• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403030704735
  • خبرنگار : 71429

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران خبر داد

رهایی ۷۵ محکوم به قصاص در استان تهران در سال ۱۴۰۲

رهایی ۷۵ محکوم به قصاص در استان تهران در سال ۱۴۰۲

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران از رهایی ۷۵ محکوم به قصاص از اجرای حکم در سال ۱۴۰۲ با اقدامات صلح‌یاران خبر داد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا مهدوی در همایش تجلیل از قضات شورای حل اختلاف استان تهران گفت: در سطح استان ۳۳۰ نفر همکار قضایی با شوراهای حل اختلاف استان تهران همکاری دارند که این افراد شامل دادیاران، بازپرسان محاکم بدوی و تجدید نظر و دادگاه انتظامی قضات هستند. 

معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شوراهای حل اختلاف افزود: در سال ۱۴۰۲، با همکاری مجموعه همکاران، ۹۷۰ هزار و ۶۱۲ فقره پرونده به شورای حل اختلاف استان وارد شد که یک چهارم پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف کشور را شامل می‌شود.

مهدوی اضافه کرد: از تعداد پرونده‌های وارده ۶۲۵ هزار و ۲۴۵ فقره پرونده مربوط به شهر تهران و مابقی مربوط به شهرستان‌های تابعه استان بود. همچنین سازش در پرونده های شهر تهران در مجموع ۶۹.۴۶ درصد بود که بنا بر آمار معاونت توسعه حل اختلاف قوه قضاییه رتبه اول سازش در کشور را تهران کسب کرده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، مجموع سازش در استان تهران ۵۷.۶۴ درصد بود در حالی که میزان سازش کشور ۴۱.۲۸ درصد است.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل ریاست دادگستری استان تهران، شعب ویژه سازشی در دادسراها و مراجع قضایی را در دستور کار قرار دادیم که در همین راستا ۲۰۰ شعبه ویژه سازش در این مرکز دایر شده است. 

وی با اشاره به  ورود ۴۳۶ هزار و ۷۴۱ فقره پرونده به شعب ویژه سازشی شورای حل اختلاف استان تهران در سال گذشته تصریح کرد: از این تعداد ۲۳۸ هزار و ۱۴۱ فقره پرونده منجر به سازش شده است.

مهدوی افزود: در شعب سازشی ویژه تصادفات ۴۹ هزار و ۶۷۴ فقره پرونده نیز در سال گذشته به این شعب وارد شد که ۹۹ درصد این پرونده‌ها منجر به سازش شد.

وی از استقرار ۳۰ شعبه ویژه در زندان‌های استان خبر داد و گفت: ۲ هزار ۷۸۵ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در اثر فعالیت این شعب و با کمک خیران و ستاد دیه از زندان آزاد شدند. ۷۵ نفر از محکومین به قصاص نفس با تلاش این شعب از قصاص رهایی یافتند.

معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شوراهای حل اختلاف در رابطه با موضوع داوری نیز تاکید کرد: ۲ هزار و ۹۱۳ داوطلب داوری در استان داشتیم که از این تعداد هزار و ۳۳۳ نفر در اختبار قبول شدند و برای صدور پروانه داوری به مرکز حل اختلاف قوه قضاییه معرفی شدند و در نهایت ۱۴۷ نفر موفق به کسب پروانه داوری حرفه‌ای شدند. برای ۱۱۰ نفر از این افراد به زودی مراسم تحلیف برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: هزار و ۱۵۵ نفر داوطلب نیز در حوزه میانجیگری داوطلب داشتیم که ۶۷۵ نفر در اختبار پذیرفته شدند و برای ۱۰۴ نفر نیز پروانه میانجیگیری صادر شد.

مهدوی اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف استان تهران در موضوعات سازش، اتقان آرا و روابط عمومی رتبه اول را در سطح کشور کسب کرده است. همچنین بر اساس نظرسنجی سازمان صدا و سیما مجموعه شورای حل اختلاف استان تهران از بین شوراهای حل اختلاف کشور رتبه اول را در زمینه رضایتمندی مردم کسب کرده است.

در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس از زحمات ۲۱۳ نفر از قضات شوراهای حل اختلاف استان تهران  قدردانی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha