علی اشرفی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به نقش محوری سامانه ملی ۱۵۱۲ در نظارت و پاسخگویی به رخدادهای دامی، اظهار کرد: بخش مهمی از گزارشهای بهداشتی و تخلفات حوزه دام و فرآوردههای خام دامی از طریق این سامانه دریافت و در کوتاهترین زمان رسیدگی میشود.
وی تصریح کرد: سامانه ۱۵۱۲ بهعنوان یکی از کارآمدترین کانالهای ارتباط مردمی در حوزه دامپزشکی، نقش کلیدی در دریافت هشدارهای بهداشتی، مدیریت رخدادهای دامی و نظارت بر سلامت فرآوردههای خام دامی دارد و گزارشهای مردمی برای اقدامات اجرایی به واحدهای مربوطه ارجاع میشود.
او با اشاره به گستره خدمات ارائهشده در این بستر، افزود: اعلام تلفات و علائم مشکوک به بیماریهای واگیر، درخواست واکسیناسیون، رسیدگی درمانی، اقدامات قرنطینهای و نظارتهای تخصصی در واحدهای دامداری و مرغداری از مهمترین موضوعات مطرحشده در تماسهای مردمی است.
اشرفی ادامه داد: سامانه ۱۵۱۲ در برخورد با تخلفات بهداشتی نیز بازوی اصلی دامپزشکی محسوب میشود که طی آن گزارشهایی مانند عرضه و کشتار غیرمجاز دام، حملونقل غیربهداشتی، فعالیت واحدهای فاقد مجوز و عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی از سوی مردم دریافت و بررسی میشود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از سیاستگذاریها و برنامهریزیهای بهداشتی استان مبتنی بر تحلیل این گزارشها است، گفت: افزایش اعتماد و مشارکت مردم از دستاوردهای مهم این سامانه است و نشان میدهد شهروندان امروز مؤثرترین ناظران بهداشت دام و فرآوردههای خام دامی هستند.
وی تصریح کرد: مردم بهترین ناظران سلامت دام و فرآوردههای خام دامیاند و سرعت عمل آنان در گزارشدهی، بزرگترین پشتوانه دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماریها و حفظ امنیت غذایی است.
انتهای پیام


نظرات