علی جعفری در نشست تخصصی بررسی چالشها و آینده مکانیزاسیون کشاورزی، صنعت و دانشگاه که یکشنبه ۱۶ آذر در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، گفت: سیاستگذاری و مدیریت مکانیزاسیون، کیفیت ماشینآلات داخلی، ماشینهای وارداتی، فناوریهای نوین، آموزش و نیروی انسانی، قطعات یدکی و خدمات پس از فروش و محیط زیست و بهرهوری انرژی هفت محور اصلی چالشهای امروز مکانیزاسیون کشاورزی کشور محسوب میشوند.
وی نبود نقشه راه ملی و برنامه راهبردی متناسب با اقلیم، الگوی کشت و سطح فناوری کشور را مهمترین مانع این بخش عنوان کرد و افزود: تصمیمگیریها بدون اتکا به داده و مدلسازی علمی انجام میشود و تکنیکهای مدیریتی و تحلیلی هنوز جایگاهی در سیاستگذاری مکانیزاسیون ندارند.
جعفری بیان کرد: ضعف کیفیت ماشینآلات تولید داخل، نبود استانداردهای بهروز و فقدان مدیریت کیفیت جامع از چالشهای اصلی این حوزه است. بسیاری از واحدهای سازنده ماشینهای کشاورزی با مدیریت کیفیت و ابزارهای مهندسی مدرن بیگانه هستند و هنوز نظامهای کیفیت فراگیری مانند اجرا نمیشود.
وی اظهار کرد: ایجاد آزمایشگاه مشترک دانشگاه و مرکز آزمون، پژوهش در مواد جدید، طراحیهای سبکتر و بهبود یافته و توسعه استانداردهای بومی ایمنی و عملکرد میتواند کیفیت تولید داخلی را ارتقا دهد.
جعفری ورود ماشینهای نامتناسب با اقلیم ایران، نبود زیرساخت تعمیر و نگهداری، قیمت بالا، عدم انتقال فناوری و نبود داده دقیق از عملکرد واقعی دستگاهها را مشکلات اصلی ماشینآلات وارداتی دانست.
رئیس انجمن مهندسی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون ایران اظهار کرد: باید ارزیابی میدانی و علمی ماشینهای وارداتی با کمک دانشگاهها انجام شود تا سازگاری آنها با خاک، سوخت و شرایط مزرعه ایران مشخص شود.
جعفری با تأکید بر اهمیت آموزش گفت: ماشین خوب کافی نیست، کاربر خوب لازم است. نیروی انسانی ماهر و گواهی اپراتوری برای ماشینهای کشاورزی ضروری است. همانطور که رانندگی خودرو نیازمند گواهینامه است، اپراتوری ماشینهای کشاورزی نیز باید با گواهی مهارت انجام شود تا از خسارات ناشی از استفاده نادرست جلوگیری شود.
وی کمبود قطعات استاندارد، شبکه خدمات پس از فروش ناکارآمد، نبود سیستمهای تلماتیک و پایش خرابی، و فقدان واحد صدای مشتری را از مشکلات جدی این بخش معرفی کرد و افزود: تکنیکهای تبدیل نیاز مشتری به زبان فنی باید در صنعت ماشینهای کشاورزی اجرا شود.
رئیس انجمن مهندسی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون ایران یاد آور شد: توسعه مدلهای تعمیر و نگهداری منطقهای، پژوهش درباره الگوهای خرابی و طراحی سیستمهای پایش سلامت ماشین از ضرورتهای مهم برطرفسازی چالشهای این بخش است.
جعفریافزود: علاوه بر این مصرف بالای سوخت، فشردگی خاک، فرسایش، نبود ماشینهای سبز، و بیتوجهی به بهرهوری به دلیل ارزان بودن سوخت از مشکلات جدی مکانیزاسیون در کشور است.
وی تأکید کرد: از نقشآفرینی مرکز توسعه مکانیزاسیون تا مشارکت صنعتگران میتواند به حل مشکلات این بخش کمک کند. همچنین مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نقش کلیدی دارو و باید فراتر از تأمین ماشین، نقش راهبری، تدوین نقشه راه و برنامههای راهبردی را برعهده بگیرد.
رئیس انجمن مهندسی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون ایران خواستار همکاری نزدیکتر انجمنهای علمی با اتحادیه سازندگان، حضور پررنگ بهرهبرداران در نشستها، توجه به حقوق مالکیت فکری سازندگان و گسترش خدمات مرکز آزمون و ارزیابی به حوزه تأمینکنندگان شد.
جعفری در پایان از تلاش صنعتگران در شرایط سخت اقتصادی، همراهی مدیران اجرایی و ظرفیت بالای جوانان دانشگاهی قدردانی کرد و گفت: دانشگاه بازوی تحقیق و توسعه صنعت است و میتواند بر اساس اولویتها، یکییکی این مشکلات را حل کند.
انتهای پیام


نظرات