هوشنگ بهزادی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه تعداد ایستگاههای پایش در غرب استان بیشتر است، اظهار کرد: همه سطح استان تحت پوشش پایش جوی قرار دارد اما ارتقای تجهیزات سبب کاهش درصد خطا خواهد شد.
وی افزود: کیفیسازی شبکه هواشناسی نیازمند افزایش تعداد ایستگاههای خودکار و تجهیز استان به دستگاههای جدید است تا دادهها با سرعت و دقت بیشتری دریافت و تحلیل شوند.
مدیرکل هواشناسی مازندران با توضیح دلایل تعدد پیشبینیهای جوی در استان اعلام کرد: با وجود کامل بودن شبکه هواشناسی، تعداد ایستگاههای پایش بهویژه در شرق مازندران کافی نیست.
بهزادی درباره اعتبارات تخصیصیافته اظهار کرد: سهم مازندران از اعتبارات ملی بیش از ۱۴ میلیارد تومان بوده که در قالب ادوات است و این اعتبار ابلاغ شده و در حال تخصیص است.
وی احداث ایستگاه جدید در جاده کیاسر را یکی از پروژههای شاخص استان دانست و گفت: این ایستگاه با اعتبار حدود ۴ میلیارد تومان در نزدیکی راهدارخانه احداث میشود. جابهجایی زمین انجام شده و تیم نظارت بررسیها را تکمیل کرده و امیدواریم پس از تأمین تجهیزات، تا پایان سال این ایستگاه به بهرهبرداری برسد.

مدیرکل هواشناسی مازندران همچنین به فعالیت ایستگاههای جادهای در محورهای هراز، فیروزکوه، چالوس و کندوان اشاره کرد و گفت: در این محورها ایستگاه ها وجود داشتند اما در شرق استان ایستگاه هواشناسی جاده ای نبود که محقق خواهد شد.
بهزادی از نقش پررنگ فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی و تصاویر ماهوارهای در افزایش دقت پیشبینیهای جوی استان خبر داد و در تشریح روند صدور پیشبینیهای جوی بیان کرد: صحتسنجی مهمترین مرحله است و این کار با استفاده از نقشههای ماهوارهای، تحلیل کارشناسان و بررسی گروهی تیم ۵ نفره پیشبینی انجام میشود.
وی درباره مقایسه دقت پیشبینیهای هواشناسی و اپلیکیشنهای مبتنی بر هوش مصنوعی نیز توضیح داد: هیچ پیشبینی جوی ۱۰۰ درصد دقیق نیست و اپلیکیشنها هم درصدی خطا دارند. بسیاری از اپلیکیشنها دادههای پایه و دیتاها را از هواشناسی دریافت میکنند و در مازندران به دلیل تغییرات سریع جوی، میزان عدم قطعیت بیشتر است.
انتهای پیام


نظرات