به گزارش ایسنا، چتباتهای هوش مصنوعی هنوز به جایگزینی کامل در عادات رسانههای اجتماعی نوجوانان نزدیک هم نشدهاند، اما نقش مهمی در عادات آنلاین آنها ایفا میکنند و طبق گزارش جدید مؤسسه پژوهشی «Pew Research»، تقریباً یک سوم نوجوانان آمریکایی روزانه یا بیشتر از چتباتهای هوش مصنوعی استفاده میکنند.
این گزارش اولین گزارش از این مؤسسه است که به طور خاص بررسی میکند که نوجوانان به طور کلی چند وقت یکبار از هوش مصنوعی استفاده میکنند و در کنار آخرین تحقیقات آن، از استفاده نوجوانان از رسانههای اجتماعی نیز گفته شده است.
این گزارش بر اساس یک نظرسنجی آنلاین از ۱۴۵۸ نوجوان آمریکایی است که بین ۲۵ سپتامبر تا ۹ اکتبر ۲۰۲۵ مورد نظرسنجی قرار گرفتهاند. به گفته این مؤسسه، این نظرسنجی به گونهای طراحی شده است که نماینده نوجوانان آمریکایی ۱۳ تا ۱۷ ساله باشد که با والدین خود زندگی میکنند. همچنین بر اساس سن، جنسیت، نژاد و قومیت، درآمد خانوار و سایر دستهبندیها پژوهش شده است.
طبق این گزارش، ۴۸ درصد از نوجوانان «چندین بار در هفته یا بیشتر» از چتباتهای هوش مصنوعی استفاده میکنند، ۱۲ درصد استفاده خود را «چندین بار در روز» گزارش میدهند و ۴ درصد میگویند که «تقریباً به طور دائم» از این ابزارها استفاده میکنند.
این تعداد بسیار کمتر از ۲۱ درصد نوجوانانی است که تقریباً به شکل دائم از برنامه «TikTok» استفاده میکنند و ۱۷ درصدی که همین را در مورد «YouTube» میگویند، اما با توجه به اینکه این سرویسها در مقایسه با برنامههای اصلی رسانههای اجتماعی چقدر جدیدتر هستند، این اعداد باز هم قابل توجه هستند.
این گزارش همچنین بینشی در مورد اینکه چتباتهای کدام شرکتهای هوش مصنوعی بیشترین استفاده را در بین نوجوانان دارند، ارائه میدهد. چتبات ChatGPT از شرکت OpenAI با ۵۹ درصد از نوجوانان که گفتهاند از این سرویس استفاده کردهاند، با اختلاف زیاد پیشی گرفته و پس از آن جمینای(Gemini) گوگل با ۲۳ درصد و «Meta AI» با ۲۰ درصد قرار گرفتند.
فقط ۱۴ درصد از نوجوانان گفتند که تا به حال از هوش مصنوعی Copilot شرکت مایکروسافت استفاده کردهاند و به ترتیب ۹ درصد و ۳ درصد گزارش دادهاند که از «Character AI» و «Claude» محصول شرکت آنتروپیک(Anthropic) استفاده کردهاند.
این پژوهش در حالی منتشر میشود که بررسیهای فزایندهای در مورد نحوه برخورد شرکتهای هوش مصنوعی با کاربران جوانتر صورت گرفته است. «اوپنایآی» و «Character AI» در حال حاضر با دعاوی مرگ غیرعمد از سوی والدین نوجوانانی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادهاند، روبرو هستند. در هر دو مورد، والدین ادعا میکنند که تعاملات فرزندشان با یک چتبات در مرگ آنها نقش داشته است.
گفتنی است که «Character AI» قبل از معرفی قالبی محدودتر برای کاربران جوانتر، نوجوانان را از خدمات خود منع کرد.
ضمن اینکه سایر شرکتها از جمله «آلفابت» و «متا» نیز در مورد سیاستهای ایمنی خود برای کاربران جوانتر تحت بررسی هستند.
جالب اینجاست که این گزارش همچنین نشان میدهد که تغییر کمی در استفاده نوجوانان آمریکایی از رسانههای اجتماعی رخ داده است. مؤسسه Pew که به طور منظم از نوجوانان در مورد نحوه استفاده از رسانههای اجتماعی نظرسنجی کرده است، خاطرنشان میکند که استفاده روزانه نوجوانان از این پلتفرمها در مقایسه با سالهای اخیر «نسبتاً ثابت مانده است».
«یوتیوب» هنوز هم پرکاربردترین پلتفرم است که ۹۲ درصد از نوجوانان از آن استفاده میکنند و پس از آن «TikTok» با ۶۹ درصد، «اینستاگرام» با ۶۳ درصد و «اسنپچت» با ۵۵ درصد قرار دارند.
از میان برنامههای اصلی که در این گزارش بررسی شدهاند، «واتساپ» تنها سرویسی است که در سالهای اخیر تغییر قابل توجهی را تجربه کرده است، به طوری که اکنون ۲۴ درصد از نوجوانان گزارش میدهند که از این برنامه پیامرسان استفاده میکنند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷ درصد بوده است.
انتهای پیام


نظرات