• دوشنبه / ۱۷ آذر ۱۴۰۴ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404091711229
  • خبرنگار : 51051

نمایشگاه «شبیه دیدن با لنز ۲.۵»؛ حاصل هفت سال جست‌وجو در طبیعت

نمایشگاه «شبیه دیدن با لنز ۲.۵»؛ حاصل هفت سال جست‌وجو در طبیعت

ایسنا/خراسان رضوی نمایشگاه نقاشی «شبیه دیدن با لنز ۲.۵»، حاصل هفت سال حضور مستمر ساره عباسی در طبیعت ایران و ترکیه است. این مجموعه، نه تنها بازنمایی مستقیم طبیعت، بلکه تجربه‌ای از دریافت ذهنی و انتزاعی هنرمند از مناظر و احساسات لحظه‌ای او است.

ساره عباسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره چرایی انتخاب عنوان نمایشگاه اظهار کرد: عنوان به‌گونه‌ای انتخاب شده که پرسشی در ذهن مخاطب ایجاد کند. تجربه دیدن با لنز نزدیک‌بین، جایی که دوردست‌ها محو و درهم‌تنیده دیده می‌شود، مبنای ایده‌ای بوده که در آثار این مجموعه بازتاب یافته است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه شامل ۲۸ اثر است، افزود: آثار حاصل سفرهای متعدد من به مدت هفت سال به طبیعت ایران و ترکیه است. پس از پایان چهار سال فعالیت هنری در ترکیه و بازگشت به ایران، مجموعه برای ارائه در کرمان آماده شده بود اما به دلایلی تصمیم بر آن شد که نسخه کامل‌تر این مجموعه در مشهد ارائه شود.

عباسی اظهار کرد: مجموعه حاضر تنها نمایش طبیعت نیست، درواقع موضوع طبیعت، محور اصلی آثار است اما بازنمایی آن بر مبنای دریافت ذهنی و حسی انجام شده است، نه ثبت عینی و دقیق آن.

نمایشگاه «شبیه دیدن با لنز ۲.۵»؛ حاصل هفت سال جست‌وجو در طبیعت

این هنرمند نقاش درباره سیر تحول سبک خود گفت: آثار هفت سال اخیر من نشان می‌دهد که به مرور از نقاشی‌های رئال و عینی به ‌تدریج فاصله گرفته‌ و به انتزاع نزدیک شده‌ام. در طبیعت ساعت‌ها می‌نشینم، نگاه می‌کنم و سپس با همان دریافت ذهنی نقاشی می‌کشم. برخی کارها به واقعیت نزدیک‌ هستند اما مسیر اصلی حرکت از طبیعت عینی به طبیعت دریافتی بوده است.

وی درباره تکنیک‌های به کار گرفته شده در نمایشگاه تاکید کرد: تنوع تکنیکی از ویژگی‌های این مجموعه است و مخاطب در نگاه اول تازگی آن را احساس می‌کند. بخشی از آثار با رنگ ‌روغن و بخشی با اکریلیک اجرا شده‌اند و در تعدادی از آن‌ها از لایه‌گذاری و تکنیک‌های چندقشری نیز استفاده شده است. همچنین آزادی قلم و اجرای مبتنی بر حس لحظه در اغلب تابلوها دیده می‌شود.

عباسی عنوان نمایشگاه را استعاره‌ای از شیوه دریافت از طبیعت دانست و افزود: آن‌چه در نقاشی‌ها دیده می‌شود، بازنمایی همان وضعیت محو، درهم‌تنیده یا انتزاعی طبیعت است که در نگاه هنرمند شکل گرفته است. درواقع طبیعت در این مسیر نقش یک راهنما و عنصر تعیین‌کننده داشته است.

نمایشگاه «شبیه دیدن با لنز ۲.۵»؛ حاصل هفت سال جست‌وجو در طبیعت

این هنرمند نقاش درباره چالش‌های شکل‌گیری این مجموعه گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، عبور از بازنمایی عینی و رسیدن به بیان انتزاعی بوده است؛ مسیری که همچنان ادامه دارد. تجربه مداوم حضور در طبیعت و مواجهه با تغییرات نور و هوا، بخشی از روند شکل‌گیری آثار را تشکیل داده است.

وی درباره آنچه قرار است به مخاطب منتقل شود، خاطرنشان کرد: هدف مجموعه ایجاد حس رهایی و دریافت مثبت در مخاطب است. ارائه آثار با این رویکرد انجام شده تا تجربه‌ای تازه و متفاوت پیش‌روی بازدیدکننده‌گان قرار گیرد و سهمی در ارتقای سواد بصری جامعه داشته باشد.

عباسی درباره وضعیت هنر نقاشی در مشهد گفت: با وجود دوره‌هایی از کم‌توجهی، اکنون دوباره رونق گالری‌ها و افزایش توجه مردم به هنر مشاهده می‌شود؛ روندی که زمینه فعالیت هنرمندان را تقویت می‌کند. همکاری میان هنرمندان، نهادهای دولتی و بخش خصوصی می‌تواند نقش مؤثری در بهبود وضعیت تولید آثار هنری داشته باشد و حمایت مالی و معنوی، ضرورتی اساسی برای استمرار فعالیت هنرمندان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha