به گزارش ایسنا، سرهنگ خسروی با استناد به ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ اظهار کرد: بر اساس ماده ۲۰ کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل ونقل و عبور و مرور در مورد موتور سیکلتها نیز جاری است؛ همچنین طبق بند ۹۲ ماده ۱ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، موتورسیکلت وسیله نقلیه ای است برای حمل انسان (نه بار) که دارای نیروی محرکه است؛ بنابراین از نظر قانون، کوچک بودن یا حجم موتور با سی سی کم، ملاک مستثنی بودن از رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نمی باشد.
وی افزود: بر همین مبنا رانندگی با کلیه موتور سیکلتهای دارای نیروی محرکه طبق ماده ۲۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، مستلزم داشتن گواهینامه رانندگی است.
سرهنگ خسروی آمار تصادفات موتور سواران در پایتخت را از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون، بالغ بر ۲۶ هزار فقره اعلام کرد که از این میان حدود ۱۲ هزار فقره منجر به جرح و ۲۴۶ مورد منجر به فوت شده است؛ از میان تصادفات فوتی، تعداد ۱۴۲ مورد در معابر بزرگراهی، ۹۱ فقره در خیابانهای اصلی، ۶ فقره در تونل ها و ۷ فقره در خیابانهای فرعی به وقوع پیوسته است.
خسروی افزود: لازم به ذکر است ۱۳ فقره از تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران در داخل خطوط ویژه «محل تردد اتوبوس» رخ داده است.
سرهنگ خسروی ادامه داد: پلیس راهنمایی و رانندگی با قوت و جدیت و به تناسب تواناییها و تجهیزات در اختیار، با موتور سیکلت سواران متخلف برخورد قانونی می نماید به نحوی که از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا کنون حدود ۱/۵۰۰/۰۰۰ فقره تخلف کلاه ایمنی، ۶۰۰ هزار فقره تخلف عبور از محل ممنوع، ۲۸۲ هزار فقره تخلف توقف در پیاده رو و بیش از ۴۰۰ هزار فقره تخلفات مربوط به پلاک را اعمال قانون کرده است.
به گزارش مرکز جامع اطلاعرسانی برخط پلیس راهور تهران بزرگ، وی در پایان گفت: کلاه ایمنی، کلاه زندگیست به موتورسواران توصیه میشود، بدون کلاه ایمنی حتی در مسیر های نزدیک، تردد نکنند. همچنین با موتورسیکلت وارد معابر بزرگراهی و تونل ها نشوند چرا که اساسا بزرگراه برای تردد موتورسیکلت طراحی نشده است و ایمنی موتورسواران در اینگونه معابر بسیار پایین و تضمین نشده است.
انتهای پیام


نظرات