• شنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۴ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404092214471
  • منبع : نمایندگی اصفهان

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان:

بسیج دانشجویی باید دانشجو را درگیر حل مسائل کشور کند

بسیج دانشجویی باید دانشجو را درگیر حل مسائل کشور کند

ایسنا/اصفهان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان با تشریح ساختار فعالیتی این تشکل، از گسترش برنامه‌های تخصص‌محور در دفاتر دانشکده‌ای خبر داد و گفت: تلاش ما این است که دانشجو تنها مخاطب برنامه‌ها نباشد، بلکه در مقام اجرا و حل مسائل کشور ایفای نقش کند.

صالح ستوده در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: بسیج در دانشگاه فعالیت‌های متعددی را دنبال می‌کند؛ زیرا ساختار تشکیلاتی ما به این صورت است که یک دفتر مرکزی در سطح دانشگاه فعال است و هر دانشکده مطابق با ظرفیت خود، دفتر مستقلی دارد. همین موضوع موجب می‌شود تعداد برنامه‌ها افزایش پیدا کند و کیفیت فعالیت‌ها نیز متناسب با وضعیت هر دانشکده تعریف شود. دفاتر دانشکده‌ای می‌توانند به‌صورت تخصصی روی یک موضوع متمرکز شوند یا با انجام نیازسنجی، به موضوعات متنوع بپردازند. دفتر مرکزی نیز برنامه‌های محوری مشخصی دارد و تلاش ما این است که از برنامه‌های دفاتر دانشکده‌ها پشتیبانی کنیم. این فعالیت‌ها بسته به شرایط زمانی تغییر می‌کند، اما به‌هرحال تلاش داریم فعالیت صفحات ما در فضای مجازی نیز اثرگذار باشد و خود نوعی فعالیت دانشگاهی به شمار رود.

وی درباره نحوه عضویت در بسیج دانشجویی افزود: دانشجو برای عضویت در بسیج نیازی به سابقه قبلی ندارد. فرایند جذب ما محورهای مختلفی دارد. گاهی در سفرها و اردوهایی که برگزار می‌کنیم، افراد علاقه‌مند عضو بسیج می‌شوند، برخی مواقع به دفاتر بسیج مراجعه می‌کنند و در جریان برنامه‌ها به مسئولان اجرایی درخواست عضویت می‌دهند. این فرایند پیچیده نیست و هر دانشجویی که علاقه داشته باشد می‌تواند در سطح دانشگاه عضو بسیج دانشجویی شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان بیان کرد: برنامه‌های بسیج متنوع است و به همین دلیل مخاطبان ما گاهی در ابتدا ارتباط چندانی با بسیج دانشجویی ندارند. برای مثال، در هفته هوافضا برنامه‌ای برگزار کردیم که برخی شرکت‌کنندگان ارتباط پیشینی با بسیج نداشتند. برنامه‌های علمی در سطح دانشکده نیز موجب جذب گروه‌های مختلف دانشجویی می‌شود. همین اتفاق در اردوها و سفرها نیز رخ می‌دهد، دانشجو ابتدا از طریق برنامه با بسیج آشنا می‌شود و بعد متوجه می‌شود برخلاف تصور عمومی، بسیج دانشجویی ظرفیت علمی قابل‌توجهی دارد و به همین دلیل وارد تشکیلات می‌شود.

ستوده ادامه داد: برای نمونه، در سفر اخیر ویژه دانشجویان جدیدالورود ۱۴۰۴، حدود ۱۶۰ نفر حضور داشتند و همین سفر زمینه ایجاد ارتباط میان دانشجویان را فراهم کرد. علاوه بر این، کارگروه‌ها، پژوهشکده‌ها و بخش‌های تخصصی نیز باعث می‌شود افراد ابتدا در قالب این مجموعه‌ها فعالیت کنند و سپس به بسیج متصل شوند.

وی توضیح داد: پژوهشکده شهید شهریاری و کارگروه «بازی‌جو» از جمله این مجموعه‌ها هستند. برای نمونه کارگروه بازی‌جو باشگاهی دارد که از ظرفیت دانشجویان برای فعالیت در حوزه بازی‌سازی محیطی استفاده می‌کند. در سایر برنامه‌ها نیز دانشجویان علاوه بر اینکه به‌عنوان مخاطب حضور دارند، بخشی از ارکان اجرایی برنامه به شمار می‌روند. این موضوع به‌طور ویژه در راهیان‌نور مشهود است؛ جایی که دانشجویان نقش فعال و مؤثری در اجرای برنامه‌ها دارند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان یادآور شد: در گذشته، فعالیت‌های اردوی جهادی محدود بود، اما اکنون این مرزها برداشته شده است. اگر به روستایی سفر کنیم که نیازمند کارشناس کشاورزی باشد، می‌توانیم فعالیت کشاورزی انجام دهیم. در حوزه پزشکی، آموزشی، علمی و فرهنگی نیز همین‌گونه است. تلاش کرده‌ایم فعالیت‌ها تخصص‌محور شود تا دانشجویان براساس رشته و مهارت خود در برنامه‌ها مشارکت کنند.

ستوده از دیگر محورهای مهم فعالیت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان نام برد و توضیح داد: پژوهشکده شهید شهریاری و ارتباط آن با صنعت جایی است که دانشجویان می‌توانند محور اجرای برنامه‌ها باشند. در کارگروه بازی‌جو نیز از ظرفیت دانشجویان برای فعالیت در زمینه بازی‌سازی استفاده می‌شود. در همه برنامه‌ها سعی ما بر این است که دانشجویان تنها مخاطب نباشند، بلکه در اجرا نیز مشارکت داشته باشند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: همانند روال گذشته، مجموعه بسیج، نه فقط بسیج دانشجویی، مزایایی دارد که برخی برای آزمون‌های استخدامی و برخی برای کسری خدمت قابل استفاده است. البته رویکرد مجموعه، عدالت‌محور است، به این معنا که اگر قرار است گزارش یا کارکردی ثبت شود، باید واقعی باشد. این موارد سقف مشخصی دارد و دانشجویان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

ستوده در پایان بیان کرد: لازم می‌دانم درباره دانشجو و وظیفه او نیز صحبت کنم. امروز یکی از مسائل اصلی دانشگاه این است که بی‌مسئله شده‌ایم در حالی که دانشجو باید مرجع حل مسائل کشور باشد، اما اکنون مسئله‌ای ندارد که حول آن فکر و کار کند و راه‌حل ارائه دهد. باید تلاش کنیم چه در مجموعه تشکل‌ها و چه در ساختار دانشگاه، دانشجو را درگیر مسائل کشور کنیم، برای او وظیفه تعریف کنیم و از او راه‌حل بخواهیم. البته این کار نیازمند ساختار مشخص و مدل‌هایی است که در حال حاضر وجود ندارد و باید ایجاد شود، مدل‌هایی برای اینکه دانشجو را با حاکمیت، صنعت و بخش‌های مختلف کشور مرتبط کنیم و از او برای حل مسائل راه‌حل بخواهیم.

انتهای پیام

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha