به گزاش ایسنا، رضا اکبری در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بر اساس قوانین بالادستی و تکالیفی قانونی و ماموریتهای سازمانی نزدیک به ۳۰ شاخص عملکردی را بر عهده دارد و این شاخصها را هر سال دنبال می کند، گفت: در دولت چهاردهم یکی از این شاخص احداث راه های روستایی است که به ۳۶۴۸کیلومتر رسیده است. همچنین ۱۲ هزار کیلومتر بهسازی راه روستایی، ۲۹ هزار و ۷۶ کیلومتر بهسازی جاده های اصلی، اصلاح ۹۷۹ نقطه حادثه خیز انجام شده و ۳۵۰سامانه نظارتی و تصویری و تردد شمار نیز اضافه شده است.
وی افزود: از ابتدای دولت چهاردهم ۸۱۳ میلیون تن کالا و ۱۸۷ میلیون مسافر جابه جا شده است. همچنین ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزارتن ترانزیت و ۷۶ مجتمع خدماتی و رفاهی نیر احداث شده است.
رئیس سازمان راهداری تصریح کرد:در ۸ ماهه امسال، اصلاح ۴۱۳ نقطه حادثه خیز، جابه جایی ۴۰۲ میلون تن کالا که ۱۶ میلیون تن آن کالای اساسی بوده، ترانزیت ۱۱میلیون تن کالا و ارتقا و تعریض ۱۷۰ کیلومتر از مسیر انجام شده است.
وی بیان کرد: تمرکز ما امسال بر هوشمندسازی است. در بخش حمل و نقل اتفاقاتی خوبی رقم خورده است و چند سامانه جدید به زودی اضافه می شوند. با هوشمندسازی در بخشهای مختلف سازمان میتواند متحول شود. با این کار اتفاق بزرگی در بخش شفاف سازی و اصلاح امور خواهد افتاد.
اکبری با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان یکی دیگر از برنامه ها و اولویت های سازمان راهداری است، تصریح کرد: بخشی از عملیات نوسازی مربوط ناوگان خود راهداری است. ۱۲۰۰دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری را نوسازی خواهیم کرد. ۸۰۰ دستگاه انجام شده و احتمالا ۴۰۰دستگاه مابقی نیز تا آخر سال انجام شود.
وی اضافه کرد: نسبت به سالهای ۹۸ و قبل از آن که در جنوب کشور سیل آمد و خرابی به بار آورد به لحاظ تجهیزات وضعیت بهتری داریم و نیاز استانهای جنوبی را تامین می کنیم و نیازی به ارسال ماشین آلات راهداری از مناطق دیگر نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: نوسازی اتوبوس و ناوگان باری نیز در دستور کار است. برای اتوبوس یک تفاهم نامه سه جانبه با ۵ کارخانه داخلی منعقد کردیم که ۱۲۵۰ اتوبوس را یکساله تولید کنند و به ما تحویل دهند. امیدواریم در بازه زمانی مشخص شده این تعداد اتوبوس را برسانند. برای هرکدام از آنها حدود ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات تامین شده که بخشی از طرف راهداری و بخشی از طرف وزارت صمت تامین شده است. در حقیقت قصد داریم ۵ کارخانه کشور که ۲۰سال بود اتوبوس تولید نمی کرد را راه بیاندازیم.
وی با بیان اینکه حدود ۸ هزار دستگاه اتوبوس کم داریم، افزود:۲۰۰۰ دستگاه نیز اتوبوس وارداتی خواهیم داشت. تلاش داریم برای سال آینده این حدود ۳۲۰۰ دستگاه را وارد شبکه کنیم اگر چه کار سختی است.
اکبری همچنین به نوسازی ناوگان باری نیز اشاره کرد و گفت: برای کامیون های باری وضعیت تولید داخل بد نیست. در سال ۱۴۰۳ بر اساس گزارش وزارت صمت حدود ۲۵ هزار کامیون در کشور تولید شده است و این عدد برای نوسازی کافی است ولی چون چندین قانون در کشور وجود داشته عده ای دنبال تولید داخل بودند و عده ای نیز واردات.
به گفته وی مهمترین مانع ما برای نوسازی ناوگان حمل بار این است که ناوگان فرسوده را از شبکه خارج و آنها را اسقاط کنیم. خارج کردن ناوگان نیاز به قانون دارد که در حال حاضر چنین قانونی نداریم. با اصلاح قانونی که انجام شد و آیین نامه ایی که در دولت نهایی شده و در همین روزها ابلاغ می شود کسی که ناوگان فرسوده دارد با یک تسهیلاتی میتواند نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کند.
رئیس سازمان راهداری همچنین در خصوص راهداری زمستانی نیز گفت: فردا رزمایش مشترک دستگاه های امدادی برگزار می شود. از مردادماه آمادگی های لازم حاصل شده و در مهرماه نیز جلسات هماهنگی با استانها انجام شده است. بیش از هزار راهدارخانه آماده و ۱۲ هزار راهدار فعال هستند. همچنین حدود ۱۲ هزار ماشین آلات نیز در اختیار این افراد است.
وی در پاسخ به این سوال که چه برنامهای برای کاهش تصادفات اتوبوسهای بین شهری دارید، گفت:مهمترین و زودبازده ترین کاری که در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی می توان انجام داد پایش رفتار رانندگان است. کاری که در سنوات قبل اتفاق افتاد ولی چندسالی است که با مشکلاتی همراه شده سامانه سپهتن بود. این سامانه برای نظارت بر رفتار رانندگان اتوبوسی طراحی ولی به دلیل اختلاف پروژه دچار مشکلاتی شد. بعدا مصوباتی آمد که به درستی اجرا نشد امروز با ۷ هزار اتوبوس فعال در کشور مواجهیم که نیمی از آنها مجهز به سامانه هستند و تلاش داریم تا شب عید نیمه دوم را به سامان وصل کنیم. این گام بزرگی برای کنترل رفتار رانندگان است.
اکبری افزود: کنار این موضوع پروژه مهمی نیز داریم که اگر بتوانیم آن را پیاده کنیم کار ماندگار است. میخواهیم تمام ناوگان را به تاخوگراف هوشمند متصل کنیم. دنیا رفتار رانندگان را با تاخوگراف هوشمند کنترل می کند. این پروژه یک پروژه کلیدی برای کشور است و بعد آن شاهد خواهیم بود رانندگان، رفتار و شرایط وسایل نقلیه تحت کنترل دربیایند.
رئیس سازمان راهداری در ادامه گفت: فرسودگی ناوگان یکی از عوامل تصادف است. ۷ هزار دستگاه ناوگان داریم که میانگین سنی آنها ۱۸سال است در حالی که در دنیا کمتر از ۵ سال است و نیاز داریم حداقل ۸ هزار دستگاه اتوبوس نو جایگزین شوند.
وی افزود: حتما باید در نظام معاینه فنی اتوبوسهای بازنگری شود و اینکه فقط ظاهر دیده شود و گواهی صادر شود درست نیست بلکه باید سلامت اتوبوس و موضوعات داخلی اتوبوس به طور کامل بررسی شود.
ادامه دارد


نظرات