سیدداود ابراهیمی امروز (شنبه ۱۵ آذر) در افتتاحیه دوره مسیر معلمی، بر نقش محوری معلمان در فرآیند تربیت تمامساحتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: سند تحول بنیادین هدفی روشن و مهم دارد که این اهداف شامل پرورش نسلی تمدن ساز، خلاق، مسئولیتپذیر، متعهد، ماهر و کارآمد امیدوار و دارای روحیه تلاش و کار است، اما رسیدن به این هدف بزرگ، بدون نقش محوری معلم امکانپذیر نیست و معلم در این سند، قلب فرآیند یاددهی و یادگیری است.
وی اظهار کرد: معلم تنها اطلاعات را منتقل نمیکند، بلکه فرهنگ، مهارتهای اجتماعی و اخلاقی و تفکر انتقادی دانشآموزان را شکل میدهد، بنابراین معلم باید هم متخصص در رشته خود و هم متعهد به ارزشهای اخلاقی و حرفهای باشد و بدون تربیت معلمان با دانش عمیق و تعهد حرفهای، اهداف کلان سند، تنها به یک شعار تبدیل میشوند، نه واقعیت عملی.
مدیر آموزش و پرورش ابهر بیان کرد: دنیای امروز با سرعتی بیسابقه در حال تغییر است و تغییرات علمی و فناوری، تنوع دانشآموزان و نیاز به یادگیری فعال، مهارتهای نوین معلمی را ضروری کرده است و دانشآموزان امروز به مهارتهایی نیاز دارند که چند سال پیش حتی تصور آن ممکن نبود.
او افزود: معلمان سنتی که تنها به انتقال محتوای کتاب درسی اکتفا میکنند، نمیتوانند دانشآموزان را برای مواجهه با مسائل پیچیده، فناوریهای نوین و یادگیری مادامالعمر آماده کنند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی دیگر از واقعیتهای امروز، تنوع دانشآموزان در کلاسهای درس است، تصریح کرد: دانشآموزان از نظر توانمندیها، علاقهمندیها و سبکهای یادگیری بسیار متفاوت هستند و معلمانی که مهارت مدیریت این تفاوتها و شخصیسازی یادگیری را نداشته باشند، نمیتوانند فرصت موفقیت را برای همه فراهم کنند و کلاسهای سنتی اغلب با مشکلاتی مانند کاهش انگیزه و یادگیری منفعل مواجه هستند. بنابراین معلم توانمند باید محیطی پویا و جذاب برای یادگیری ایجاد کند، از پرسشگری و حل مسئله استفاده کند و دانشآموزان را فعال و مسئولیتپذیر تربیت کند.
وی افزود: مدیریت کلاسهای بزرگ و با تراکم بالا، برخورد با مشکلات رفتاری و حفظ نظم نیز از دغدغههای روزمره معلمان است و بدون آمادهسازی معلمان برای مواجهه با این چالشها، تحقق اهداف سند تحول امکانپذیر نخواهد بود و اینجاست که دورههای مسیر معلمی اهمیت ویژه پیدا میکنند.
ابراهیمی یادآور شد: این دورهها معلمان را با روشهای تدریس فعال، استفاده از فناوری در آموزش و یادگیری تعاملی، تدریس تفاوتمحور، تشخیص نیازهای فردی و طراحی فعالیتهای انعطافپذیر آشنا میکنند و هدف این دوره، تبدیل معلم از یک انتقالدهنده صرف محتوا به یک راهبر حرفهای و توانمند در هدایت یادگیری فعال و متناسب با نیازهای روز است.
او اضافه کرد: با تربیت معلمان توانمند از طریق این دورهها، میتوان چالشهایی مانند کلاسهای پرتراکم، انگیزه پایین دانشآموزان و روشهای سنتی تدریس را کاهش داد و زمینهساز توسعه پایدار آموزش و پرورش شد و باید تلاش کرد معلمان امروز، راهبران تحول فردای آموزش و پرورش باشند و دانشآموزانی پرورش دهیم که نه تنها آماده زندگی در دنیای امروز هستند، بلکه توانایی خلق آیندهای بهتر را دارند.
انتهای پیام



نظرات