• دوشنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۴ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1404072113700
  • خبرنگار : 71649

سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرد

قرارداد زباله سوز چینی به زودی بسته می‌شود/ آمادگی شهرداری تهران برای نوسازی مدارس فرسوده

قرارداد زباله سوز چینی به زودی بسته می‌شود/ آمادگی شهرداری تهران برای نوسازی مدارس فرسوده

سخنگوی شهرداری تهران گفت: در حال تفاهم برای اجرای یک مدل خوب از زباله‌سوز هستیم و قراردادش به زودی امضاء خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مطهر محمدخانی با بیان اینکه شهرداری تهران حدود یک ماه است که وارد سال پنجم فعالیتش می‌شود، خاطرنشان کرد: این توفیق نصیب ما شد که چند ماهی بیشتر در خدمت مردم باشیم. در روزهای پایانی هفته تهران هستیم و تلاش می‌کنیم در حوزه‌های مختلف اتفاقات خوبی بیافتد. افتتاح‌های متعددی را داریم؛ افتتاح چند بزرگراه، اضافه شدن واگن‌های مترو، واگن ملی، اتوبوس‌های دوکابین، اتوبوس‌های سه‌کابین و اتوبوس‌های برقی، تاکسی‌های برقی، افتتاح بوستان‌ها و اخبار خوب در خصوص زباله سوز از جمله اخبار خوبی هستند که در آینده اعلام خواهند شد.

وی درباره مساله حریم شهر تهران گفت: این مساله چند بعدی است؛ یک رویه شکل گرفته است که گریبان‌گیر شهر خواهد شد. این تصمیم غلط و غیرقانونی و پرتبعات است و نمی‌شود برای پایتخت حریم قائل نباشیم. تهران یکی از ۳۰ ابرشهر دنیاست؛ در منطقه غرب آسیا دو شهر تهران و استانبول فراتر از کلان شهر هستند و این‌که برای یکی از ابرشهرهای دنیا حداقل حق قانونی را قائل نباشیم، ظلم به مردم است. طبق یک قانون مشخص حریم در اختیار شهرداری تهران است و همه باید به قانون تن دهیم و در چارچوب این قانون فعالیت کنیم.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به گسترش مسیر ۴۷ کیلومتر سرزندگی تصریح کرد: این مسیر تا ماه‌های پایانی سال از منطقه ۲ وارد منطقه ۶ و در بخش غربی وارد منطقه ۵ و سپس منطقه ۲۲ خواهد شد. امیدواریم این مسیر به ۱۰۰ کیلومتر برسد و امیدواریم این عدد نیز افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به حواشی تراکم فروشی و فروش طبقات اضافه گفت: شهرداری تهران خودش را موظف می‌داند که قوانین را رعایت کند. معاونت شهرسازی در این زمینه بیانیه شفافی را منتشر کرد و همانطور که بارها در این خصوص اظهار نظر شده، در این زمینه شک و شبهه وجود ندارد. در برخی از رسانه‌ها در روزهای گذشته اخباری را مبنی بر تراکم فروشی منتشر شده است؛ رویکردی درباره فریز کردن تهران است که شهرداری تهران مخالف این رویه است. باید تصمیمی بگیریم که در چاچوب قانون به نفع مردم باشد.

محمدخانی با بیان اینکه شهرداری تهران تلاش می‌کند برای رونق بازار مسکن به نفع مردم عمل کند، افزود: باید ساخت و ساز اصولی داشته باشیم و نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار داریم. شعارها باعث شده شهر تهران به این وضعیت برسد؛ در دهه گذشته نوسازی بافت فرسوده چقدر بوده است؟ ما به دنبال ارزان سازی شهر هستیم و شهر برای طبقات کم برخوردار جامعه مطلوبیتی برای سکونت پیدا کند. هر اقدامی که منجر به افزایش نوسازی و ساخت و ساز شود استقبال می‌کنیم.

وی درباره واگذاری وظایف دولت به شهرداری در بخش‌های مرتبط با بحران در موضوع ایمن سازی و مقاوم سازی‌ها به ویژه در مدارس، گفت: رویکرد شهرداری در این ۴ سال زیربار مسئولیت رفتن و مدیریت مسائلی است که در شهر مسئولیت واحدی درباره آن وجود ندارد. از قرارگاه اجتماعی آسیب های اجتماعی گرفته تا بازسازی پس از جنگ که شهرداری به صورت فراقانونی مسئولیت‌پذیری کرده است.

آمادگی شهرداری تهران برای نوسازی مدارس فرسوده

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: یکی از موضوعات ما موضوع بغرنج مدارس دولتی است. فرسودگی مدارس دولتی در شهر تهران در مقایسه با سایر شهرهای کشور بیشتر است‌ و شهرداری سهمی از نوسازی مدارس را در درجه اول عهده دار شد. در مرحله بعد پیشنهادی که شهرداری داد این بود که مدیریت شهری موضوع ساخت مدارس را برعهده بگیرد. کاری که با سیاست‌های دولت برای واگذاری برخی از امور نیز همسوست. بنابراین شهرداری آماده است یک کار ترکیبی را با همکاری سایر دستگاه ها برای حل این مشکل انجام دهد.

وی در مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران با وضعیت مطلوب فاصله دارد و از روز اول دوره ششم، شهردار و رئیس شورای شهر تهران به این موضوع اشاره کرده اند. تهران به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد و ما تهران را در شرایطی تحویل گرفتیم که 1800 دستگاه اتوبوس در تهران فعال بود.

محمدخانی افزود: این در شرایطی بود که اگر می‌خواستیم به ظرفیت داخلی اتکا کنیم، ۲۰ سال زمان نیاز داشتیم تا فاصله با حد مطلوب را کاهش دهیم. شهرداری با تدبیر شورای شهر در سه سال پیاپی نزدیک به نیمی از بودجه خود را به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داد و شهردار تهران دو سفر به چین برای بررسی وضعیت تولید در چین و عقد قرارداد برای واردات واگن، اتوبوس و تاکسی داشت. با شرکت های داخلی هم که بعضاً خوش قولی یا بدقولی داشتند، قرارداد امضاء شد.

سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: مردم امروز شاهد این هستند که تعداد زیادی اتوبوس وارد شهر شد. تعداد ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی فعال در سطح شهر هستند و امیدواریم تعداد آن تا پایان سال دو برابر شود. اتوبوس های دو کابین بسیار با کیفیتی نیز از بهترین و معتبرین شرکت تولیدکننده اتوبوس خریداری شده که بسته اول آن هفته آینده وارد کشور خواهد شد و تا پایان سال ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در سطح شهر فعالیت خواهند کرد. امیدواریم پس از بررسی ها، اتوبوس های سه کابین نیز به شهر اضافه شود.

بهره برداری از از ایستگاه‌های مترو در هفته‌های آتی

در تلاش هستیم امسال دو رام از قطارهای چینی را وارد و دو رام قطار ملی را تأمین کنیم

وی با بیان اینکه در هفته‌های آتی تعدادی از ایستگاه‌های مترو به بهره برداری خواهند رسید، خاطرنشان کرد: اگر بخش‌های توسعه‌ای را در نظر نگیریم، خطوط هفت گانه مترو تا پایان سال تکمیل خواهند شد. در بخش تأمین قطار نیز در تلاش هستیم امسال دو رام از قطارهای چینی را وارد و دو رام قطار ملی را تأمین کنیم. پس از آغاز این روند، هر ماه دو تا سه رام قطار به ناوگان مترو اضافه خواهد شد.

تاکسی‌های برقی شاسی بلند فعالیت خود را آغاز کردند

محمدخانی همچنین تصریح کرد: تاکسی های برقی نیز در سطح شهر فعال شدند و هفته گذشته هم تاکسی های برقی شاسی بلند فعالیت خود را آغاز کردند. این موارد بخشی از تلاش‌های شهرداری برای کاهش دغدغه ترافیک و آلودگی هوای پایتخت است. امروز تعداد اتوبوس ها قابل مقایسه با آغاز دوره نیست و در حال دو برابر شدن است. شهرداری در این عرصه متوقف نشده است.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: برخی رسانه‌ها در مورد سخنان شهردار تهران در خصوص ناکارآمدی تحریم مواضعی داشتند. روشن است که در روزهایی که جامعه رسانه‌ای درگیر موضوع اسنپ بک بود، شهرداری ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارداتی را رونمایی کرد و این در حالی بود که برخی می گفتند که مراودات با اسنپ بک قطع می شود. این اتوبوس‌ها رونمایی و اعلام شد که روند آن ادامه دار خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسیر روشن و شفاف است، اظهار کرد: مدیریت شهری دوره ششم نشان داده که در حوزه حمل و نقل عمومی فراتر از موانع موجود همچون تحریم و تورم، مسیر را پرقدرت ادامه می‌دهد و سعی می‌کند موانع را برطرف کند.

محمدخانی درباره خانه اندیشمندان و آخرین وضعیت آن عنوان کرد: درباره موسسه خصوصی خانه اندیشمندان، همان‌طور که بارها گفته شده شهرداری تهران آمادگی دارد از این موسسه خصوصی در کنار سایر فعالان حوزه اندیشه میزبانی کند. شهرداری در همه بخش‌ها و ظرفیت‌ها از جمله ساختمان خیابان ورشو میزبان فعالان حوزه اندیشه هست و خواهد بود و قائل به انحصار برای یک موسسه خصوصی نیستیم. در همان ساختمان امکان فعالیت این موسسه البته در کنار سایر مجموعه ها، گروه ها، اتاق های فکر و نهادها وجود دارد.

وی با بیان اینکه این ساختمان متعلق به مردم و شهرداری است، ادامه داد: از ابتدا ایده شهردار تهران این بود که یک فضای اشتراکی درباره استفاده گروه‌های اندیشه ورز داشته باشیم نه این که فقط یک بخش خصوصی متولی این ساختمان باشد.

توضیح سخنگوی شهرداری تهران درباره دلیل قرارگیری پایتخت در مجمع شهرهای تاریخی


محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره دلیل قرارگیری شهر تهران در مجمع شهرهای تاریخی توضیح داد: یکی از موضوعاتی که از روزهای ابتدایی مدنظر قرار دادیم افزایش و ارتقای شاخص‌های بین المللی تر شدن تهران بود. یکی از آنها عضویت فعال تهران در سازمان‌های بین المللی است. در این دوره ۴ یا ۵ سازمان بین المللی را برای عضویت تهران پیگیری کردیم که پیش از این عضویت تهران در آنها وجود نداشت که از طرف آن سازمان‌ها نیز استقبال شد.

وی اضافه کرد: یکی از این نهادها سازمان بین المللی شهرهای تاریخی است که به غلط این تعبیر شد که باید به سراغ شهرهایی مانند اصفهان و یزد و شیراز و سایر شهرها برویم ما هم این نظر را داریم که این شهرها هم باید عضو شوند و هر چقدر شهرهای بیشتری در این سازمان وجود داشته باشند نام ایران بیشتر طنین انداز می شود، اما به این معنا نیست که تهران نباید در آن سازمان حضور داشته باشد. تهران یک سابقه ۲۴۰ ساله پایتختی دارد و یک سابقه چند هزار ساله تمدن در این مکان وجود دارد پس چرا تهران نباید در این سازمان حضور داشته باشد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: در رویدادهایی که این سازمان برگزار کرده در سال‌های اخیر شهرداری تهران حضور فعال داشته و گفت و گوی‌های کارشناسی با آن سازمان داشتیم و امیدواریم کرسی‌های جدی‌تری در این سازمان و سایر سازمان ها داشته باشیم.

وی در مورد کمک‌های شهرداری به دولت و مطرح شدن این موضوع از سوی یکی از اعضای شورا که باید توقع نهادها از شهرداری تهران کاهش یابد، یادآور شد: به نظر می‌رسد دوره این نوع اظهارنظرها گذشته است؛ ما یک جنگ تمام عیار با وحشی ترین و عجیب و غریب ترین شبه انسان‌های کره زمین را تجربه کردیم و شرایط نشان داد که همبستگی تا چه اندازه ضرورت دارد.

محمدخانی ادامه داد: ما در دولت شهید رئیسی و به همان میزان در دولت دکتر پزشکیان در کنار دولت هستیم. شخص رئیس جمهور نیز کنار شهردار تهران است و این فهم بین رئیس جمهور و شهردار وجود دارد که باید به هم کمک کنند تا بارها را با هم برداریم. طبیعتاً مشکلات ما و دولت مشکلات همدیگر است و همه تلاش می‌کنیم که مسائل مردم رفع شود. از این جهت شهرداری همواره کنار دولت است و اصرار مدیریت شهری و شهردار این است که هیچ بن بستی برای رفع مشکلات تهران وجود ندارد و برای رفع این مسائل راه حل عملی وجود دارد و می‌توان با انسجام این موضوع را عملیاتی کرد. نیاز به همدلی و مهربانی بیشتر است و خط کشی‌ها و قواعدی که به ضرر مردم است، باید کنار گذاشته شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت ورود زباله سوز به تهران، گفت: سازمان محیط زیست در مورد دستگاه نظر خود را دارد، اما شهرداری جلسات فنی خوبی را با سازمان محیط زیست و دیگر نهادها برگزار کرده و در حال تفاهم برای اجرای یک مدل خوب در این زمینه است. دلیل اظهارات اولیه ناآشنایی با گزینه‌ای بود که شهرداری تهران به دنبال آن رفته بود.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه کارخانه زباله سوز مورد نظر شهرداری شاخص‌های بسیار بالایی در حوزه محیط زیست دارد، یادآور شد: معاونت خدمات شهری و سازمان محیط زیست جلسات خوبی با هم داشتند و امیدواریم در روزهای آینده خبر نهایی آن اعلام شود و منتظریم که قرارداد آن امضاء شود.

محمدخانی با بیان اینکه شرکت های تاکسی اینترنتی باید پاسخگو باشند، یادآور شد: ضعف های جدی در خدمات رسانی آنها وجود دارد. شهرداری ها در شهرهای مختلف دنیا در زمینه تاکسی اینترنتی تجربیات موفقی دارند. به صورت اصولی و بر اساس نگاه های قدیمی، مردم اعتماد ویژه ای به تاکسی های شهرداری دارند. راننده های آنها شناسنامه دار هستند، شهر را بیشتر می شناسند، به نوعی اهل همین شهر هستند و به صورت دائمی رصد می شوند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران اظهار کرد: در شهرداری تهران بستر امنی به نام شهرزاد وجود دارد و سرویس های اینترنتی را ارائه می کند. طبعاً در این سامانه مشکلی در سرویس دهی به نوجوانان نخواهیم داشت و بانوان با امنیت خاطر از این تاکسی ها استفاده خواهند کرد؛ حتی مشکل آدرس دهی هم وجود نخواهد داشت. اما اکنون با توجه به اینکه برخی راننده‌ها حتی ساکن تهران هم نیستند با اختلال مسیر مواجه می‌شوند.

وی افزود: راننده‌های تاکسی مورد آزمون قرار می‌گیرند و محلات را کامل می‌شناسند و مشکل آدرس یابی نخواهند داشت. باید اجازه داد موضوع تاکسی به صاحب اصلی خود یعنی شهرداری برگردد و بتواند در قالب سوپراپلیکیشن شهرزاد به مردم خدمات رسانی کند و نه به عنوان رقیب بخش خصوصی؛ اما سهمی در خدمت رسانی به شهروندان با امنیت خاطر داشته باشد.

سخنگوی شهرداری تهران درباره پله برقی‌ها و استفاده شهرداری از پله برقی‌های مختص فضای بسته و ارزان تر در پل‌ها و سایر نقاط، گفت: چیزی که مشخص است پیمانکارانی که با شهرداری همکاری می‌کنند موظفند کلیه مجوزهای قانونی و استانداردهای لازم را اخذ کنند و نظارت پسینی هم در این باره وجود دارد، اینکه دوستان به موضوعی اشاره کنند که کشف جدیدی داشتند، چنین اظهار نظری به نظر درست نیست و نظارت‌های لازم از طرف سازمان استاندارد و نهادهای تخصصی وجود دارد.

وی همچنین در بخشی دیگر از گفته‌هایش اظهارکرد: اگر خانواده‌های آسیب دیده از جنگ هنوز مشکلی دارند می‌توانند به شهرداری مناطق مراجعه کنند. تاکنون بازسازی‌های جزئی ۱۰۰ درصد به پایان رسیده است. دو هزار و ۵۰۰ واحد نیازمند به تعمیرات متوسط داشتند که خسارات کمتر از ۳۰۰ میلیون پرداخت و ساز و کار پرداخت خسارات بالای ۳۰۰ میلیون تومان نیز طی شده است. عملیات مقاوم سازی ۵۹ واحد نیز آغاز شده و ۶۶۰ واحد نیاز به تخریب و نوسازی داشتند که انتخاب پیمانکار و تهیه نقشه به پایان رسیده است.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری ساخت مسکن را انجام نمی‌دهد، گفت: طراحی نقشه توسط پیمانکار صورت می گیرد و ساخت آن توسط پیمانکار و با هزینه شهرداری انجام خواهد شد.

وی در رابطه با پروژه دوگاز نیز اظهار کرد: این پروژه در قالب کمیسیون نامگذاری شورا، نامگذاری خواهد شد. این پروژه بسیار کلیدی است و بنده به عنوان متولی اطلاع رسانی شهرداری باید بگویم که در حق آن اجحاف شده و کمتر به آن پرداخته ایم.

محمدخانی با بیان اینکه در مورد پروژه بزرگراه یادگار امام، آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه شهید بروجردی سخنان زیادی مطرح شده، اما این پروژه چیزی کم از پروژه‌های بزرگ کم ندارد، گفت: این پروژه در ۳.۷ کیلومتر، پنج شریان اصلی را به هم متصل و یک مسئله ترافیکی مهم را در غرب تهران رفع می‌کند.

وی ادامه داد: در مواردی چهار تا پنج میلیون نفر در روز به تهران مراجعه می کنند و به شهرهای خود بر می‌گردند. به همین دلیل اجرای این پروژه هم برای شهروندان و هم برای هموطنان اهمیت خواهد داشت. امیدواریم پروژه به سرعت پیش برود و در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

محمدخانی در پایان با اشاره وضعیت تراموا گفت: مسیر تراموا از طریق شورا طی می‌شود و تکلیفی که در مصوبه شورای عالی ترافیک وجود دارد، در جای خود باقی است؛ اما طبیعتاً شورا باید تصمیم گیری کند و ما تابع آن هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha