امیر خسرونیا در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: امیدواریم تا پایان هفته آینده این مدرسه با حضور مسئولین و خانواده های این دانش آموزان افتتاح شود. مدرسه خاص دانش آموزان اوتیسم با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از سال ۱۳۹۰ بهعنوان یک ضرورت در مجمع خیرین مدرسهساز استان مرکزی تعریف شده بود و سرانجام با همت خیرین و با تمامی استانداردهای بینالمللی ساخته شد.
وی همچنین از بهرهبرداری از پارک اوتیسم در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با افتتاح «پارک اختصاصی اوتیسم» در مجاورت مدرسه، شاهد ایجاد مجموعه آموزشی، فرهنگی و تفریحی ویژه کودکان اوتیسم و خانوادههایشان خواهیم بود.
خسرونیا افزود: مدرسه قبلی دانش آموزان اوتیسم صرفاً مناسبسازی شده بود، اما مدرسه جدید اوتیسم از روز اول فقط و فقط برای کودکان اوتیسم طراحی و ساخته شده است.
وی از افزایش ۱۰ درصدی آمار دانش آموزان اوتیسم طی یک سال گذشته خبر داد و تعداد دانشآموزان اوتیسم استان در سال جاری را ۵۵ نفر اعلام کرد: نسبت به ۵۰ نفر پارسال، ۵ نفر (معادل حدود ۱۰ درصد) افزایش داشته ایم و از این میزان ۴۰ نفر در شهر اراک، ۱۲ نفر در شهرستان ساوه و مابقی در سایر نقاط هستند.
خسرونیا با تأکید بر رشد بالای آمار در ساوه گفت: هنوز کودکانی هستند که شناسایی نشدهاند و با کاهش سن غربالگری در برنامه سنجش، قطعا به آمار ساوه اضافه خواهد شد. به همین دلیل ساخت مدرسه اختصاصی اوتیسم در ساوه یک مطالبه فوری است و امیدواریم طی جلسه با مدیر آموزش و پرورش ساوه تمهیدات آن جهت احداث مدرسه خاص دانش آموزان اوتیسم فراهم شود.
غربالگری اوتیسم از ۳ سالگی ممکن است
خسرونیا با توضیح علمی اختلال طیف اوتیسم بهعنوان یک اختلال رشدی عصبی تأکید کرد: این اختلال برخلاف سندروم داون هیچگاه با آزمایش ژنتیکی قبل یا حین تولد قابل شناسایی نیست. علائم با رشد کودک بهتدریج بروز میکند و معمولاً مادر اولین کسی است که متوجه نشانگان این اختلال اعم از عدم ارتباط چشمی، فقدان کلام، انزوای شدید و ... میشود.
وی افزود: هرچند سنجش رسمی از ۵ سالگی آغاز میشود، اما والدین میتوانند از ۳ سالگی با گرفتن نوبت در مراکز جامع سنجش، کودک خود را غربالگری کنند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به ارتباط احتمالی آلودگی صنعتی اراک و شازند با افزایش اوتیسم گفت: مطالعه اختصاصی در اراک انجام نشده، اما آمار جهانی کاملاً روشن است. نرخ تولد کودکان اوتیسم(طیف خفیف تا شدید) از یک در ۳۰۰۰ به یک در ۳۰ مورد رسیده است. تغییر سبک زندگی، صنعتی شدن، آلودگی هوا، تغییر در تغذیه و عوامل محیطی و ... قطعاً نقش دارند.
چرا تشخیص اوتیسم گاهی با تأخیر صورت میگیرد؟
وی دلایل تأخیر را بهصورت کامل برشمرد و گفت: طیفی بودن اختلال(۱۰ درجه) و خفیف بودن علائم در بسیاری موارد، عدم آگاهی یا انکار والدین، پنهانکاری برخی خانوادهها در گذشته به دلیل برچسب اجتماعی(بسیاری کودکان را مخفی میکردند و حتی در برنامه سنجش شرکت نمیدادند)، عدم اعتقاد برخی والدین به قابلیت آموزشپذیری این کودکان، محدودیت سنی فعلی پایگاههای سنجش(۵ سال به بالا) و آشکار شدن علائم تا سنین بالاتر از تولد در برخی کودکان از جمله این دلایل است.
خسرونیا تأکید کرد: اختلال اوتیسم آنقدر برای دنیا مهم شده که دیگر روز یا هفته جهانی ندارد؛ کل ماه آوریل(از ۱۳ فروردین) ماه جهانی آگاهی از اوتیسم نامگذاری شده است. ما هم باید فرهنگسازی را چند برابر کنیم، سن شروع غربالگری رسمی را پایینتر بیاوریم و ضمن آگاهی بخشی به والدین، پایگاههای سنجش را از ۳ سالگی بهصورت قانونی باز کنیم تا هیچ کودکی از خدمات بهموقع محروم نماند.
وی تصریح کرد: با افتتاح همزمان مدرسه و پارک اختصاصی اوتیسم در اراک و برنامهریزی جدی برای ساوه، استان مرکزی اکنون در خط مقدم حمایت تخصصی از کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم در کل کشور قرار گرفته است.
نسبت معلم به دانشآموز گاهی یک به دو
خسرونیا اعلام کرد: آییننامه اجازه میدهد هر کلاس تا ۳ دانشآموز داشته باشد، اما در استان مرکزی در بسیاری موارد کلاسها را دو نفره و حتی یک به دو (یک معلم برای دو دانشآموز) بستیم چون این کودکان نیاز به توجه و آموزش های کاملاً انفرادی دارند.
جهش ۲۰۰ درصدی بودجه عمرانی ورزشی
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی همچنین از افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی بودجه توسعه اماکن ورزشی و اتاقهای تربیت بدنی در سال جاری خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد مدارس استثنایی استان اکنون اتاق تربیت بدنی مجهز دارند.
وی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد مدارس به چمن مصنوعی ایمن مجهز شدهاند، افزود: امیدواریم با همکاری مجمع خیرین و مساعدت مجموعه شهرداری تا پایان سال ۱۴۰۴ تمامی مدارسی که فضای مناسب دارند، چمن مصنوعی را احداث کنند.
وی تأکید کرد: کودکان استثنایی به دلیل مشکلات جسمی-حرکتی و بیماریهای زمینهای، در زمینهای ناایمن بسیار آسیبپذیرند. چمن مصنوعی و فضاهای ایمن یک ضرورت حیاتی است.
۴۲۰ دانشآموز دیرآموز در پایه اول
خسرونیا همچنین گفت: در سال جاری ۴۲۰ دانشآموز دیرآموز(آهسته گام) در پایه اول ابتدایی استان شناسایی شدهاند که ۱۸۰ نفر آنان در اراک هستند. این کودکان طبق قانون باید در مدارس عادی تحصیل کنند، اما در برخی از مدارسی که تراکم کلاس ها بالاتر از حد استاندارد است، شاید معلمان عادی فرصت کافی جهت توجه به این دانش آموزان نداشته باشند.
وی از آمادگی مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی جهت ارائه مداخلات آموزشی ویژه به دانش آموزان دیرآموز خبر داد.
پیشدبستانی الزامی؛ راهحل قطعی مشکل کودکان دو زبانه
وی درباره کودکان دو زبانه عمدتاً ترکزبان در ساوه، کمیجان، تفرش و بخشهایی از شازند گفت: در آموزش و پرورش استثنایی برخلاف آموزش عادی، دوره پیشدبستانی(آمادگی یک و دو) کاملاً الزامی است و بخش قابل توجهی از برنامه آن به آموزش مفاهیم پایه و زبان فارسی اختصاص دارد. به همین دلیل حتی کودکان کمتوان ذهنی دو زبانه هم هیچ مشکلی در یادگیری زبان فارسی و همگام شدن با کلاس ندارند.
انتهای پیام


نظرات