• یکشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۴ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404091610193
  • خبرنگار : 50004

ایسنا؛ بیش از ربع قرن اعتماد اجتماعی و وفاداری به انتقال کامل اخبار

ایسنا؛ بیش از ربع قرن اعتماد اجتماعی و وفاداری به انتقال کامل اخبار

ایسنا/آذربایجان شرقی در عصر کنونی که تقطیع اطلاعات و اخبار کوتاه بدون بار شناختی عمیق، مخاطبان را به مطالعه هر چه کم‌تر تشویق کرده و آن‌ها را به کسب اطلاعات ناقص قانع و راضی می‌کند، خبرگزاری‌ها به عنوان منابع معتبر و اصلی تولید اخبار، همچنان به قاعده اصلی خبرنویسی وفادار مانده و برای انتشار اخبار کامل تلاش می‌کنند که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هم از این قاعده مستثنی نبوده و ثمره این حرفه‌ای‌گری، ۲۶ سال اعتماد اجتماعی است.

 شانزدهم آذر ماه، سالروز تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران است که به اختصار به عنوان ایسنا شناخته می‌شود،"سرعت، صحت، دقت" ، بدنه دانشجویی فعال و احترام به مخاطبان از دانشگاهیان تا کف جامعه از جمله ویژگی‌هایی است که این منبع خبری را از سایرین متمایز می‌کند. اما اطلاع‌رسانی کامل اخبار هم از دیگر نقاط قوت این رسانه بوده که توانسته است جامعه مخاطبان خود را تا کنون و با گذشت ۲۶ سال حفظ کند.

ایسنا؛ بیش از ربع قرن اعتماد اجتماعی و وفاداری به انتقال کامل اخبار

ایسنا به‌ عنوان یکی از خبرگزاری‌های مرجع، میان سرعت و دقت خبری تعادل ایجاد کرده است

احمد مرادپور، رئیس خانه مطبوعات استان آذربایجان شرقی درباره این رسانه معتقد است که خبرگزاری ایسنا یکی از رسانه‌های باسابقه کشور است که از سال ۱۳۷۸  تا به امروز  رویکرد مطالبه‌گری و اطلاع‌رسانی سریع و نسبتا دقیق را دنبال می‌کند و می‌گوید: این خبرگزاری به‌دلیل گستره پوشش خبری، ارتباط با قشر جوان و بویژه قشر دانشجو و شبکه خبرنگاران جوان و فعال و تنوع موضوع‌ها، به‌ عنوان یکی از منابع معتبر خبری شناخته می‌شود. البته مانند هر رسانه‌ای ممکن است نقدهایی نیز به برخی جهت‌گیری‌ها یا نحوه بازتاب اخبار وارد باشد، اما در مجموع نقش مؤثرو دقیق در جریان اطلاع‌رسانی کشور دارد.

اومی‌افزاید: ایسنا به‌ عنوان یکی از خبرگزاری‌های مرجع، در سال‌های گذشته تلاش کرده است تا میان سرعت و دقت خبری تعادل ایجاد کند. انتشار اخبار با اتکا به منابع رسمی، ارتباط با دانشگاه و قشر تحصیل‌کرده و پرداختن به موضوع‌های متنوع اجتماعی و رویکرد به نسبت جوان‌پسند از ویژگی‌های این رسانه است. 

وی تاکید کرد: در مجموع؛ ایسنا یک رسانه نسبتا تأثیرگذار در فضای خبری ایران است که نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. طبیعی است که هیچ رسانه‌ای خالی از چالش نیست، اما ایسنا به طور معمول در استانداردهای اطلاع‌رسانی خبری، جایگاهی قابل قبول و نسبتا بی‌طرفانه دارد.

رئیس خانه مطبوعات استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایسنا یکی از خبرگزاری‌های پُرطرفدار و فعال در فضای رسانه‌ای ایران است، می‌افزاید: از نظر من، این خبرگزاری چندین نقطه قوت قابل توجه دارد؛ از جمله سرعت در انتشار اخبار، به‌ ویژه در حوزه‌های پوششی خبری؛ ارتباط با اقشار دانشگاهی، علمی و فرهنگی که جزو اولویت‌های اصلی آن است و تنوع زبانی آن که باعث می‌شود مخاطبان غیرفارسی‌زبان هم بتوانند از اخبار ایران مطلع شوند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین، پوشش خبری ایسنا به طور معمول، گسترده و جامع است و رویدادها را از جنبه‌های مختلف منعکس می‌کند.

او خاطرنشان می‌کند: در عین حال، به عنوان یک خبرنگار، معتقدم ایسنا هم مانند هر رسانه دیگری، محدودیت‌ها و جهت‌گیری‌هایی دارد که طبیعی بوده و گاهی ممکن است تحلیل‌های ارائه شده در آن، نیاز به مقایسه با منابع دیگر داشته باشد تا تصویر کامل‌تری از یک رویداد به دست آید. اما به طور کلی، ایسنا را یک منبع خبری قابل دسترس و به‌روز می‌دانم که به ویژه برای پیگیری اخبار روزمره ایران می‌تواند مفید باشد.

وی می‌گوید: نکته مثبت دیگر، توجه به اخبار حوزه دانشجویی و جوانان است که در ایسنا پررنگ‌تر دیده می‌شود. در نهایت، فکر می‌کنم هر مخاطب هوشمندی باید چند منبع خبری را همزمان دنبال کند و ایسنا می‌تواند یکی از این منابع معتبر در کنار سایر رسانه‌ها باشد. اگر بخواهم صادقانه و از نگاه یک خبرنگار صحبت کنم، ایسنا در سال‌های ابتدایی فعالیت خود با رویکردی متفاوت وارد عرصه رسانه‌ای شد؛ رویکردی که محور آن مطالبه‌گری، پرسشگری و شفاف‌سازی و بیان بی‌پرده دغدغه‌های جامعه بود. این ویژگی باعث شده بود ایسنا برای بسیاری از مخاطبان، نمادی از صدای نسل جوان، نقد منصفانه و پرسشگری مسئولانه باشد که به نظر می‌رسد امروز حرکت در این مسیر کمتر شده است. با این حال، باور دارم که ایسنا هنوز ظرفیت و تجربه لازم برای بازگشت به همان نقش مؤثر را دارد؛ نقشی که زمانی آن را به یکی از معتبرترین و پیشروترین رسانه‌های کشور تبدیل کرده بود. رسانه‌ای منتقد، مطالبه گر و همراه مردم، اما در عین حال حرفه‌ای، آرام و متکی بر حقیقت.

رئیس خانه مطبوعات استان آذربایجان شرقی می‌گوید: امروز مخاطبان، به خصوص جوانان و قشر دانشجو  بیشتر به خبرهای کوتاه و سریع علاقه‌مند هستند. به همین دلیل، ایسنا می‌تواند با توسعه بخش "اخبار در یک نگاه" و تولید خبرهای مختصر و تیترهای جذاب، تقویت حضور در فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی نیاز مخاطب به سرعت و دسترسی سریع به اطلاعات و کارشناسی شده را برآورده کند. چون نسل جوان بیشتر اخبار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند؛ حضور فعال و حرفه‌ای ایسنا در این فضا می‌تواند مخاطب جدید جذب کند. همچنین استفاده از ویدئوهای کوتاه، اینفوگرافیک و محتوای چندرسانه‌ای، تعامل مخاطب را افزایش می‌دهد و اخبار را ملموس‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

ایسنا؛ بیش از ربع قرن اعتماد اجتماعی و وفاداری به انتقال کامل اخبار

ایسنا، رسانه‌ای متعهد، تحلیل‌گر و مورد اعتماد

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی و  عضو هیأت منصفه مطبوعات آذربایجان‌شرقی و مدیر خبرگزاری فارس در استان نیز در ادامه ایسنا را رسانه‌ای متعهد، تحلیل‌گر و مورد اعتماد دانسته و با اشاره به جایگاه حرفه‌ای خبرگزاری ایسنا می‌گوید: ایسنا از جمله رسانه‌های فعال، متعهد و همسو با اهداف نظام است که نیروهایی معتدل، متخصص و تحلیل‌گر در آن فعالیت می‌کنند.

وحید زینالی با بیان اینکه تعصب حرفه‌ای و دلبستگی معنوی به رسانه محل فعالیت خود از شاخصه‌های برجسته خبرنگاران ایسنا، است، می‌افزاید: در ایسنا نوعی علاقه و انگیزه اعتقادی نسبت به کار رسانه‌ای وجود دارد که در فضای حرفه‌ای امروز کشور، ارزشمند و شایسته تقدیر است؛ نگاهی که فقط، شغلی نیست؛ بلکه ریشه در باور و مسئولیت‌پذیری دارد.

این فعال رسانه‌ای، ایسنا را از خبرگزاری‌های مهم و پرمخاطب کشور برشمرده و تصریح می‌کند: این خبرگزاری علاوه بر انجام دقیق، سریع و مسئولانه رسالت خبری، در پرورش خبرنگاران حرفه‌ای و تربیت نیروهای کارآمد رسانه‌ای نیز پیشگام بوده و نقش‌آفرینی مؤثری در حوزه اطلاع‌رسانی ایفا کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت «اعتماد» در فعالیت رسانه‌ای می‌گوید: اعتماد، ستون اصلی هر رسانه است و ایسنا توانسته است در این زمینه جایگاه قابل قبولی برای خود ایجاد کند. این رسانه با توجه به ماهیت فرهنگی و علمی خود امروز نیز با وجود سرمایه‌های دانشجویی با نگاه ریزبینانه می‌تواند مؤلفه‌های مورد نیاز فرهنگی جامعه را پررنگ‌تر از گذشته به چالش بکشاند.

ایسنا؛ بیش از ربع قرن اعتماد اجتماعی و وفاداری به انتقال کامل اخبار

ایسنا، دانشگاه کوچک تربیت خبرنگاران 

جواد بیرامزاده، مسئول بسیج رسانه استان آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تربیت نیروهای ماهر رسانه‌ای در این مجموعه، ایسنا را دانشگاه کوچک تربیت خبرنگاران و نیروهای متخصص در امر روابط عمومی عنوان کرده و می‌گوید: بسیاری از همکاران روابط عمومی ادارات در ایسنا تربیت شده‌اند و توانمندی نیروهای این مجموعه در کسب عناوین متعدد در جشنواره‌های مختلف استانی و ملی، به کرات ثابت شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: بدنه دانشجویی و مطالبه‌گر از سلایق و رشته‌های مختلف شاید بارزترین وجه تمایز ایسنایی‌ها با سایرین باشد و امیدواریم در بیست و ششمین سالگرد تاسیس این خبرگزاری شاهد نوآوری‌های روزافزون در عرصه خبر توسط این مجموعه باشیم. دقت، سرعت و رعایت امانتداری و انتشار اخبار تفضیلی از جمله ویژگی‌های برجسته خبرگزاری دانشجویان ایران است که این رسانه را به یکی از منابع خبری مورد اعتماد در طول سالیان دراز تبدیل کرده است.

وی در خاتمه می‌گوید: ایسنا باید در مسیر رسالت خود در زمینه ارتقا سواد رسانه‌ای آحاد مردم در جامعه اقدام کند. چرا که این امر در عصر کنونی که در بمباران اطلاعاتی قرار داریم، از واجبات بوده و افزایش سواد رسانه‌ای می‌تواند ما را در برابر  هر گونه هجمه دشمنان ایمن کند.

ایسنا؛ بیش از ربع قرن اعتماد اجتماعی و وفاداری به انتقال کامل اخبار

ایسنا، رسانه‌ مرجع، موثق و مورد توجه افکار عمومی و فضای رسانه‌ای داخل و خارج 

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در آذربایجان شرقی هم در ادامه ایسنا، را رسانه‌ مرجع و موثق و مورد توجه افکار عمومی و فضای رسانه‌ای داخل و خارج از کشور می‌داند و با بیان اینکه ایسنا اولین خبرگزاری غیر دولتی در ایران است که بنیان نهاده شد، می‌گوید: این رسانه، خاطرات نوستالژیکی را در ذهن مخاطبانش ایجاد کرد، چرا که ایسنا نماد رسانه‌ای فعال، پویا و مخاطب پسند بود.

محمد عزیزی راد می‌افزاید: ایسنا؛ نهاد رسانه‌ای دانشجویی با خبرنگارانی باانگیزه بود که این روال تا به امروز با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است، از آنجایی که نگاه به این مجموعه، نگاه اداری نبوده، نوآوری‌ها و کارهای جدیدی در حوزه‌ی رسانه توسط ایسنا انجام می‌شود. برگزاری میزگردها، ایجاد فضای تبادل آراء بین جریان‌های سیاسی و فکری مجوزدار در کشور در ایسنا سبب تحولی در سپهر رسانه‌ای کشور شد.

این مدرس روزنامه‌نگاری با بیان اینکه دفتر ایسنای آذربایجان شرقی نیز بلافاصله پس از آغاز فعالیت این خبرگزاری در سطح کشور آغاز به کار کرد، می‌گوید: دفتر آذربایجان شرقی نیز فعالیت‌های برجسته‌ای داشت، ثبات این مجموعه در آذربایجان شرقی سبب شده است تا در حوزه‌های مختلف خبری اخبار تولیدی و پوششی بسیار خوبی کار شود، چرا که به دور از تعارف، ایسنا خبرنگاران و عکسان خبری توانمندی دارد.

وی ادامه می‌دهد: امروز، زحمت تامین بخش قابل توجهی از خوراک خبری استان به دوش ایسنا و همکاران آن است. معتقد هستم جای چندرسانه‌ای در ایسنا بسیار خالی است، با توجه به توسعه‌ی پرشتاب شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، ایسنا بهتر است در این حوزه به ویژه تولید فیلم فعالیت بیشتری داشته و مخاطبان جدیدی را کسب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha