رحیم پیغان در گفتوگو با ایسنا در خصوص نقش دانشگاه در تربیت دانشجویان به عنوان سرمایه فرهنگی اظهار کرد: انتقال علم و دانش، مهارتآموزی و پرورش مهارتهای علمی و پژوهشی دانشجویان چیزی است که به صورت عام از دانشگاه انتظار میرود اما نقش اصلی دانشگاه که ممکن است کمتر مورد توجه قرار بگیرد، این است که دانشگاه باید بستر نیروی انسانی جامعه باشد و بستری را ایجاد کند تا افرادی که از دانشگاه خارج میشوند، بتوانند نیازهای جامعه از جمله نیازهای اجتماعی و اقتصادی را برطرف کنند.
وی تأکید کرد: دانشی که انتقال داده میشود نباید صرفاً بر اساس سرفصلهای تعریفشده باشد، بلکه استاد باید خود را با شرایط جامعه تطبیق دهد و نیروی انسانی موردنیاز جامعه را تربیت کند.
پیغان، در خصوص نقش اساتید در شکلدهی اندیشه نسل جدید بیان کرد: دانشجویان به اساتید خود به عنوان الگوی آینده نگاه میکنند. استاد علاوه بر نقش آموزشی، مسئولیتهای مهمی در طول دوره تحصیلی دانشجو بر عهده دارد. استاد باید به دانشجو کمک کند تا به خودشناسی برسد. اگرچه ممکن است خود استاد کاملاً به این مرحله نرسیده باشد، اما ایدهآل این است که دانشجو بداند در چه جایگاهی قرار دارد و هدفش از تحصیل و زندگی چیست. دانشجو پس از فارغالتحصیلی بار مسئولیت مملکت را بر دوش میکشد و استاد وظیفه دارد اعتماد به نفس او را تقویت کند.
وی با بیان این که استاد باید در پرورش مهارتهای زندگی به دانشجو یاری رساند، گفت: استاد به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دانشجو آموزش میدهد و برخورد مناسب با خطاهای دانشجو، خود میتواند نوعی آموزش مهارت زندگی باشد.
معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به نقش دانشجویان در تحول جامعه و حل مسائل بیان کرد: دانشجویان به عنوان یک قشر منتقد و روشنفکر شناخته میشوند. دانشجو در قبال مشکلات جامعه نباید بیتفاوت باشد و اگر در جایی ایرادی ببیند باید آن را ذکر کند و نقد مثبت و سازنده داشته باشد.
پیغان افزود: نقد در عین حال که میتواند تند باشد، میتواند سازنده باشد و جامعه را به سمت پیشرفت سوق دهد. دانشجو باید دغدغه مشکلات و اقشار جامعه را داشته و باید موتور محرکه علمی و اجتماعی کشور باشد زیرا دانشجو مدیر یا پزشک جامعه میشود و عملا نقش دانشجو، نقش اصلی در تحول جامعه است.
وی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری دانشگاه باید عالم تربیت کند، علم تولید کند و به عالم و علم جهت دهد. اگر کسی در مسائل علمی به خوبی پیشرفت کند اما در مسائل اخلاقی رشدی نداشته باشد، این یک رشد ایراددار به شمار میرود.
دانشجویان باید به سمت خودسازی اخلاقی در کنار رشد علمی حرکت کنند
پیغان افزود: باید در کنار رشد علمی، رشد اخلاقی نیز صورت بگیرد. یکی از آیتمهای مهم مورد تأکید مقام معظم رهبری، تعهد به صداقت علمی و مسئولیتپذیری حرفهای است. ما نمیتوانیم این موارد را از یکدیگر جدا کنیم و دانشجویان باید به سمت خودسازی اخلاقی در کنار رشد علمی حرکت کنند.
معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: آشنایی با معارف دینی نیز از ضروریات است و کسی که با این معارف آشنا نباشد ممکن است دچار انحراف بزرگ شود. وقتی که تناقضات فکری برای دانشجو پیش میآید، دانشجویی که تبدیل به عالم میشود، باید بتواند اینها را توجیه درست کند و دانشجو باید به معارف دینی آشنا باشد و اگر یک بعدی رشد کنیم این موارد به ما آسیب میزنند. دانشگاهها باید در ابعاد مختلف اخلاقی، مذهبی و علمی رشد کنند.
وی بیان کرد: خودسازی اخلاقی برای تمام اقشار از جمله دانشجویان مطرح است. پرورش بر آموزش مقدم است و افراد باید از نظر اخلاقی آمادگی داشته باشند تا وقتی از نظر علمی رشد کردند، دچار انحراف اخلاقی نشوند. خودسازی یک پایه اساسی برای تمام اقشار از جمله دانشجویان است.
پیغان ادامه داد: دانشجو در مرحله رشد است و هرگونه انحراف در این مرحله نهادینه میشود. اقتصاد و جامعه بر همین دانشجویان تکیه میکند و اگر دچار انحرافی شوند، مملکت آیندهای نخواهد داشت. دانشجویان قشری هستند که بعداً به مردان کاری اجتماع تبدیل میشوند. اگر دانشجویان در مرحله رشد نتوانند رشد سالمی از لحاظ علمی و اخلاقی داشته باشند، جامعه ناقصی را به ما تحویل خواهند داد. بنابراین بیشترین تأکید بر خودسازی دانشجویان به عنوان موتور محرکه کشور است.
انتهای پیام


نظرات