• دوشنبه / ۵ آبان ۱۴۰۴ / ۰۰:۳۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1404080502253
  • خبرنگار : 71635

با اجازه اسپانسرها، بله!

با اجازه اسپانسرها، بله!

در یکی دو سال اخیر، انتشار ویدیوها و تصاویر پرزرق‌وبرق از مراسم ازدواج چهره‌های شناخته‌شده در فضای مجازی به امری متداول تبدیل شده است؛ ویدیوهایی که از پربازدیدترین محتواهای شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود و رشد قارچ‌گونه آنها به نحوی است که اگر یک سلبریتی ازدواج کند و تصویری از مراسم خود منتشر نکند جای سوال باقی می‌گذارد! این جشن‌ها که به صحنه‌ای برای تبلیغات برندها و نشان دادن مصرف‌گرایی تبدیل شده‌اند، پدیده‌ای هستند که نه‌تنها مرز میان زندگی شخصی و تبلیغ را مخدوش کرده، بلکه در لایه‌های فرهنگی جامعه نیز نشانه‌هایی از تغییر ذائقه جمعی به شیوه برگزاری جشن عروسی را نشان می‌دهند. 

به گزارش ایسنا، اگر در گذشته فیلم‌های عروسی بازیگران،‌ خوانندگان و یا ورزشکارانِ مطرح که آن زمان هنوز برایمان در دسته‌بندی «سلبریتی» قرار نمی‌گرفتند، از آتلیه‌ها به بیرون درز می‌کرد و روی سی‌دی سر چهارراه‌ها به فروش می‌رسید، اما این روزها خود این افراد با برنامه‌ریزی قبلی این فیلم‌ها را در شبکه‌های اجتماعی‌شان منتشر می‌کنند.

برای یک شب آفیشِ عروسی!

این روند که از اواخر دهه ۹۰ و با افزایش شمار کاربران ایرانی اینستاگرام آغاز شد، در ماه‌های گذشته شدت بیشتری گرفته است و ویدیوهای مفصل از مراسم ازدواج برخی چهره‌های شناخته‌شده، بخش ثابتی از محتوای این شبکه‌ اجتماعی شده است. مراسم‌هایی که دیگر تنها یک جشن خانوادگی نیستند؛ بلکه پروژه‌هایی با طراحی حرفه‌ای، دکور، نور و چندین اسپانسر فعال‌اند. برند لباس، سالن و تشریفات، آرایشگاه، گروه فیلم‌برداری و... در ازای دیده‌شدن، بخشی از هزینه عروسی را پرداخت می‌کنند. در عمل گویی یک بازیگر حتی برای شب عروسیِ خودش هم سناریو می‌خواند، قرارداد می‌بندد و در نهایت برای یک شب آفیش می‌شود!

این شرایط را می‌توان معامله‌ای دو سر برد دانست؛ بویژه برای بازیگرانی که مدتی است در سینما و تلویزیون حضور پررنگی ندارند و بیشتر بین استودیو رئلیتی‌شوهای مختلف در رفت‌وآمد هستند. برای این گروه چنین مراسم‌هایی فرصتی تازه برای بازگشت به چرخه توجه فراهم کرده است؛ نوعی فعالیت رسانه‌ای که به مدد حضور اسپانسرها نه صرفا یادگاری برای دو نفر، بلکه محتوایی قابل پخش و بازنشر است؛ البته به نحوی مناسب که انتشار آن، بعدا مانع فعالیت و حضورشان در پروژه‌های دیگر نشود. 

نکته قابل توجه اما آن است که فرد مشهور حتی تلاش هم نمی‌کند اسپانسرها را با ارجاعات درون‌متنی در فیلمنامه شب عروسی‌اش جا بدهد؛ بلکه بسیار عیان تبلیغ می‌کند؛ چنانکه در مورد اخیر، کامران تفتی ـ بازیگر و مجری ـ دست مسئول سالن عروسی را گرفت و مقابل دوربین از او بابت شب قشنگی که برایش ساخته بود تشکر ویژه کرد. در این چرخۀ تازه، مراسم ازدواج نوعی سرمایه‌گذاری مشترک میان چهره، برند و شبکه‌های اجتماعی است.

 از تبلیغ تا تلقین

اما داستان به همین سادگی‌ها هم نیست چراکه این نوع عروسی‌ها و وایرال‌ شدن تصاویر آنها در لایه‌های درونی اثرات خود را بر سبک زندگی و دیدگاه افراد گذاشته است. همانجایی که یک جوان، که اینستاگرام‌گردی برایش یکی از تفریحات ارزان‌ محسوب می‌شود در مواجهه با این ویدیوهای پرزرق و برق، بی‌آنکه بداند عروس و داماد خودشان هزینه‌ خاصی نکرده‌ و بیشترِ مخارج با اسپانسر بوده است با حسرت به این تصاویر نگاه می‌کند؛ حسرتی که آرام آرام به مقایسه و نارضایتی منجر می‌شود و کاری هم از دستش ساخته نیست.

 تکمیل کادر عروسی با بلاگرها!

همین چند روز پیش، با انتشار تصاویر عروسیِ آرام جعفری و بابک انصاری، دو بازیگر، مشخص شد که بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هم حالا جزء مهمانانِ ثابت این مراسم‌ها هستند؛ حضور آنها حلقهٔ دیده‌شدن را کامل‌تر می‌کند. آن‌ها از زاویه‌ای دیگر لحظات عروسی را روایت و چرخه اقتصاد توجه را تقویت می‌کنند. به این ترتیب، عروسیِ یک سلبریتی دیگر صرفا یک رویداد خصوصی نیست؛ بلکه بهانه‌ای برای تولید ده‌ها محتوای ثانویه می‌شود که هر کدام سهمی در شکل‌دادنِ این نمایش بزرگ دارند. این چرخه نه تنها دسترسی مخاطب به تصاویر را افزایش می‌دهد تا او راحت‌تر بتواند حس کنجکاوی خود را اغنا کند، بلکه با تگ‌کردن برندها و اشارهٔ مکرر به خدماتِ جشن، امکانِ درآمدزایی و بازاریابیِ پنهان را فراهم می‌کند. 

از ممنوعیت تا عادی‌سازی؛ تغییر ارزش‌های فرهنگی

اگر چند سال قبل، انتشار ویدیوهای خصوصی از مراسم ازدواج بازیگران به واکنش‌های تند و حتی ممنوع‌الکاری برخی از آن‌ها منجر می‌شد، که نمونه بارزش زیبا بروفه، بازیگر مطرح آن سال‌ها است، امروز همان رفتار با تغییر بسترهای فرهنگی و اقتصادی به امری عادی و حتی مورد انتظار تبدیل شده است. جامعه از دوره‌ای عبور کرده که نمایش زندگی شخصی، نوعی قبح‌شکنی و کاری خلاف عرف محسوب می‌شد؛ حالا همین نمایش، به ابزاری برای حفظ شهرت و تداوم دیده‌شدن تبدیل شده است.

این تغییر نشان می‌دهد که درک عمومی از مرز میان حریم خصوصی و عمومی به‌شکل چشمگیری تغییر کرده است؛ تحولی که ریشه آن را می‌توان در ساختار تازۀ رسانه‌ها و تغییر ارزش‌های فرهنگی جست‌وجو کرد. حالا دیگر نمایش ندادن بخش‌هایی از زندگی خصوصی برای برخی از سلبریتی‌ها نشانه‌ای از عقب ماندن از قافله است؛ قافله‌ای که می‌تواند به دیده شدند بیشترشان کمک کند. 

اما در پسِ این سازوکار اقتصادی، علاوه بر آسیب‌هایی که ممکن است متوجه جامعه باشد، مرز میان هنر و تبلیغ، آرام‌آرام از بین می‌رود. چهره‌ای که روزگاری با نقش‌آفرینی در آثار سینمایی یا تلویزیونی شناخته می‌شد، حالا با معرفی مزون لباس عروس، گلفروشی یا سالن آرایش در یادها می‌ماند. این اتفاق صرفا تغییر مسیر کاری نیست؛ بلکه نشانه‌ای از تغییر جایگاه هنرمند در جامعه امروز است.

در گذشته، هنرمند به‌واسطۀ اثرش مطرح می‌شد، اما اکنون میزان دیده‌ شدن در فضای مجازی و توان جذب مخاطب در تبلیغات، بخشی از هویت حرفه‌ای او را شکل می‌دهد. در چنین شرایطی، مخاطب نیز به مرور تصویر تازه‌ای از فرد مشهور در ذهن می‌سازد؛ تصویری که کمتر با اثر هنری و بیشتر با سبک زندگی او گره خورده است. این تغییر، در ظاهر شاید بی‌اهمیت به نظر برسد، اما در واقع، نشانه‌ای از تغییر ارزش‌های فرهنگی جامعه است که در بلندمدت آثار خوبی به همراه ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۰۸:۴۳

گل گفتین ممنون از روشنگریتون

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۱:۲۰

بله زنان بازیگربه تازگی یادگرفتن که مدام ازمراسم چندمین عروسی خودشون باشوهرهای تمام نشدنی عکس بگذارن ودل جوانهای مجردحسرت به دل روبیشترناراحت کنن وعذاب بدن وکسی هم نیست جلوی این کارمذمومشون روبگیره متاسفانه

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۴:۱۱

یه سال دیگه بحث طلاقشون رو نشون میدن.

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۴:۳۵

برای اینکه حرص نخورید . همیشه پایین تر از خودتون رو ببینید این سلبریتی ها هیچی نمی دونن

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۵:۲۹

بسیار به نکات خوبی اشاره داشتید واقعا که شورش رو دراوردندبسیار صحنه های زشتی رو به نمایش گذاشتند متاسفانه کسی نیست جلوی اینها روبگیره ممنون از شما که واقعا بااین روشنگریتون مردم را آگاه کردین

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۶:۱۸

سلام دقیقا مطالب جالب و به جا بود و بعد از دو یا سه بارطلاق دوبار ازدواج می کنند و خودشون رو در معرض نمایش می گذارند و دارند چند طلاق را ترویج می کنند. اینا هنر و هنرمند نیستند. اگر راست می گویند سلبریتی ها برگردند به زمان قبلشون

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۶:۴۴

برای دیده شدن ،برای بدست آوردن پول مفت و بدون زحمت حاضر هستند تا این حد شان و منزلت خود را بفروشند .

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۶:۵۰

همش شوآفه . همشون گرفته

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۷:۵۷

جالب بود

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۸:۲۸

مردم باید برگردن به سمت عروسی‌های ساده سنتی

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۲۰:۱۹

امیدوارم که خوشبخت بشن ولی به نظر میاد ازدواجشون هم یه قسمت از فیلماشونه و ترویج فرهنگ جدیدی که با ارزش های ما فاصله داره

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۲۱:۴۴

اینها پول نون شب شون رو هم ندارند،چونکه دیگه فیلمی ساخته نمی شه که درآمد داشته باشند. معلومه که از طرف اسپانسرها حمایت می شوند. والا عروسی مردم عادی از این ها بهتر و تجملاتی تره.

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۲۳:۳۲

چ روشنگری و مطلب دقیقی بود‌..دل جوون‌ها رو خون کردن با این نوع تبلیغاتشون خدا ازشون نگذره ک سطح توقعات رو بالا بردن و ازدواج جوانان رو سخت کردن

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۰۱:۰۱

واقعا به نکات دقیقی اشاره کردبن و به نظر من باید جلوی این شومن بازی ها گرفته بشه

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۰۱:۱۱

عجب مقاله جالبی بود.... واقعا من نمیدونستم عروسی هم میتونه اسپانسر داشته باشه... جالبه صدا و سیما هم دیگه به روی خودش نمیاره و کامران تفتی و همسرش هنوز هستند.... یک بام و چندین و چند هوا......

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۰۳:۱۶

خیلی مسخرس

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۰۵:۴۲

منم موافقم لزومی به این حجم تبلیغ نیست خجالت نمیکشن از عروسیشونم پول در میارن؟

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۱۰:۱۲

هنرمندان بی هویت واقعا باعث تاسفه اجازه میدن. اینارو نشر بدن

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۱۳:۴۴

فقط فخرفروشی فقط.

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۱۳:۴۷

بله،کاملا صحیح است. باید جلوی کارشان گرفته شود انگار این بازیگران با هم رقابت دارند شاید هم چشم و هم چشمی گاهی با توجیه این سبک زندگی ماست سعی می کنند زشتی کارشان را پوشش دهند واقعا جای تأسف است افراد فاقد ارزش های اخلاقی

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۱۹:۳۷

حتی وقتی باردار هستند برا یک زایشگاه یا سیسمونی فروشی تبلیغ میکنن

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۲۰:۲۸

وقتی مغزها خالی از فکر واندیشه اند بازار ما دست تصاویرند

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۲۳:۵۱

خیلی عالی بود ممنون

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۷ ۰۰:۰۷

انگار عقده دیده شدن دارن بابا چقدر میخواید دیده بشین بسه دیگه

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۷ ۰۱:۳۱

خجالتم خوب چیزیه مردم بیکار وعلاف، زشت نیست درباره زندگی مردم این طوری قضاوت میکنید بابا از خدا بترسید چیکار دارید کی چیکار میکنه یا کجا میره

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۷ ۰۱:۵۲

مطلب بسیار جامع و کاملی بود، واقعا لذت بردم از کنش گری شما و اینکه بالاخره یک نفر حرف دل خیلی ها رو زد.

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۷ ۰۶:۳۱

احسنت به شما بسیار دقیق به این معضل پرداختید

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۷ ۱۲:۳۲

زندگی هر کسی به خودش مربوطه خواهشا در زندگی دیگران سرک نکشید