• یکشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۴ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1404092315071
  • خبرنگار : 71282

استقبال صاحبان خودرو از طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن/ثبت‌نام ۳۱ هزار خودرو طی یک ماه

استقبال صاحبان خودرو از طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن/ثبت‌نام ۳۱ هزار خودرو طی یک ماه

مدیر طرح ‌سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران با اشاره به استقبال صاحبان خودرو از طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن از ثبت‌نام ۳۱ هزار خودرو در سامانه طی یک ماه گذشته خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۵ حدود ۱۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی احداث و به مدار عرضه اضافه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در راستای اجرای سیاست مدیریت مصرف سوخت و کاهش وابستگی به بنزین و استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG)، توسعه خودروهای دوگانه‌سوز به عنوان مکمل سیاست‌های کاهش مصرف بنزین در کشور در دستور کار قرار گرفته و طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز به صورت رایگان در دولت چهاردهم آغاز شده است.

دوگانه سوز کردن خودروها از دهه ۸۰ در ایران شروع شد و به دلیل صرفه جویی زیاد در هزینه‌ها به شدت و سرعت در کشور رواج پیدا کرد تا جایی که به محبوبیت بالایی در سطح کشور رسید و موجب بالا رفتن سرانه خرید خودرو در کل کشور شد.

یکی از مزایای اصلی این تکنولوژی، کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هواست.با استفاده همزمان از گازهای زیستی، این خودروها توانسته‌اند به عنوان یک گزینه پایدار و سازگار با محیط زیست در حوزه حمل و نقل ظهور کنند.همچنین در این خودروها هزینه گاز نسبت به سوخت‌های فسیلی پایین‌تر است.

به گفته مدیرطرح سی‌ان‌جی طی ۸ ماه گذشته ۴۵ هزار خودرو تبدیل شده و ثبت‌نام ۲۲ هزار خودرو در سامانه انجام گرفته است.

طی یکسال گذشته طرح تولید خودروهای دوگانه‌سوز در قالب امضای قرارداد با دو شرکت بزرگ خودروساز آغاز و مقرر شد ۵۵ هزار خودرو شامل وانت‌بار و تاکسی تولید شود.

در راستای اجرای تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در حوزه سی‌ان‌اجی به دلیل کاهش ارزش بنزین،مصرف CNG به طور چشمگیری کاهش داشته است.

در همین راستا سعید رحمان سالاری ـ مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در یک گفت‌وگوی رادیویی ضمن اشاره به روند تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز اظهار کرد: برای اجرای این طرح در دو مرحله طی ماه‌های مرداد و آبان فراخوان دادیم که در مرداد خودروهای مدل بالای ۹۷ و در آبان خودروهای شخصی بالای ۹۴ در این فراخوان بودند و تاکسی‌ها و وانت‌بارها هم اگر به سن فرسودگی نرسیده‌ باشند می‌توانند شرکت کنند.

آنطور که وی گفته طی ۸ ماه گذشته ۴۵ هزار خودرو تبدیل شده و ثبت‌نام ۲۲ هزار خودرو در سامانه انجام گرفته است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره نحوه ثبت نام برای گازسوز کردن خودروهای شخصی گفت: خودروهای شخصی می‌توانند به سامانه ایجاد شده توسط دولت به نشانی  https://gcr.niopdc.ir مراجعه کرده و پس از نوبت‌دهی و مشخص شدن کارگاه مراحل ثبت نام را طی کنند. درعین حال می‌توانند به طور شخصی به یکی از مراکز مجاز و کارگاه‌های دوگانه سوز کردن خودروها بروند.

استقبال صاحبان خودرو از طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن/ثبت‌نام ۳۱ هزار خودرو طی یک ماه

به گفته رحمان سالاری امکان تبدیل رایگان خودروها در سامانه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران وجود دارد و هزینه گازسوز کردن خودرو بر عهده دولت و برای مالک خودرو رایگان است.تمام قطعات و تجهیزات این طرح در داخل تولید شده و دارای نشان استاندارد است و تبدیل براساس استاندارد ملی ایران در کارگاه‌های مجاز تحت نظر وزارت صمت و اتحادیه سوخت‌های جایگزین انجام می‌شود.

وی از صدور گواهی سلامت برای هر خودرو توسط ناظرین سازمان استاندارد خبر داد و با اشاره به ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور گفت: هم اکنون ۲۳۶۵ جایگاه CNG در کشور راه‌اندازی شده که ظرفیت این جایگاه‌ها ۴۰ میلیون متر مکعب گاز سی‌ان‌جی در روز است و امروز در عمل ۱۶.۲ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی عرضه می‌شود.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به استقبال صاحبان خودرو از این طرح گفت: طی یک ماه گذشته ثبت‌نام ۳۱ هزار خودرو در سامانه انجام گرفته که در صف تبدیل هستند. در کنار آن افزایش کارگاه‌های دوگانه‌سوز کردن هم در دستور کار است تا صف تبدیل را به صفر برسانیم.

تا پایان سال ۱۴۰۵ حدود ۱۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور راه‌اندازی و به مدار عرضه سی‌ان‌جی اضافه خواهند شد.آنطور که سالاری گفته این طرح تا پایان ظرفیت مصوبه که ۴۰۰ هزار خودرو به شمار می‌رود ادامه دارد و تا پایان سال از طریق تولید کارخانه‌ای و از طریق تبدیل کارگاهی خودرو این طرح تکمیل خواهد شد.

وی از احداث ۲۵ جایگاه در یکسال گذشته خبر داد و گفت:حدود ۱۰۰ جایگاه نیز در دست احداث است که تا پایان سال ۱۴۰۵ راه‌اندازی و به مدار عرضه سی‌ان‌جی اضافه خواهند شد.

هزینه پیمایش خودرو با گاز به خصوص گاز CNG بسیار کمتر از بنزین است که هزینه اولیه تجهیز خودرو به سیستم گازسوز به مرور زمان به جیب مالک برمی‌گردد. در صورت افزایش تعداد خودروهای گازی، مصرف بنزین نیز کاهش پیدا می‌کند و هزینه‌های تولید آن نیز می‌تواند در دیگر نقاط کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از مزیت‌های خودروهای دوگانه‌سوز این است که به دلیل داشتن یک سوخت اضافه، قابلیت پیمایش بیشتری دارند و نیاز به توقف در طول مسیر و سوخت‌گیری در آنها کمتر است و در صورت بروز ایراد در یک سیستم سوخت‌رسانی، امکان حرکت خودرو با سوخت دوم نیز ممکن است و خودرو زمین‌گیر نمی‌شود.

 آلایندگی سوخت گاز کمتر از بنزین است و افزایش تمایل مالکین به سمت دوگانه‌سوز کردن خودروها، هم باعث صرفه اقتصادی برای مالکان خودرو و هم منجر به افزایش اشتغال‌آفرینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر ترکیب دو سیاست کلیدی دولت یعنی ارتقای کیفیت سوخت نیروگاهی و توسعه خودروهای دوگانه‌سوز کمک می‌کند که صنعت انرژی کشور در مسیر کاهش آلایندگی و مدیریت مصرف سوخت حرکت کند.این اقدامات علاوه بر بهبود کیفیت هوا در کلانشهرها، صرفه‌جویی گسترده در مصرف بنزین و افزایش بهره‌وری در نیروگاه‌ها را به دنبال دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha