• سه‌شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۴ / ۲۰:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1404091812236
  • خبرنگار : 90089

منگلی: دانشگاه‌ها سکاندار توسعه کشور شوند

منگلی: دانشگاه‌ها سکاندار توسعه کشور شوند

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت گفت: دانشگاه‌ها باید به عنوان سکاندار توسعه در نظر گرفته شوند، چرا که در هیچ مقطع دیگری در کشور نهاد دیگری وجود ندارد که بتواند به مسئله توسعه و پیشرفت کشور بپردازد.

به گزارش ایسنا، مجتبی منگلی در ویژه‌برنامه ۱۶ آذر و روز دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی که در هفتاد و دومین سالگرد شهادت سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، 

وی گفت: در شرایط کنونی و با توجه به سخنرانی‌های اخیر، مسئله کلان کشور که همواره با تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره «ایران قوی» مطرح شده است که نشان‌دهنده نیاز به یک مسیر واحد برای پیشرفت کشور است. 

منگلی با بیان اینکه رهبر انقلاب همواره بر لزوم تقویت همزمان دین و دانش تأکید دارند، گفت: این تاکیدات نشانگر یک راهبرد کلان است. در این راستا، مسئله «قوی شدن ایران» به خوبی در عنوان برنامه‌ها درج شده است. 

منگلی در ادامه با بیان اینکه قصد دارد به این سوال پاسخ دهد که چگونه می‌توان ایران را قوی کنیم و چه نقشی تشکل‌های دانشجویی می‌توانند در این مسیر ایفا کنند، گفت:  دانشگاه به عنوان یک نهاد کلیدی در فرایند توسعه کشور باید نقش بسیار مهمی ایفا کند. به نظر من دانشگاه‌ها باید به عنوان سکاندار توسعه در نظر گرفته شوند، چرا که در هیچ مقطع دیگری در کشور نهاد دیگری وجود ندارد که بتواند به مسئله توسعه و پیشرفت کشور بپردازد. 

وی ادامه داد: پدیده دانشگاه به‌ویژه پس از جنگ جهانی اول به‌عنوان یک موتور محرک توسعه در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید. در آن دوران، در کشورهای مختلف همچون ترکیه و ایران، رهبران سیاسی مانند آتاتورک و رضاخان سعی کردند از مدل‌های توسعه غربی برای پیشرفت کشورشان استفاده کنند. با این حال، چالش اصلی در این مسیر، پذیرش فرهنگ و هویت‌های خاص خودمان در کنار تلاش برای دستیابی به توسعه بود.

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه دانشجویان مسلمان در این دوران با دوگانگی جدی روبرو شدند گفت که دانشجویان می‌خواستند به رفاه و پیشرفت برسند، اما به هیچ عنوان نمی‌خواستند هویت و استقلال خود را فدای این پیشرفت کنند. برای آنها، استقلال و هویت ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و آنها نمی‌پذیرفتند که توسعه به قیمت از دست دادن این اصول باشد. 

وی با اشاره به اختلافات موجود در خصوص واژه توسعه گفت: دعوای اصلی در مسئله توسعه و پیشرفت، به تعریفی از توسعه برمی‌گردد که در آن استقلال و هویت ایرانی اسلامی حفظ شود. این موضوع به‌ویژه در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی مانند جایگاه زن ایرانی اهمیت پیدا می‌کند. در مدل توسعه‌ای که به دنبال آن هستیم، باید همزمان با پیشرفت اقتصادی و رفاهی، هویت‌های اسلامی و ایرانی خود را نیز حفظ کنیم. 

منگلی ادامه داد: مسئله دیگر، استقلال کشور در فرایند توسعه است. بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که برای رسیدن به توسعه، باید از مدل‌های غربی فاصله گرفت و مدل خاص خود را ایجاد کرد. در این مدل، مسئله اقتصاد و رفاه باید به‌گونه‌ای حل شود که نه تنها معیشت مردم بهبود یابد، بلکه عدالت اجتماعی نیز برقرار شود. 

به گفته دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت، یکی از مشکلات اصلی در دانشگاه‌ها، کمبود گفتمان‌های بومی و انقلابی در زمینه‌های مختلف توسعه است. بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها، حتی در مواجهه با مسائل اقتصادی کشور، همچنان در چارچوب‌های علمی و جهانی عمل می‌کنند و پاسخ‌هایی که می‌دهند، با واقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی ایران همخوانی ندارد. 

وی ادامه داد: در این راستا، تشکل‌های دانشجویی می‌توانند نقشی اساسی ایفا کنند. آنها می‌توانند با طرح و گفتمان‌های جدید، فضای دانشگاه را از قالب‌های قدیمی و غیر کاربردی خارج کرده و به‌جای پذیرش مدل‌های خارجی، به دنبال راه‌حل‌های بومی و اسلامی برای مسائل کشور باشند. تشکل‌های دانشجویی باید فضای دانشگاه را به سمت توسعه و پیشرفت مبتنی بر استقلال و هویت ملی هدایت کنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha