نام خواهد کرد یا نه! ولی اگر ثبت‌نام کرد با او مذاکره می‌کنیم.

سخنگوی جبههٔ پایداری نیز طی اظهاراتی اعلام کرده است: در حال بررسی نامزدها هستیم و تصمیمی نگرفته‌ایم. در حال حاضر جلسات برگزار می‌شود و هنوز تکلیف‌مان مشخص نیست.

واکنش کاندیداهای احتمالی به شایعات؛ نمی‌آیم، می‌آیم، ببینم حالا!

از شخصیت‌ها چه خبر؟

برخی نزدیکان علی لاریجانی می‌گویند که او تصمیم جدی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.

با این حال اخبار رسیده حاکیست که او علیرغم عزم شخصی برای نامزدی، اما نسبت به حمایت جریان‌های سیاسی از خود دچار تردید است و به همین دلیل اعلام نامزدی خود را به تعویق انداخته است.

علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین واکنش خود درباره احتمال کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ببینیم.

واکنش کاندیداهای احتمالی به شایعات؛ نمی‌آیم، می‌آیم، ببینم حالا!

مرکز رسانه قوه قضائیه در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در فضای مجازی و رسانه‌ای درباره حضور محسنی اژه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری،‌ اعلام کرد که ریاست قوه قضائیه مطلقاً قصد و اراده ای برای گام نهادن در مسیر انتخاباتی جهت تصدی ریاست دولت را ندارد و کمافی‌السابق معطوف و متمرکز بر اجرایی‌سازی مفاد فصل یازدهم قانون اساسی ناظر بر وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی هستند.

واکنش کاندیداهای احتمالی به شایعات؛ نمی‌آیم، می‌آیم، ببینم حالا!

برخی کانال های انتخاباتی هم خبر از حضور قطعی احمدی‌نژاد در فرایند انتخابات داده و گفته‌اند که ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد به سرعت در حال تشکیل است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، احمدی‌نژاد بزودی اعلام کاندیداتوری خواهد کرد.

واکنش کاندیداهای احتمالی به شایعات؛ نمی‌آیم، می‌آیم، ببینم حالا!

حسن خانلری مشاور رسانه ای سعید محمد طی اظهاراتی از احتمال حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

برخی کانال‌ها نیز از احتمال کاندیداتوری صادق محصولی برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری حکایت دارد.

واکنش کاندیداهای احتمالی به شایعات؛ نمی‌آیم، می‌آیم، ببینم حالا!

برخی شنیده‌ها حاکی است اسماعیل دوستی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعتدالگرا نیز از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در تیرماه ۱۴۰۳ خواهد شد.

از طرف دیگر علی مطهری بار دیگر تاکید کرده است که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شوم.

واکنش کاندیداهای احتمالی به شایعات؛ نمی‌آیم، می‌آیم، ببینم حالا!

بر اساس بعضی شنیده ها محمد مخبر قصد حمایت از مهرداد بذرپاش در انتخابات ریاست جمهوری را دارد.

 این در حالیست که در برخی کانال های خبری آمده است که مهرداد بذرپاش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال کاندیداتوریش در انتخابات ریاست جمهوری سکوت کرد.

نزدیکان محسن رضایی هم از قصد او مثل هر دوره برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خبر دادند، این درحالیست که رئیس ستاد انتخابات شریان به نقل از نوشته است که محسن رضایی قطعا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود.

واکنش کاندیداهای احتمالی به شایعات؛ نمی‌آیم، می‌آیم، ببینم حالا!

برخی منابع از احتمال جدی کاندیداتوری پرویز فتاح، بذرپاش و زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری  خبر داده‌اند. این درحالیست که هنوز موضوع کاندیداتوری توسط این افراد به صورت رسمی و قطعی اعلام نشده است.

در همین ارتباط جلالی، یکی از نمایندگان مجلس یازدهم گفته است که حضور فتاح، بذرپاش، جلیلی، قالیباف و لاریجانی در انتخابات مسجل شده است. البته رای دهندگان مجلس از قالیباف می‌خواهند اگر به او رای دادند و رئیس مجلس شد، دیگر برای ریاست جمهوری ثبت نام نکند و این مانع مهمی پیش روی اوست.

سیدیاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از دیگر چهره‌های جوان و دهه شصتی است که اخیراً برخی با راه‌اندازی پویشی از وی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کردند.

جبرائیلی موسّس مرکز مطالعات اقتصادی سازمان اقتصادی رضوی در دوره‌ مسئولیت آیت‌الله رئیسی در تولیت آستان قدس است. او همچنین در مقطعی مشاور اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بوده است.

«ایالات متحده سابق»، «سودای سکولاریسم»، روایت رهبری و «دولت و بازار» از جمله آثار جبرائیلی است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات در تازه ترین اظهاراتش گفته است: معتقدم اگر افراد شایسته‌ای که توانایی اداره کشور را دارند به صحنه انتخابات بیایند، این تکلیف (کاندیداتوری در انتخابات) از گردن بنده ساقط است. هنوز تکلیف بنده برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، برای خودم روشن نشده است و در واقع حضورم در این عرصه هم احتمال دارد و هم ندارد.

عباس عبدی از تحلیلگران اصلاح‌طلب مسائل سیاسی در تحلیلی از احتمالات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، از شانس پیروزی اصلاح طلبان گفته و تاکید کرده است که اگر در حکومت اراده برای به رسمیت شناختن نظرات متفاوت وجود داشته باشد، مطمئن هستم با فاصله زیادی اصلاح طلبان پیروز خواهند شد؛ زیرا رقیب خاصی از لحاظ کاندیدا و توان تبلیغاتی آن‌ها در میان رقیب ندارند.

وی در مورد حضور لاریجانی معتقد است: لاریجانی اگر هم بیاید و تایید شود بعید می دانم زمینه حمایت موثر از سوی بدنه اصلاح‌طلبان داشته باشد.

در روزنامه‌ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

شرق با تیتر «اول بهارستان بعد پاستور»،‌ جوان با تیتر «جو سنگین گمانه های انتخاباتی»،‌ اعتماد با بررسی آخرین اخبار انتخابات با محوریت جریانات سیاسی بویژاصلاح طلبان با تیتر «در انتظار سیگنال» به موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور پرداختند.

جزییاتی از انتخابات ریاست جمهور چهاردهم 

زمانبندی انتخابات را نیز می توانید در اینفو گرافیک زیر مرور کنید.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، ۱۰ خرداد تا ۱۴ خردادماه به‌مدت ۵ روز موعد ثبت‌نام از داوطلبان خواهد بود. سپس شورای نگهبان از ۱۵ الی ۲۱ خرداد صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان را بررسی می‌کند و روز ۲۲ خرداد اسامی نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد.

به‌ گفته‌ سخنگوی ستاد انتخابات، مهلت تبلیغات کاندیداها از ۲۳ خرداد الی ۶ تیرماه است و رأی‌گیری برای انتخابِ نهمین رئیس‌جمهور ایران در روز ۸ تیر ۱۴۰۳ انجام خواهد گرفت.

لازم به ذکر است، با اصلاح قانون، انتخابات شوراها سال آینده برگزار می‌شود عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طبق طرح اصلاح ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه امسال و انتخابات شوراها سال آینده برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۹ ۰۰:۰۴

خواهشمندم کسانی روی کاربیتیندکه سابقه ی درخشان داشته باشندومثل آقای رییسی شجاعت درگفتاروکرداروادامه دهنده ی راه ایشان وعدالت خواه باشد.تو روخدا الکی کاندیدنشید.بگذاریدراه شهدای خدمت پویا وروشن باشد.