• سه‌شنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۴ / ۰۷:۱۵
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1404092416211
  • خبرنگار : 71974

جهاددانشگاهی از پژوهش محض فاصله می‌گیرد؛ چرخش به سمت اقتصاد بازارمحور

جهاددانشگاهی از پژوهش محض فاصله می‌گیرد؛ چرخش به سمت اقتصاد بازارمحور

معاون سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی (ستفا) گفت: تأکید بر «نیازهای واقعی بازار» و «توسعه تجارت فناوری» حاکی از تغییری استراتژیک از مدل پژوهش‌بنیان صرف به مدلی با محوریت فروش و سودآوری است.

رحیم امیری، معاون سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی (ستفا)، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تمرکز اصلی این سازمان بر سه مأموریت کلان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است، اظهار کرد: نخستین مأموریت ما توسعه بازار و تجارت فناوری است که با اولویت مطلق فناوری‌های تولیدشده در جهاددانشگاهی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر تلاش می‌کنیم ارتباط مؤثری با هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی برقرار کنیم، افزود: برگزاری نشست‌های مشترک، بازدیدها و جلسات تخصصی با این مجموعه‌ها به ما کمک می‌کند تا ابتدا نیازهای واقعی بازار را شناسایی کنیم و سپس ظرفیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی را متناسب با این نیازها معرفی کنیم.

اولویت با شرکت‌های فناور وابسته به جهاددانشگاهی

این مقام مسئول با بیان اینکه در مواردی که برای تأمین فناوری نیاز به همکاری با شرکت‌ها وجود داشته باشد، تصریح کرد: شرکت‌های عضو پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد جهاددانشگاهی در اولویت قرار دارند و به‌عنوان بازوی تکمیلی بازار فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توسعه تأمین سرمایه؛ الزام رشد فناوری

امیری دومین مأموریت ستفا را توسعه تأمین سرمایه دانست و گفت: یکی از الزامات اصلی توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری، موضوع تأمین مالی است. علاوه بر ظرفیت صندوق‌های پژوهش و فناوری وابسته به جهاددانشگاهی، تلاش کرده‌ایم با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های پژوهش و فناوری دیگر، موافقت‌نامه‌هایی منعقد کنیم تا بتوانیم منابع مالی را در قالب‌هایی مانند فاند، وام، سرمایه‌گذاری مستقیم و تأمین مالی جمعی جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه این منابع مالی در قالب یک سبد مشخص در سازمان مدیریت می‌شود، افزود: هدف ما معرفی این ظرفیت‌ها به واحدهای جهاددانشگاهی است تا در مسیر توسعه تجارت فناوری با چالش مالی مواجه نشوند.

ایجاد شرکت‌های بزرگ فناور با رویکرد ملی

معاون سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی سومین محور فعالیت این سازمان را توسعه ساختارهای شرکتی عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم فناوری‌های موجود در جهاددانشگاهی، سرمایه‌گذاری‌ها و نیازهای بازار را در قالب شرکت‌های اقتصادی و تجاری متمرکز کنیم تا در میان‌مدت شاهد شکل‌گیری شرکت‌هایی با رتبه‌بندی بالا در سطح کشور باشیم که بتوانند نیازهای جدی ملی را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه حوزه‌های معدنی، هوش مصنوعی، موتورهای الکتریکی، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع پیشرفته و همچنین حوزه‌های پزشکی از جمله اولویت‌های ما هستند، تأکید کرد: در این بخش‌ها امکان تعریف شرکت‌های جامع و توسعه آن‌ها از طریق پروژه‌های ملی وجود دارد.

نمایشگاه؛ فرصتی برای شبکه‌سازی فناورانه

امیری با اشاره به نقش نمایشگاه‌های تخصصی در تحقق اهداف ستفا اظهار کرد: حضور ما در نمایشگاه‌ها با هدف ارائه توانمندی‌های فناورانه جهاددانشگاهی، شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و معرفی ساختارها و توانمندی‌ها به صاحبان مسئله و متقاضیان فناوری انجام می‌شود.

انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای جدید

وی با بیان اینکه در جریان این نمایشگاه بازدیدهای متعددی از سوی پژوهشگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف انجام شده است، گفت: با برخی مراکز از جمله مجموعه‌هایی در پارک علم و فناوری البرز و مجتمع‌های تحقیقاتی در حوزه‌های الکترونیک، مخابرات و مکانیک به تفاهم و قراردادهایی دست یافته‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای نیز با دبیرخانه مناطق آزاد در حوزه تجاری‌سازی و توسعه فناوری در دست اجراست، افزود: همچنین همکاری با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و انعقاد موافقت‌نامه‌های تأمین سرمایه با صندوق‌های پژوهش و فناوری مدرس و گلستان در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود چند صندوق و هلدینگ بزرگ دیگر نیز به این همکاری‌ها اضافه شوند.

تغییر رویکرد ستفا نسبت به سال‌های گذشته

امیری در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت رویکرد امسال با سال‌های گذشته بیان کرد: برای نخستین‌بار مأموریت‌های ستفا به‌صورت هدفمند و مشخص تعریف شده است؛ از تمرکز بر ماژول‌های مشخص توسعه بازار گرفته تا سرمایه‌گذاری و شبکه‌سازی.

به‌گفته وی، حجم قراردادها و توافقات حاصل‌شده در حوزه توسعه بازار و سرمایه‌گذاری در سال جاری، در مقایسه با دوره‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی در پایان با تأکید بر اهمیت شبکه‌سازی خاطرنشان کرد: هرچه ارتباط میان عرضه‌کنندگان فناوری و صنایع دارای نیاز تقویت شود، منابع و منافع کشور به‌صورت بهینه‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد و امیدواریم این رویکرد شبکه‌محور به‌تدریج به یک فرهنگ مؤثر در رشد فناورانه کشور تبدیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha