• پنجشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۴ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1404092013421
  • خبرنگار : 30057

تولد یک پلتفرم شفافیت برای ارتباط و تحلیل کسب‌وکارها

تولد یک پلتفرم شفافیت برای ارتباط و تحلیل کسب‌وکارها

مدیرعامل «رسمیو» (پلتفرم ارتباط و تحلیل کسب‌وکارها) در تشریح مسیر شکل‌گیری این پلتفرم شفافیت، از دشواری استعلام ساده اطلاعات شرکت‌ها و حتی از دسترس خارج‌شدن سرویس‌ها سخن گفت؛ روایتی که نشان می‌دهد نوآوری اجتماعی در ایران هنوز با پیچیدگی‌های ساختاری و حکمرانی گره خورده است.

به گزارش ایسنا، حسین ملک‌نژاد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل «رسمیو»، در پنل «نوآوری اجتماعی از رویا تا واقعیت» در نوزدهمین کنفرانس ملی و پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری، روند شکل‌گیری این پلتفرم و چالش‌های آن را تشریح کرد و گفت: حدود هشت تا نه سال پیش، زمانی که پژوهشگر اندیشکده "شفافیت" برای ایران بوده، ماجرایی درباره استعلام اعضای هیئت عامل سازمان غذا و دارو آغاز شد؛ جایی که همه آن افراد خودشان شرکت داشتند اما امکان پیدا کردن اطلاعاتشان وجود نداشت. 

ملک‌نژاد، اظهار کرد: جست‌وجو در آگهی‌های روزنامه رسمی بسیار دشوار بود و حتی با داشتن نام افراد، یافتن کد ملی و سوابق شرکتی آنها ممکن نبود به گونه‌ای که در جلسات دادگاه هم امکان استعلام وجود نداشت و دادگاه نمی‌توانست بفهمد یک فرد چند شرکت دارد. سطح ابهام و نبود شفافیت بسیار بالا بود.

ملک‌نژاد خاطرنشان کرد: همین مشکل برای ما تبدیل به یک مسئله شد و ایده اولیه رسمیو از همین نقطه شکل گرفت و تصمیم گرفتیم داده‌های روزنامه رسمی را خودمان جمع‌آوری، پاک‌سازی و تحلیل کنیم تا بتوانیم بفهمیم هر شرکت چه کد ملی‌هایی دارد و هر فرد در چه شرکت‌هایی عضو است.

 مدیر عامل رسمیو ادامه داد: برای این کار از «فناوری بی‌نظیر اینترنت» استفاده کردیم و داده‌ها را در اختیار عموم گذاشتند، زیرا این مشکل صرفاً مسئله شخصی نبود و افراد زیادی با آن مواجه بودند.

به گفته وی، شش ماه بعد از راه‌اندازی، وب‌سایت به بیش از ۳۰ هزار ورودی گوگل رسید و رفتار کاربران نشان می‌داد استفاده از این سرویس برایشان بسیار مهم است؛ میانگین زمان حضور کاربر در سایت ۱۱ دقیقه بود که رقمی غیرمعمول محسوب می‌شد.

وی اضافه کرد: سال ۹۸ سایت ما در مردادماه فیلتر شد. با شریکم تصمیم گرفتیم موضوع را پیگیری کنیم و با مسئولی که دسترسی به فیلترینگ داشت صحبت کردیم. گفت تنها دلیل فیلترشدن این است که اطلاعات تماس نداشتیم و پس از اضافه کردن بخش تماس با ما، فیلتر برداشته شد و همان‌جا بود که ایده تبدیل‌شدن این سرویس به یک کسب‌وکار شکل گرفت. در ادامه شرکت تأسیس شد، دانش‌بنیان شد و تعداد کاربران رشد قابل توجهی پیدا کرد و ورودی روزانه به یک‌میلیون و صد هزار کاربر رسیده بود.

به گفته او، تجربه های گذشته نشان داده که مسیر فعالیت در زمینه نوآوری اجتماعی و شفافیت، با نقش‌آفرینی نهادهای مختلف امنیتی و حکمرانی گره خورده و پیچیدگی‌های زیادی دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha