سیدابراهیم حسینی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به موضوع ترافیک شهر شیراز و ضرورت انتقال مطب پزشکان از خیابان زند و استفاده از ظرفیت «شهر سلامت»، اظهار کرد: دغدغه ترافیک، دغدغه خود ما نیز هست، اما باید توجه داشت که شیراز شهری با بیش از هزار سال سابقه است و حدود ۱۲۰ سال است که بلدیه و شهرداری در آن فعالیت میکند؛ بنابراین تراکم بافت قدیم، بافت جدید و تمرکز مطب پزشکان در مرکز شهر، مسائلی نیست که در چهار سال اخیر ایجاد شده باشد، بلکه این شرایط بهعنوان میراث به مدیریت شهری فعلی رسیده است.
افزایش عوارض و ایجاد مشوق برای خروج مطبها از مرکز شهر
وی با بیان اینکه مدیریت شهری برای ساماندهی این وضعیت اقداماتی انجام داده است، افزود: عوارض مطب پزشکان در مرکز شهر(بلوار کریم خان زند) چند برابر شده، اما در مقابل، اگر مطبها یا مجتمعهای پزشکی در اطراف شهر مستقر شوند، عوارض آنها صفر است. این اقدام با هدف کاهش انگیزه استقرار فعالیتهای پرتردد در مرکز شهر انجام شده و در حوزه اختیارات شورا و شهرداری بوده که به وظایف خود در این زمینه عمل کردهایم.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در عین حال این نکته را یادآور شد که مسئله ترافیک صرفاً در اختیار شورا و شهرداری نیست؛ شورا و شهرداری تنها یک رأی در شورای ترافیک دارند و مسئولیت اصلی این شورا بر عهده استانداری است. البته این به معنای کمکاری سایر دستگاهها نیست، اما ما در هر بخشی که امکان ورود و مدیریت داشتیم، اقدام کردهایم.
توسعه بزرگراهها، پارکینگها و همکاری با پلیس
حسینی با اشاره به اقدامات زیرساختی انجامشده گفت: احداث چند بزرگراه اطراف شهر با هزینهای بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان، با هدف کاهش ورود خودروهای غیرضروری به مرکز شهر انجام شده است. همچنین احداث پارکینگهای جدید، ایجاد مسیرهای دسترسی جایگزین و همکاری با نیروی انتظامی برای اعمال قانون و تجهیز آنها به امکانات و دوربینها، از دیگر اقدامات مدیریت شهری بوده است.
وی افزود: اگر این اقدامات شامل توسعه بزرگراهها، پارکینگها، افزایش عوارض مرکز شهر و همکاری با مراجع قانونی انجام نمیشد، وضعیت ترافیک بهمراتب بحرانیتر از شرایط فعلی بود. ما انرژی زیادی صرف کردیم تا اوضاع بدتر نشود.
رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه در برخی نقاط، آثار این اقدامات نمایان شده است، گفت: در مناطقی مانند قصردشت و بلوار چمران، بهدلیل احداث بزرگراههای موازی، کاهش نسبی ترافیک مشاهده میشود، اما قبول داریم که در برخی نقاط هنوز تغییر معناداری اتفاق نیفتاده و مشکل بهطور کامل حل نشده است.
کمبود واگن مترو و اتوبوس؛ مانعی خارج از اختیار شورا
حسینیدر ادامه با اشاره به نقش حملونقل عمومی در کاهش ترافیک اظهار کرد: اگر خط دو مترو واگن کافی داشت و فاصله حرکت قطارها از نیمساعت به ۱۵ یا ۱۰ دقیقه میرسید، بسیاری از شهروندانی که امروز با خودرو شخصی تردد میکنند، به استفاده از مترو روی میآوردند. چهار سال است که پیگیر تأمین واگن هستیم، اما این موضوع در اختیار شورا و شهرداری نیست و محدودیتهای اقتصادی و شرایط خاص کشور در این زمینه تأثیرگذار بوده است.
وی درباره ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: سال گذشته مصوبهای به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس صادر شد، اما شرکت طرف قرارداد اعلام کرد امکان تحویل اتوبوسها را ندارد. اگر این ۳۰۰ اتوبوس وارد ناوگان میشد، بخش قابلتوجهی از ترافیک کاهش مییافت.
تقویت ناوگان تاکسیرانی و توسعه پارکینگها
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه تاکسیرانی افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از هزار دستگاه تاکسی جدید با تسهیلات بلاعوض و وامهای کمبهره به ناوگان اضافه شده است تا حملونقل عمومی برای مردم در دسترستر و مطلوبتر شود.
وی همچنین به انتقادات واردشده در سالهای گذشته درباره کمبود پارکینگ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳، بخشی از منابع مربوط به پارکینگها صرف خرید زمین و عقد قرارداد برای احداث پارکینگهای جدید شد؛ از جمله پروژهای در خیابان احمدی نو با ظرفیت حدود ۵۰۰۰ جای پارک که در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد و میتواند نقش مؤثری در کاهش ترافیک این محدوده داشته باشد.
حسینی در پایان با تأکید بر اینکه وضعیت ترافیک شیراز همچنان مطلوب نیست، گفت: اگر از خود من هم بپرسند که از کدام بخش عملکرد مدیریت شهری رضایت ندارید، یکی از پاسخها قطعاً ترافیک است. مردم حق دارند و من وظیفه خود میدانم بهدلیل اینکه به نتیجه مطلوب نرسیدهایم، از شهروندان عذرخواهی کنم. با این حال، مردم بدانند در هر بخشی که در اختیار شورا و شهرداری بوده، تمام تلاش خود را بهکار گرفتهایم و همچنان نیازمند همکاری سایر دستگاهها هستیم.
انتهای پیام


نظرات