• سه‌شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۴ / ۲۰:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1404091812244
  • خبرنگار : 90089

نراقی: ایران قوی باید در چهار محور تجلی یابد

نراقی: ایران قوی باید در چهار محور تجلی یابد

دبیر سابق تبیین مواضع بسیج در سخنانی اظهار کرد: گفت: بحث ایران قوی در چهار محور اصلی مطرح است که باید تجلی یابد.

به گزارش ایسنا، محسن نراقی در ویژه‌برنامه ۱۶ آذر و روز دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی که در هفتاد و دومین سالگرد شهادت سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بحث ایران قوی در چهار محور اصلی مطرح است که باید تجلی یابد.

وی سپس به محورهای چهارگانه اشاره کرد و ادامه داد: اول، اقتصادی پویا که مبتنی بر تولید داخلی و دانش بنیان باشد، دوم، علمی نافع که علمی باشد که برای کشور کاربرد داشته باشد، سوم، جامعه‌ای با اخلاق اجتماعی که مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی را در پی داشته باشد و چهارم، اقتدار ملی که برای تحقق آن به حاکمیتی مقتدر نیاز داریم. در این راستا، دانشگاه‌ها به عنوان مهد علم باید در تحقق این اهداف نقش‌آفرینی کنند و تشکل‌های دانشجویی به عنوان کانون‌های محرک و پویایی این حرکت، باید در این مسیر فعالیت کنند. 

به باور دبیر سابق تبیین مواضع بسیج، مسئله اصلی در این بحث، تبدیل علم به قدرت ملی است. متاسفانه در چند سال اخیر سرعت علمی کشور، که مطالبه رهبر انقلاب نیز بوده است، کاهش یافته است. 

نراقی ادامه داد: به طور کلی در مقایسه با دهه گذشته، حرکت علمی کشور کندتر شده و تشکل‌های دانشجویی باید بیشتر به این موضوع بپردازند. به نظر می‌رسد که توجه به مسائل سیاسی و جاری کشور بیشتر از توجه به تسریع حرکت علمی بوده است در حالی که اگر در بحث‌هایی مانند سوخت‌های جامد و فناوری‌های موشکی سرعت نداشته باشیم، در آینده ممکن است از فناوری‌های کشورهای دیگر عقب بمانیم. 

وی با اشاره به نقش تشکل‌های دانشجویی گفت: تشکل‌ها باید جایگاه خود در دانشگاه‌ها را پیدا کنند و به مسائل علمی و تولید علم توجه بیشتری داشته باشند. دانشگاه به عنوان یک کارخانه تولید سرمایه انسانی باید در تولید انسان‌های مؤثر برای جامعه اسلامی نقش‌آفرینی کند. اما آیا نظام آموزش عالی ما سناریویی دارد که وقتی فردی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، تغییراتی در او ایجاد شود که به یک انسان مؤثر برای جامعه تبدیل شود؟ به نظر می‌رسد که چنین سناریویی وجود ندارد یا بسیار ضعیف است. 

دبیر سابق تبیین مواضع بسیج با بیان اینکه دانشگاه باید محلی برای حل مسائل کشور باشد، این سوال را پرسید که آیا اکنون دانشگاه‌ها به‌طور جدی به مسائل کشور پرداخته‌اند؟ آیا در زمینه‌هایی مانند مسائل هسته‌ای و دیگر مشکلات کشور، دانشگاه‌ها به اندازه کافی تولید علم و پژوهش داشته‌اند؟ به نظر می‌رسد که وقتی دانشگاه‌ها به مسائل کشور نپرداخته‌اند، انتظاری برای حل مشکلات کشور از آنها نخواهد بود. 

دبیر سابق تبیین مواضع بسیج در ادامه به مسئله تولید گفتمان در دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه باید محل گفتمان‌سازی برای سیاست‌ها، نگرش‌ها و آرمان‌های کشور باشد. اما آیا اکنون دانشگاه‌ها در این مسیر قرار دارند؟ امروز شاید در برخی مواقع، جریان‌های غیرتشکری قدرت دارند و می‌توانند تولید محتوا کنند، اما آیا جریان دانشجویی انقلاب به همین اندازه به تولید محتوا و گفتمان‌سازی توجه دارد یا بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای سیاسی است؟ 

وی در پایان تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید به‌عنوان کانون گفتمان‌سازی و تولید علم در جهت حل مسائل کشور عمل کنند و تشکل‌های دانشجویی باید در این راستا نقش فعالی ایفا کنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha