به گزارش ایسنا، سعید خدایگان در این جلسه با تشریح مأموریتهای بنیاد، سه محور اصلی فعالیتهای نخبگانی را «شناسایی، توانمندسازی و شبکهسازی»، «جذب و نگهداشت نخبگان» و «تکریم و الگوسازی» عنوان کرد و گفت: بنیاد ملی نخبگان طی ۲۰ سال فعالیت خود هرم نخبگی کشور را بر اساس دو مفهوم کلیدی استعداد برتر و نخبه طراحی کرده است.
وی افزود: فردی که استعداد او شناسایی و سپس توانمند میشود و در نهایت اثرگذاری بارزی در جامعه دارد، نخبه محسوب میشود و قله هرم نخبگی را تشکیل میدهد.
المپیاد؛ یکی از دقیقترین آزمونهای شناسایی استعدادهای اصیل
خدایگان با تأکید بر اهمیت آزمونهای استاندارد در فرآیند شناسایی استعدادهای برتر، افزود: المپیادیها یکی از باکیفیتترین ورودیهای نظام نخبگانی هستند. موفقیت در یک آزمون تخصصی سخت، در زمانی محدود، نشانهای روشن از توان حل مسئله و عمق دانش است؛ چیزی که در نهایت از یک نخبه انتظار میرود.
وی با اشاره به تفاوت ماهیت المپیاد با کنکور، ادامه داد: کنکور یک آزمون وسیع است، اما المپیاد دقیقاً همان چیزی را میسنجد که برای اثرگذاری تخصصی در آینده لازم است. به همین دلیل حمایت از برگزیدگان المپیادهای علمی در اولویت بنیاد قرار دارد.
هشدار درباره تکبعدیشدن و غرور پس از موفقیت
قائممقام بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنان خود به تجربیات میدانی از مسیر نخبگی اشاره کرد و گفت: عمق یافتن در یک رشته ارزشمند است، اما باید مراقب تکبعدی شدن و فاصله گرفتن از نگاه کلان اجتماعی بود. همچنین برخی از افتخارات اولیه گاهی باعث ایجاد غرور و توقف رشد میشود؛ تجربه نشان داده است که شکست از همان نقطهای آغاز میشود که فرد خود را کاملاً موفق میبیند.
تأکید بر ضرورت شبکهسازی و استمرار مسیر نخبگی
خدایگان با اشاره به اهمیت شبکهسازی در باشگاه دانشپژوهان جوان، گفت: یکی از وظایف نخبگان این است که پس از عبور از مراحل مختلف، بهعنوان منتور در کنار نسل بعد باشند. مسیر نخبگی، جهشی نیست؛ استمرار و پیوستگی شرط اصلی موفقیت پایدار است.
به نقل از بنیاد ملی نخبگان، در پایان این نشست، مدالآوران دیدگاهها و پیشنهادهای خود را در حوزه پشتیبانی آموزشی، برنامههای توانمندسازی، سهمیهها و نحوه مشارکت در طرحهای بنیاد ملی نخبگان مطرح کردند و مقرر شد مجموعه پیشنهادها در جلسات تخصصی بررسی و پیگیری شود.
انتهای پیام


نظرات