به گزارش ایسنا، حسین ملکنژاد، همبنیانگذار و مدیرعامل «رسمیو»، در پنل «نوآوری اجتماعی از رویا تا واقعیت» در نوزدهمین کنفرانس ملی و پانزدهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت فناوری و نوآوری، روند شکلگیری این پلتفرم و چالشهای آن را تشریح کرد و گفت: حدود هشت تا نه سال پیش، زمانی که پژوهشگر اندیشکده "شفافیت" برای ایران بوده، ماجرایی درباره استعلام اعضای هیئت عامل سازمان غذا و دارو آغاز شد؛ جایی که همه آن افراد خودشان شرکت داشتند اما امکان پیدا کردن اطلاعاتشان وجود نداشت.
ملکنژاد، اظهار کرد: جستوجو در آگهیهای روزنامه رسمی بسیار دشوار بود و حتی با داشتن نام افراد، یافتن کد ملی و سوابق شرکتی آنها ممکن نبود به گونهای که در جلسات دادگاه هم امکان استعلام وجود نداشت و دادگاه نمیتوانست بفهمد یک فرد چند شرکت دارد. سطح ابهام و نبود شفافیت بسیار بالا بود.
ملکنژاد خاطرنشان کرد: همین مشکل برای ما تبدیل به یک مسئله شد و ایده اولیه رسمیو از همین نقطه شکل گرفت و تصمیم گرفتیم دادههای روزنامه رسمی را خودمان جمعآوری، پاکسازی و تحلیل کنیم تا بتوانیم بفهمیم هر شرکت چه کد ملیهایی دارد و هر فرد در چه شرکتهایی عضو است.
مدیر عامل رسمیو ادامه داد: برای این کار از «فناوری بینظیر اینترنت» استفاده کردیم و دادهها را در اختیار عموم گذاشتند، زیرا این مشکل صرفاً مسئله شخصی نبود و افراد زیادی با آن مواجه بودند.
به گفته وی، شش ماه بعد از راهاندازی، وبسایت به بیش از ۳۰ هزار ورودی گوگل رسید و رفتار کاربران نشان میداد استفاده از این سرویس برایشان بسیار مهم است؛ میانگین زمان حضور کاربر در سایت ۱۱ دقیقه بود که رقمی غیرمعمول محسوب میشد.
وی اضافه کرد: سال ۹۸ سایت ما در مردادماه فیلتر شد. با شریکم تصمیم گرفتیم موضوع را پیگیری کنیم و با مسئولی که دسترسی به فیلترینگ داشت صحبت کردیم. گفت تنها دلیل فیلترشدن این است که اطلاعات تماس نداشتیم و پس از اضافه کردن بخش تماس با ما، فیلتر برداشته شد و همانجا بود که ایده تبدیلشدن این سرویس به یک کسبوکار شکل گرفت. در ادامه شرکت تأسیس شد، دانشبنیان شد و تعداد کاربران رشد قابل توجهی پیدا کرد و ورودی روزانه به یکمیلیون و صد هزار کاربر رسیده بود.
به گفته او، تجربه های گذشته نشان داده که مسیر فعالیت در زمینه نوآوری اجتماعی و شفافیت، با نقشآفرینی نهادهای مختلف امنیتی و حکمرانی گره خورده و پیچیدگیهای زیادی دارد.
انتهای پیام


نظرات