• یکشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۴ / ۱۹:۴۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1404091610694
  • خبرنگار : 50211

استاندار مطرح کرد

تحول جدی در حوزه راه‌های استان مرکزی/ طرح ۵۸ متری می‌توانست محرک توسعه اراک باشد

تحول جدی در حوزه راه‌های استان مرکزی/ طرح ۵۸ متری می‌توانست محرک توسعه اراک باشد

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: اقدامات بسیاری در عرصه بهبود وضعیت راه‌های استان انجام شده و در حوزه راه‌ها تحول جدی از نظر حذف نقاط حادثه‌خیز و توسعه آسفالت نقاط روستایی و شهری مختلف استان صورت گرفته است.

مهدی زندیه وکیلی، ۱۶ آذر در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اراک که با همت بسیج دانشجویی برگزار شد، اظهار کرد: از جوانان و بانوان باید بیشتر و بهتر استفاده کرد، ولی متاسفانه آنچنان که باید نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های این دو قشر به خوبی بهره ببریم که علت آن درگیر بودن با برخی ابرچالش‌هاست.

وی با بیان اینکه در حوزه مسکن، آب، انرژی، فضاهای کارگری، ارزی و... با چالش‌هایی مواجهیم افزود: در این شرایط امکان ریسک نیست و فرصت سعی و خطا نداریم گرچه کسی که به جوانان تکیه می‌کند باخت ندارد ولی در برخی مقاطع حساس که تجربه مهم است نمی‌توان اینکار را انجام داد ولی سعی می‌شود بیش از قبل از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

زندیه وکیلی با تأیید لزوم ارتباط مستمر و منظم بخشی از مسئولان سیاسی با جوانان اظهار کرد: با گروه‌هایی از جوانان ارتباط داریم و در پی تداوم این ارتباط هستیم . از طرفی، اداره کل ورزش و جوانان باید برنامه‌ریزی‌های برای جوانان داشته باشد. در یکسال اخیر امور ساخت خانه جوان در اراک پیگیری شده و در حال انجام است.

وی درباره توسعه اراک گفت: در حوزه توسعه کلانشهرها، یک پارادوکس وجود دارد. اولی اینکه هر منطقه‌ای یک توان اکولوژیک دارد و کلانشهرها با مشکل آب و هوا مواجهند که ناشی از عدم توجه به ظرفیت اکولوژیکی آنها در گذشته است که برای مثال در تهران شرایط بسیار نامطلوبی را از نظر آلودگی هوا ایجاد کرده است. دومین مسئله سیاست شورای عالی معماری در سنوات گذشته بوده است که بر اساس آن شهر اصلی که توان اکولوژیک ندارد توسعه پیدا نکند و برای همه کلانشهرها بر همین اساس، شهرهای جدید در کنار شهر اصلی ایجاد شد که در اراک این شهرهای جدید، مهاجران و امیرکبیر بوده‌اند.

زندیه وکیلی اظهار کرد: اراک از نظر جغرافیایی هم محدودیت‌هایی دارد. از سه طرف به کوه و از یک طرف به تالاب میقان محدود شده که نمی‌توان چندان به آن نزدیک شد. تالاب ارزش زیست محیطی و در عین حال، ریزگرد نمکی دارد.

وی با بیان اینکه جمعیت مازاد شهرهای اصلی باید به شهرهای جدید بروند که این مهم انجام شده است، گفت: سیاست عدم امکان توسعه شهر اصلی مثل اراک طبیعتاً بر قیمت مسکن تأثیرگذار است، اما همه افزایش قیمت ناشی از این موضوع نیست، بخشی از آن ناشی از تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی است و دلایل دیگری مثل پروانه ساختمانی و نظام مهندسی و ... نیز در این حوزه موثر است.

زندیه وکیلی با بیان اینکه توانستیم با تلاش بسیار، مجوز الحاق زمینی که در حال حاضر مسکن ملی اراک در آن در حال ساخت است، را اخذ کنیم، بر لزوم توجه به ظرفیت‌های داخلی شهر در راستای توسعه آن تاکید کرد و افزود: بافت معمولی شهر اراک حدود دو طبقه است و اگر نوسازی انجام شد و برای مثال ساختمان های دو طبقه، سه طبقه شوند حجم قابل توجهی به تعداد مسکن در اراک اضافه می‌شود. نوسازی منازل فرسوده و بازسازی خانه‌های غیرمقاوم در برابر زلزله که شامل خانه‌های دارای سن بیشتر از ۱۵ سال است که عموماً در برابر زلزله مقاوم نیستند، نیز کمک کننده است. از طرفی، استفاده از ظرفیت توسعه درون شهرها، به زیباتر شدن شهر نیز کمک می کند.

وی در ادامه درباره ترافیک اراک اظهار کرد: بخش مرکزی شهر اراک ترافیک دارد ولی این میزان ترافیک در مقایسه با دیگر کلانشهرها کمتر است و این کاهش بواسطه اقداماتی همچون ساخت تقاطع‌های مختلف و کنارگذرها محقق شده و بخشی از ترافیک مرکز شهر به کنارگذرها و کمربندی‌های اطراف شهر هدایت شده و از ظرفیت بلوارها و تقاطع‌های اطراف استفاده بهتری صورت گرفته است.

زندیه وکیلی افزود: طرح جامع میدان شهدا و طرح پیاده‌راه مرکز اراک، قبلا تصویب شده و اخیرا شورای شهر و شهرداری بدنبال اجرای آن هستند هرچند این طرح نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد و ظرافت‌هایی برای اجرای آن لازم است. این طرح محدودیت‌های ترافیکی ایجاد می‌کند و مرکز شهر خلوت‌تر می‌شود اما بدنبال محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شود باید برای تردد از وسایل حمل و نقل عمومی یا دوچرخه استفاده و یا پیاده تردد کرد، البته اجرای این مهم فعلا در مرحله بررسی است.

وی درباره طرح ۵۸ متری اراک نیز گفت: ۵۸ متری، طرح مناسب و خوبی بود و می‌توانست محرک توسعه شهر باشد. قرار بود این طرح اجرا شود ولی به دلیل تعلل و عدم اجرا و خسته‌شدن هزار خانواری که زندگی آنها در محدوده این طرح تحت تأثیر قرار گرفته بود و اجازه ساخت‌وساز نداشتند، در نهایت شورای عالی شهرسازی به درخواست مردم منطقه و نماینده‌ای که موضوع را دنبال می‌کرد، طرح را لغو کرد در حالی که اجرای آن می‌توانست به حل مسائل ترافیکی و محیط زیستی اراک کمک کرده و باعث نوسازی بخشی از بافت قدیمی شهر شود.

زندیه وکیلی اظهار کرد: طرح ۲۴ متری جایگزین این طرح شده و در همان معبر ولی با عرض ۲۴ متر اجرا می‌شود که بخشی از اهداف طرح ۵۸ متری را محقق خواهد کرد. اجرای این طرح شروع شده ولی با اهتمام بیشتری باید ادامه پیدا کند. البته طبیعتا مدیریت شهری و اولویت‌های آنها با توجه به نیازهای مردم، متفاوت است و دولت نقش ناظر را در این حوزه دارد و در اینباره که چه پروژه‌ای در اولویت باشد، آنها تصمیم می گیرند و سعی داریم آنان را به تسریع در این حوزه تشویق کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مطالبات دانشجویان عمدتاً بحق است ولی برخی از آنها شاید به دلیل ملاحظات و محدودیت‌های موجود امکان تحقق نداشته باشد، افزود: با اینهمه، گفت‌وگو میان دانشجو و مسئولان دانشگاه همواره باید وجود داشته باشد. استان مرکزی ۷۰ واحد دانشگاهی دارد که همه مطالباتی دارند.

زندیه وکیلی در ادامه، درباره تعطیل نشدن دانشگاه‌ها در شرایط آلودگی هوا که مورد تأکید دانشجویان بود، گفت: کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا که متشکل از مدیران اجرایی تحصیلکرده و دانشگاهی است، در این زمینه تصمیم می‌گیرد. اعضای این کارگروه هم نسبت به تعطیل کردن مراکز آموزشی و هم تعطیل نکردن آنها باید پاسخگو باشند، به همین دلیل بسیار حساس هستند. هیچ مصحلت‌اندیشی در این عرصه وجود ندارد. البته مدارس ابتدایی تعطیل نمی‌شوند، بلکه به صورت مجازی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شاخص AQI مبنای تصمیم گیری درباره حضوری یا غیرحضوری شدن مدارس است، گفت: اگر این شاخص از عدد مشخصی بالاتر برود براساس مقرراتی که در کشور ما هست، به گروه‌های حساس شامل نوازادان و کودکان، زنان باردار، سالخوردگان و افراد دارای بیماری‌های خاص توصیه می‌شود که کمتر در تماس با آلودگی قرار بگیرند و دانشجویان جزو این گروه‌ها نیستند. دانشجو همچون دیگر بزرگسالان باید شخصا نکات مد نظر را برای مواجهه کمتر با آلودگی هوا رعایت کنند. البته به روسای دانشگاه‌ها اختیار داده شده است تا اگر شرایط ارائه مجازی هست، براساس تشخیص رئیس دانشگاه، آموزش‌ها به صوررت مجازی انجام شود.

زندیه وکیلی درخصوص وضعیت جاده‌های استان نیز گفت: اقدامات بسیاری در این عرصه صورت گرفته و در حوزه راه‌ها تحول جدی از نظر حذف نقاط حادثه‌خیز و توسعه آسفالت نقاط روستایی و شهری مختلف استان صورت گرفته است. ساخت سه آزادراه آغاز شده و ساخت یک آزادراه نیز بزودی آغاز می‌شود که توسعه خوبی را برای استان در آینده رقم خواهد زد و در حوزه‌های دیگر نیز تحول‌آفرین خواهد بود.

وی راه اندازی تشکلی در حوزه مدیران آینده در دانشگاه آزاد اراک را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: در عرصه مدیریت به افرادی نیاز داریم که در رشته‌های مختلف تحصیل کرده باشند و این مهم منحصر به دانشجویان رشته مدیریت نیست چراکه برخی مدیران فعال در حوزه‌های تخصصی‌، باید الفبای آن حوزه را بدانند.

زندیه وکیلی درباره مازوت‌سوزی نیروگاه شازند نیز گفت: مازوتی که از ابتدای امسال تا امروز در نیروگاه مصرف شده کم سولفور بوده است. برای اولین‌بار در تاریخ استان مازوت کم سولفور تولیدی پالایشگاه برای نیروگاه استفاده می‌شود البته مصرف نیروگاه هشت تا ۹ ملیلیون لیتر و ظرفیت تولید این مازوت ۵۰۰ هزار تن در روز است.

وی افزود: رئیس جمهوری پارسال دستور عدم مازوت‌سوزی را صادر کرد ولی تحقق آن ممکن نشد چراکه ناترازی انرژی اتفاق افتاد که عامل آن به اقدامات گذشته برمی‌گشت و زمستان سال گذشته مجبور به مازوت‌سوزی شدیم ولی از نیمه اول امسال مازوت کم سولفور ذخیره شد و امروز حدود ۳۰۰ میلیون لیتر ذخیره داریم و امیدوارم امسال را با این میزان ذخیره و استفاده از سهمیه گاز، سپری کنیم تا مجبور به استفاده از مازوت پرسولفور نشویم.

وی با بیان اینکه بخشی از آلودگی هوای اراک ناشی از سوزاندن مازوت پرسولفور در نیروگاه است، افزود: در زمان استفاده از مازوت کم‌سولفور، خروجی‌های نیروگاه در حد استانداردهای بین‌المللی است و دستگاه‌های سنجش نیز آلاینده so۲ را نشان نمی‌دهند که نشانگر موثر بودن اقدامات است. البته اگر سرمای شدید اتفاق بیفتد و مصرف گاز افزایش یابد سهمیه گاز نیروگاه قطع خواهد شد که در این صورت مجبور به استفاده از مازوت پرسولفور در کنار کم سولفور خواهیم شد.

استاندار مرکزی، یک اقدام بسیار پایه‌ای برای رفع این مشکل را استفاده از انرژی خورشیدی عنوان کرد و گفت: با جدیت در استان در حال پیگیری است. در ابتدای این اقدام، استان مرکزی سه مگاوات انرژی خورشیدی تولید می‌کرد ولی برنامه‌ریزی جدی صورت گرفت و امروز به تولید۴۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی دست پیدا کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۶:۰۸

سلام اقای زند وکیلی عزیز راجب همه چیز صحبت کردی ولی در باره انتقال صنوف خودرو از داخل شهر به شهرک خودرو صحبت نشد طرحی که الودگی هوای اراک و ترافیک اراک را کاهش می دهد