سید حیدر میرفخرالدینی در گفتوگو با ایسنا، ضمن اشاره به تحولات سریع بازار کار که دانشگاهها را ناگزیر به سمت مهارتمحوری، آموزشهای کاربردی و علوم نوین سوق داده است، اظهار کرد: دانشگاه یزد به عنوان یکی از موفقترین دانشگاههای کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون در حوزه مهارتمحوری نیز عملکرد قابل قبولی داشته اما با توجه به ورود جهان به نسل پنجم دانشگاهها، نیاز به توسعه بیشتر این رویکرد وجود دارد.
وی در این باره افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند آلمان و اتریش، بیش از ۷۰ درصد دانشجویان در رشتههای مهارتی تحصیل میکنند و این الگو نشان میدهد که دانشگاههای کشورمان نیز باید مهارتآموزی را در اولویت فعالیتهای خود قرار دهند.
میرفخرالدینی عنوان کرد: البته در همین راستا بهروزرسانی سرفصلهای آموزشی با هدف افزایش مهارتها در دستور کار قرار دارد و دانشگاه یزد همکاری با سازمان و نهادهای مهارتآموزی مانند فنی و حرفهای را برنامهریزی کرده تا دانشجویان در کنار تحصیلات دانشگاهی، آموزشهای مهارتی تکمیلی را هم دریافت کنند.
وی یکی از رویکردهای مهم دانشگاه یزد طی ۱۲ سال گذشته را ایجاد پردیسهای فناوری و حمایت از شرکتهای فناور و خلاق ذکر و خاطرنشان کرد: هماکنون ۷۶ شرکت فناور و شش شرکت دانشبنیان در پردیس فناوری دانشگاه یزد مستقر هستند و حدود ۴۰۰ نفر از دانشآموختگان دانشگاه در این شرکتها فعالیت میکنند.
رئیس دانشگاه یزد افزود: توسعه پردیس فناوری و راهاندازی یک شهرک تحقیقاتی جدید نیز در برنامه این دانشگاه قرار دارد که این طرح مشابه نمونههای موفقی مانند شهرک تحقیقاتی اصفهان است و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم دنبال میشود و میتواند با مشارکت صنایع بزرگ، ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت کند.
وی در رابطه با بازنگری رشتههای تحصیلی نیز اظهار کرد: دانشگاه بر اساس نیاز بازار کار عمل میکند و هرچند وجود برخی رشتهها، پایه و ضروری هستند اما ظرفیت و جهتگیری آنها نیز باید متناسب با تقاضای جامعه تنظیم شود و در مقابل رشتههایی که بازار کار ضعیفی دارند باید در سایر برنامهها ادغام شوند و توسعه گرایشهای جدید برای افزایش جذابیت تحصیلی و رفع نیازهای جامعه مدنظر قرار گیرد.
به گفته وی، البته این بازنگری همزمان امکان استفاده بهتر از ظرفیت اعضای هیئت علمی و آزمایشگاهها را هم فراهم خواهد کرد.
میرفخرالدینی با بیان این که دانشگاه یزد رویکردی جدی در زمینه فناوریهای نوین به ویژه هوش مصنوعی اتخاذ کرده است، تصریح کرد: بسیاری از شرکتهای فناور دانشگاه در این حوزه فعالیت میکنند و کارگاهها و آزمایشگاهها با تجهیزات مرتبط با علوم نوین در حال بازسازی یا تجهیز هستند.
وی خاطرنشان کرد: در بازنگری جدید رشتههای تحصیلی نیز بخشی از سرفصل رشتهها به آموزش هوش مصنوعی اختصاص خواهد یافت.
رئیس دانشگاه یزد در پایان با اشاره به بهره گیری این دانشگاه از مشاوران حوزه هوش مصنوعی، تاکید کرد: با توجه به روند جهانی، هوش مصنوعی بهعنوان یکی از محورهای اصلی آموزش، پژوهش و مدیریت دانشگاه در نظر گرفته شده و دانشگاه بر این باور است که در آینده نزدیک تقریباً هیچ حوزهای بدون ارتباط با هوش مصنوعی باقی نخواهد ماند.
انتهای پیام


نظرات