بابک توانایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در فضای مدرسه و هنرستان، هنرجویان به دوستیهای صمیمانه و دیرپایی دست مییابند که در آینده کمتر امکان تکرار آن وجود دارد. در این روابط، همواره وجهی از همدلی دیده میشود که برای حرکتهای اجتماعی و هنری مانند حضور در طبیعت، طراحی جمعی، گفتوگوهای هنرمندانه و شکلگیری هویتهای اجتماعی و هنری، بسیار قابل تأمل است. در این میان، برگزاری نمایشگاههای گروهی نقش مهمی در گسترش این نگرش دارد و میتواند تأثیر قابل توجهی بر فضای هنری و آموزشی بگذارد.
وی درباره محورهای موضوعی آثار نمایشگاه «شاهدان طبیعت» گفت: آثار این نمایشگاه به طبیعت درختان و مناظر شهر مشهد و پیرامون آن میپردازد. هنرجویان با تکیه بر تفکر بصری و روششناسی مبتنی بر فرم مدرن، زبان بصری خود را جستوجو، کشف و بیان کردهاند. در این نمایشگاه ۱۰۵ اثر ارائه شده است که برخی از آنها دارای جنبههای آبستره و بیانی هستند و هر اثر از ویژگیهای فردی هنرجویان سرچشمه میگیرد.
این هنرمند نقاش با اشاره به تکنیکها و سبکهای بهکاررفته در آثار اظهار کرد: در این مجموعه میتوان تکنیکهای مختلفی مانند طراحی با مداد، قلم فلزی و ذغال را مشاهده کرد. برجستهترین مسئله از منظر سبکشناختی، توجه به جنبههای اساسی ابستراکسیون در زیرساختهای فرمی آثار است. در این آثار، همواره با رویکردهایی برآمده از عینیت و ذهنیت در برداشت از فرم مدرن مواجه هستیم؛ از جمله تفکر کلنگر که از ادراک بصری نشأت میگیرد.

توانایی درباره چرایی انتخاب عنوان این نمایشگاه خاطرنشان کرد: «شاهدان طبیعت» مجموعهای از آثار نوجوانانی است که با چشم و ذهن خود، عینیت فرمها، بافتها و ریتمهای زندگی طبیعی را کشف کرده و به تصویر کشیدهاند.
وی با اشاره به سطح فنی آثار ارائه شده گفت: از نظر فنی و هنری، سطح آثار این هنرمندان جوان که در مقطع هنرستان تحصیل میکنند، بالاتر از همسنوسالهایشان است. آنها هنرجویانی دغدغهمند و جدی هستند که به یادگیری مهارتها و اصول پایه و ساختارمند توجه ویژه دارند؛ ازاینرو، ضروری است تعاملات هنری خود را گسترش داده و وارد فضای حرفهای گالریها شوند. طبعآزمایی در چنین فضاهایی میتواند نقش بسیار مؤثری در رشد هنری آنان ایفا کند.
این هنرمند نقاش افزود: این آثار صرفاً بازتاب ظاهری عناصر طبیعی نیستند، بلکه بیانگر تجربه شخصی هر هنرجو در مواجهه با طبیعت و حرکتی بهسوی نگاهی استعاری به جهان زندهاند. هر اثر گزارشی از مشاهده، تفکر و تعمق در حرکتها و الگوهای بیپایان طبیعت است. «شاهدان طبیعت» در واقع تجربهای از مشاهده، دیدن و سنجیدن بهمثابه فهم، احساس و همزیستی با جهان زنده را پیش روی مخاطب قرار میدهد.

توانایی درباره چالشهای موجود در روند خلق آثار گفت: یکی از مشکلات، ممانعتهایی است که هنگام طراحی هنرجویان در معابر شهری، پارکها و فضاهای گردشگری از سوی برخی مسئولان و مأموران ایجاد میشود. شایسته است مسئولان شهری در هماهنگی با نهادهای آموزشی و هنری، برای فراهمکردن فضاهای مناسب جهت توسعه این رشته در سطح شهر تلاش کنند؛ بهویژه پارکهایی مانند کوهسنگی و پارک ملت که پیشینه فرهنگی و هنری قابل توجهی دارند و باید با روی باز پذیرای هنرجویان و هنرمندان باشند.
وی با اشاره به نقش مخاطب در شکلگیری اثر هنری اظهار کرد: ما مخاطب را صرفاً کسی که با قوه بینایی به اثر نگاه میکند نمیدانیم، بلکه او در کنار هنرمند و اثر هنری، نقشی مؤثر در فرآیند معناگیری دارد. ازاینرو، مطلوب است مخاطبان در تعامل با فضاهای هنری، با شیوههای دیدن و خوانش آثار هنری آشنا شوند.
این هنرمند نقاش درباره جایگاه نقاشی در جامعه امروز تصریح کرد: هنوز بهجای توجه جدی به آموزشهای روشمند و پایه در طراحی، با مغالطههایی مبتنی بر تجربیات شخصی برخی اساتید روبهرو هستیم؛ این در حالی است که علاقهمندی به هنرهای تجسمی در سطح جامعه روندی رو به گسترش دارد.
انتهای پیام


نظرات