بر اساس اعلام پلیس، رشد پنج درصدی جانباختگان در سر صحنه تصادف و افزایش ۶ درصدی مجموع سوانح، در کنار تمرکز بالای حوادث در روزهای پایانی هفته، ساعات پرتردد عصرگاهی و محورهای مشخصی همچون ارومیه–مهاباد، نشان میدهد که مسئله تصادفات در استان صرفاً یک آمار نیست، بلکه نتیجه برهمکنش عوامل انسانی، ترافیکی و زیرساختی است که نیازمند نگاه دقیقتر، اقدامات پیشگیرانه هدفمند و فرهنگسازی مستمر در حوزه ایمنی راههاست.
گلایه از ناایمنی محور ارومیه–مهاباد
یکی از شهروندان ارومیهای که بهصورت مستمر در محور ارومیه–مهاباد تردد میکند، با اشاره به تکرار تصادفات در این مسیر به ایسنا گفت: تقریباً هر هفته خبر یک تصادف فوتی یا شدید در این محور را میشنویم. حجم تردد بالا، سبقتهای غیرمجاز و بیتوجهی برخی رانندگان به قوانین، شرایط را خطرناک کرده است.
وی افزود: هر چند اقداماتی مثل نصب نیوجرسی و دوربین سرعت انجام شده، اما تا زمانی که فرهنگ رانندگی اصلاح نشود و نظارتها بهصورت مستمر ادامه نداشته باشد، این محور همچنان حادثهخیز باقی میماند. بسیاری از رانندگان در ساعات عصر، مخصوصاً پنجشنبهها و جمعهها، عجله دارند و همین موضوع عامل اصلی تصادفات است.

نگرانی اهالی جنوب استان از تصادفات محور پیرانشهر–نقده
یکی از ساکنان پیرانشهر نیز با انتقاد از وضعیت محور پیرانشهر–نقده به ایسنا اظهار کرد: این جاده هم برای مردم منطقه و هم برای زائران اربعین اهمیت زیادی دارد، اما متأسفانه ایمنی آن با حجم تردد تناسب ندارد. بارها شاهد واژگونی خودروها و تصادفات زنجیرهای در این مسیر بودهایم.
وی ادامه داد: در برخی نقاط مسیر، نبود جداسازی مناسب و خستگی رانندگان بهویژه در ساعات عصر باعث افزایش خطر میشود. امیدواریم با تکمیل پروژههای ایمنسازی و حضور پررنگتر پلیس راه، شاهد کاهش تلفات جادهای در این محور باشیم؛ چرا که هر تصادف، یک خانواده را داغدار میکند.
رشد تصادفاتی فوتی در محورهای آذربایجان غربی
رئیس پلیسراه آذربایجان غربی از رشد پنج درصدی تعداد کشتهشدگان تصادفات جادهای استان در سر صحنه تصادف طی هشتماهه امسال بنا به گزارش پلیس خبر داد و گفت: بیشترین سوانح رانندگی در روزهای پایانی هفته و بازه زمانی ۱۶ تا ۲۰ رخ میدهد.
سرهنگ رضا پناهیمقدم پیش از ای در تشریح آخرین وضعیت تصادفات جادهای استان، به ارائه آمار، تحلیل علل وقوع سوانح و اقدامات انجام شده گفت: در بازه زمانی هشت ماهه، تعداد کل تصادفات نیز با رشد ۶ درصدی همراه بوده است.
وی با اشاره به تحلیل زمانی تصادفات گفت: بیشترین سوانح در روزهای پنجشنبه و جمعه و همزمان با افزایش حجم تردد در محورهای استان رخ میدهد. همچنین در شبانهروز، بازه زمانی ۱۶ تا ۲۰ بیشترین سهم تصادفات را به خود اختصاص داده که این الگو مشابه میانگین کشوری است.

خودروهای سواری دارای بیشترین سهم در تصادفات جادهای
وی با بیان اینکه خودروهای سواری با سهم ۷۲ درصدی بیشترین نقش را در تصادفات دارند و از نظر علل وقوع، عدم توجه به جلو با ۳۶ درصد در رتبه نخست قرار دارد، اظهار کرد: پس از آن، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با ۲۶ درصد و واژگونی و تجاوز به چپ ناشی از سبقت غیرمجاز با ۱۳ درصد از عوامل اصلی سوانح جادهای استان هستند.
رئیس پلیس راه استان با اشاره به افزایش تصادفات در راههای فرعی و روستایی گفت: سهم این محورها از ۳۵ درصد در سال گذشته به ۴۲ درصد در سال جاری رسیده است، در حالی که ۵۰ درصد تصادفات در جادههای اصلی و حدود هشت درصد در بزرگراهها رخ میدهد.
ارومیه_مهاباد پر تصادفترین محور استان
وی چهار محور پرتصادف استان را ارومیه–مهاباد، نقده_ اشنویه، ارومیه–سلماس و پیرانشهر–نقده اعلام کرد و گفت: محور ارومیه–مهاباد با سهم ۶.۵ درصدی، بیشترین تصادفات فوتی استان را به خود اختصاص داده است.
پناهی مقدم با اشاره به اقدامات انجام شده در این محور، گفت: ایجاد بریدگیهای ایمن، نصب نیوجرسی، خطکشی کامل مسیر و استقرار سامانه ثبت تخلف سرعت اجرا شده و یک بریدگی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.
به گفته پناهیمقدم، محور نقده_ اشنویه با ۴.۵ درصد تصادفات فوتی در رتبه بعدی قرار دارد که وقوع دو تصادف زنجیرهای در این مسیر، نقش قابل توجهی در افزایش آمار تلفات استان داشته است. همچنین محور ارومیه–سلماس با سهم چهار درصدی تصادفات فوتی، با اجرای اقداماتی همچون دوربرگردانهای استاندارد، ایمنسازی تقاطعها و آغاز تعریض گردنهها همراه بوده است.

کاهش چشمگیر تصادفات فوتی در گردنه قوشچی
وی با اشاره به کاهش چشمگیر تلفات در گردنه «قوشچی» اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، ۳۱ نفر در این محدوده جان خود را از دست دادند، اما با اجرای طرح جداسازی مسیر، این عدد در سال ۱۴۰۳ به سه نفر کاهش یافت و در آمار امسال نیز تاکنون تنها یک فوتی ثبت شده است.
رئیس پلیس راه استان محور پیرانشهر–نقده را چهارمین محور پرتصادف استان دانست و گفت: این مسیر که بهعنوان مسیر زائران اربعین نیز شناخته میشود، در حال جداسازی و ایمنسازی است و پیشبینی میشود تا سال آینده بخش عمدهای از آن بهطور کامل ساماندهی شود.
رییس پلیس راه استان در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انتظامی پلیس راه اشاره کرد و افزود: در هشتماهه امسال، اعمال قانون رانندگان متخلف نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته و در حوزه تخلفات حادثهساز نیز رشد ۲۲ درصدی ثبت شده است. همچنین ضبط گواهینامه رانندگان متخلف در تست الکل و مواد روانگردان با افزایش ۵۰ درصدی همراه بوده که یکی از عوامل اصلی افزایش تصادفات فوتی محسوب میشود.

حذف ۲۷ نقطه حادثه خیز در محورهای آذربایجان غربی
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان غربی گفت: امسال ۲۷ نقطه حادثهخیز در محورهای مواصلاتی استان با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان شناسایی و رفع شده است.
ارسلان شکری، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به نقش مؤثر رفع نقاط حادثه خیز در کاهش تصادفات و تلفات جادهای افزود: تا پایان سال جاری، ۱۲ نقطه حادثهخیز دیگر نیز در سطح استان در دست اقدام قرار دارد و عملیات اصلاح، ایمنسازی و رفع خطر در این نقاط با جدیت ادامه دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان غربی تأکید کرد: افزایش ایمنی تردد و صیانت از جان کاربران جادهای، اولویت اصلی این اداره کل است و در این مسیر، از تمام ظرفیتهای فنی و اعتباری برای اصلاح و ایمنسازی نقاط پرحادثه استفاده خواهد شد.
به گزارش ایسنا، در شرایطی که بخشی از محورهای پرتصادف آذربایجانغربی در حال ایمنسازی و اصلاح نقاط حادثهخیز هستند، آمارها نشان میدهد که سهم قابل توجهی از تصادفات همچنان به رفتار رانندگان و زمانهای اوج تردد بازمیگردد.
افزایش برخورد با تخلفات حادثهساز، اجرای طرحهای پیشگیری، تکمیل پروژههای جداسازی مسیر میتواند نقش مؤثری در کنترل سوانح داشته باشد، اما تجربه محورهایی مانند گردنه قوشچی ثابت کرده است که نتیجه واقعی زمانی حاصل میشود که اقدامات فنی، نظارت مستمر و مسئولیتپذیری رانندگان همزمان پیش برود.
استمرار این رویکرد میتواند آمار تصادفات فوتی در محورهای آذربایجان غربی را از یک روند نگرانکننده به مسیری کاهشی هدایت کند.
انتهای پیام


نظرات