سیدفواد حسینی امروز ۲٠آذرماه در نشست سرگروههای آموزشی متوسطه استان با تأکید بر نقش کلیدی این گروهها در پیشبرد اهداف کیفی آموزش، اظهار کرد: سرگروههای آموزشی تنها ناظر عملکرد مدارس نیستند، بلکه بازیگران میانی و حلقه اتصال سیاستهای کلان با میدان واقعی آموزش در کلاسهای درس به شمار میآیند.
وی با بیان اینکه انتظار میرود سرگروهها از نقش سنتی فاصله گرفته و در جایگاه راهبر آموزشی عمل کنند، افزود: اجرای استراتژیهای نوین یاددهیـیادگیری در مدارس باید توسط این گروهها هدایت شود.
حسینی در ادامه با تشریح مهمترین چالشهای آموزش و پرورش استان، افت کیفیت یادگیری را نخستین مسئله اساسی دانست و گفت: کیفیت آموزش پس از دوران کرونا آسیب جدی دیده و آموزش مجازی تنها حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد اثربخشی داشته است.
وی بیعدالتی آموزشی میان مدارس برخوردار و کمبرخوردار را دومین چالش عنوان کرد و خواستار مداخله جدی برای کاهش این شکاف شد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، ضعف مهارتهای قرن ۲۱ و غلبه نگاه کنکوری را دو مسئله مهم دیگر بیان کرد و افزود: طبق پیشبینیهای جهانی، ۴۴ درصد مهارتهای رایج در پنج سال آینده کاربرد خود را از دست خواهند داد و بخشی از آنها بهوسیله هوش مصنوعی جایگزین میشود؛ بنابراین تکیه بر تستزنی خیانت به آینده دانشآموزان است.
حسینی گفت: تحلیل دادههای آموزشی و پایش نتایج آزمونها برای شناسایی نقاط ضعف، طراحی بستههای مداخلهای جهت جبران افت تحصیلی، تقویت توانمندسازی معلمان با تأکید بر اینکه کیفیت نظام آموزشی از کیفیت معلمان فراتر نخواهد رفت، رصد و پایش عدالت آموزشی برای کاهش فاصله علمی میان مدارس حاشیهای و برخوردار، چهار مأموریت اصلی سرگروههای آموزشی هستند و موفقیت این مأموریتها به نقشآفرینی جدی و مؤثر سرگروههای آموزشی بستگی دارد.
انتهای پیام


نظرات