• شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۴ / ۱۹:۵۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404091509846
  • خبرنگار : 71553

افزایش ترانزیت مرز ریلی اینچه برون به ۵میلیون تن در سال

افزایش ترانزیت مرز ریلی اینچه برون به ۵میلیون تن در سال

مدیرعامل راه آهن از امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه میان ایران، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان به‌منظور افزایش حجم ترانزیت ریلی اینچه برون به ۵میلیون تن در سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، جبار علی ذاکری با بیان اینکه موضوع ترانزیت ریلی یک موضوع ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای بوده و دروازه ورود آنها در کشور محدود است، اظهار کرد: در سرخس، لطف آباد، اینچه برون،‌ امیرآباد، بندر کاسپین، آستارا و جلفا ارتباطات ریلی با کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) داریم.

وی افزود: دیپلماسی ریلی و ترانزیت ریل پایه در دولت چهاردهم تعریف شده است و با حمایت جدی رییس جمهور در حال توسعه است. به همین منظور با کشورهای عضو CIS و با راه آهن های شبکه فرامنطقه‌ای، برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدتی را تعریف کردیم. 

مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: درسال گذشته حمل بارهای بین المللی به ۵ میلیون تن رسید. سرخس مهمترین و فعالترین بخش بود و بعد از آن بندر شهید رجایی و بندر امام قرار دارد.

وی در ادامه گفت: اینچه برون جزو نقاطی است که می تواند و باید به عنوان دروازه ورودی کریدور شرقی دریای خزر عمل کند. در توافق نامه‌های که بین ایران، قزاقستان و ترکمنستان امضا شده متعهدیم حجم بار عبوری از این محور را به ۵ میلیون تن برسانیم. در حال حاضر به دلیل عدم توسعه و عدم برداشت صحیح از قوانین موجود توسعه در نقطه صفر مرزی در چندسال گذشته صورت نگرفته است. مشکل اصلی سوبرداشت از قانون است که معاونت حقوقی رییس جمهور در مورد آن قضاوت خواهند کرد.

ذاکری با اشاره به اینکه توسعه ریلی اینچه برون و ترانزیت ریلی در این منطقه محدود به منطقه اینچه برون نیست بلکه یک وظیفه و رسالت بر دوش راه آهن و کشور، گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری کشور در یک چهارراه ارتباطی شرق _غرب و شمال_‌جنوب قرار دارد. وظیفه داریم با تقویت مبادی مرزی ظرفیت ترانزیتی کشور را به ۱۵میلیون تن برسانیم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، افزود: در مسیر اینچه برون باید ترانزیت را سالی ۵۰۰ هزار تن به سالی ۴ تا ۵میلیون تن برسیم و توسعه جدی دراین بخش داشته باشیم. در این راستا تفاهم نامه چهارجانبه میان ایران، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان امضا شده است و امیدوارم محدودیت‌های موجود برطرف شود. راه آهن بدون توسعه فعالیت‌های لجستیکی در منطقه نمی‌تواند به ظرفیت ترانزیتی  ۴ تا۵ میلیون تنی برسد و امیدوارم با حل مشکلات استان گلستان به عنوان دروازه وردی شرق دریای خزر تبدیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha