سید مهدی ابطحی امروز چهارشنبه ۱۹ آذر در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری و بیست و ششمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: حفظ و ارتقای جایگاه علمی ایران، فراهم آوردن زمینه مرجعیت علمی، پاسخ به نیازهای کشور، دانشمندپروری، تابآوری صنعتی و دفاعی، امنیت غذایی، توجه به کلانروندهای جهانی، توجه به فناوریهای نوین و تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآمد، همه اینها برخواسته از مراکز علمی کشور است.
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم با بیان این که دسترسی به شاخصهایی که برنامه هفتم توسعه و اسناد بالادستی خواستند، الزاماتی دروندانشگاهی دارد، بیان کرد: در دانشگاه نسل اول، استاد یک همهچیزدان بود، در دانشگاه نسل دوم، استاد تحقیقات جامعه جهانی ارائه میدهد و در نسل سوم، فرآیند آموزش بهصورت همراهی استاد با دانشجو شکل میگیرد.
ابطحی ادامه داد: در دانشگاه نسل اول، وظیفه دانشگاه کشف حقایق بود، دانشگاه نسل دوم، تبیین روابط را بر عهده دارد و دانشگاه نسل سوم، وظیفه ارزشآفرینی دارد.
وی با اشاره به چگونگی تشخیص یک دانشگاه کارآفرین، گفت: اولین نشانه این است که دانشجو احساس میکند دانش به دردش میخورد و واقعاً به آن نیاز دارد. در دانشگاه کارآفرین، دانشجو با شادی به دانشگاه میآید و با اغنای روحی از آن خارج میشود.
ابطحی ادامه داد: در یک دانشگاه کارآفرین، استاد، دانشجو را شریک پژوهش خود میداند، گفتوگو با دانشجو را وظیفه خود میشمارد، اساتید الگوهای واقعی دانشجو هستند و ارتباط مؤثر و خوبی با انجمنهای علمی دانشجویی دارند.
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: ایجاد آزمایشگاههای بزرگ ملی و توجه ویژه به آزمایشگاههای تحقیقاتی ضروری است، همچنین پایش مستمر خروجیها بسیار لازم است. کشور باید تولیدات کیفی و برجسته داشته باشد، تولیداتی که واقعاً اثربخش هستند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیتهای زیستمحیطی و شکل مدل توسعه ایران، حرکت به سوی اقتصاد مبتنی بر دانش، ضروری و کاملاً جدی است.
انتهای پیام


نظرات