• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۴ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1404092617339
  • خبرنگار : 71928

دبیر انجمن شیمی دانشگاه الزهرا:

موانع ساختاری و حمایتی محیط دانشگاهی مسیر پژوهش را دشوارتر می‌کند

موانع ساختاری و حمایتی محیط دانشگاهی مسیر پژوهش را دشوارتر می‌کند

دبیر انجمن شیمی دانشگاه الزهرا گفت: موانع ساختاری و حمایتی محیط دانشگاهی مسیر پژوهش را دشوارتر می‌کند. یکی از اصلی‌ترین این موانع، دسترسی ناکافی یا پرهزینه به منابع است. کمبود یا کهنگی تجهیزات آزمایشگاهی، محدودیت در اشتراک مجلات معتبر بین‌المللی و فضای فیزیکی نامناسب برای کار تیمی پژوهشی، از همان ابتدا جلوی بسیاری از ایده‌های نو را می‌گیرد.

فاطمه بابایان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت آموزش مهارت‌های پژوهش‌محور گفت: یکی از چالش‌های اصلی دانشجویان در مسیر پژوهش، فاصله میان دانش نظری و مهارت‌های عملی است که برنامه‌های هفته پژوهش با هدف پرورش توانایی دانشجویان در حل مسائل واقعی علمی طراحی شده‌اند.

وی اظهار کرد: انجمن علمی شیمی دانشگاه الزهرا (س) با هدف تکریم جایگاه پژوهش و ارتقای سطح علمی دانشجویان، مجموعه‌ای منسجم و هدفمند از برنامه‌های آموزشی و تخصصی را تدارک دیده است. این برنامه‌ها با توجه به نیازهای روز جامعه علمی و با محوریت مهارت‌افزایی پژوهش‌محور طراحی شده‌اند.

وی گفت: این انجمن دوره آموزشی تخصصی نرم‌افزار اکسل را برگزار می‌کند که به عنوان ابزاری ضروری و پایه‌ای در فرآیند پژوهش، مورد استقبال گسترده دانشجویان قرار گرفته است. هدف اصلی این دوره، افزایش دقت و کیفیت در پردازش داده‌های آزمایشگاهی، تحلیل‌های آماری و ارتقای سطح کیفی مقالات علمی است. تسلط بر این نرم‌افزار برای هر دانشجوی شیمی که دغدغه انجام پژوهشی نظام‌مند و انتشار یافته‌های خود در مجلات معتبر را دارد، یک ضرورت انکارناپذیر محسوب می‌شود.

بابایان گفت: در ادامه و به منظور پاسخگویی به نیازهای تخصصی‌تر دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارگاه آموزشی آنالیز AIM (اتم در مولکول) برنامه‌ریزی شده است. این کارگاه به یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تحلیلی در شیمی نظری و محاسباتی می‌پردازد و امکان مطالعه عمیق ساختارهای الکترونی، تشخیص و کمی‌سازی پیوندهای شیمیایی و برهمکنش‌های غیرکووالانسی، تحلیل مسیرهای واکنش و محاسبه خواص اتمی در زمینه مولکولی را فراهم می‌آورد. فراگیری این روش تحلیلی، توانمندی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را در انجام پژوهش‌های پیشرفته و انتشار نتایجی با ارزش علمی بالا افزایش می‌دهد.

دبیر انجمن شیمی دانشگاه الزهرا گفت: علاوه بر این، انجمن علمی، ادامه‌دهنده سلسله نشست‌های علمی «مولکافه» خواهد بود که در فضایی متفاوت و تعاملی به طرح موضوعات علمی می‌پردازد. این نشست‌ها که به صورت ماهانه در آخرین یکشنبه هر ماه برگزار می‌شود، در هفته پژوهش با محوریت موضوعات و چالش‌های ویژه این هفته، میزبان اساتید، پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند بود. این فضا به تبادل آزاد اندیشه‌ها، معرفی فعالیت‌های پژوهشی و ایجاد شبکه‌های علمی میان‌رشته‌ای کمک شایانی می‌کند.

وی گفت: با توجه به تعامل گسترده با دانشجویان مقاطع مختلف، یکی از چالش‌های بنیادین در مسیر پژوهش، شکاف عمیق بین دانش نظری آکادمیک و مهارت‌های کاربردی پژوهش است. سیستم آموزشی، به‌ویژه در ایران، غالباً بر موفقیت در آزمون‌های نظری و دروس تئوری تمرکز دارد و کمتر به پرورش تفکر پژوهشی می‌پردازد، در نتیجه دانشجو حتی اگر علاقه‌مند باشد، درک روشنی از نحوه آغاز یک پژوهش واقعی، طرح سؤال اصیل و فرضیه‌سازی ندارد.

بابایان گفت: از سوی دیگر، موانع ساختاری و حمایتی محیط دانشگاهی مسیر پژوهش را دشوارتر می‌کند. یکی از اصلی‌ترین این موانع، دسترسی ناکافی یا پرهزینه به منابع است. کمبود یا کهنگی تجهیزات آزمایشگاهی، محدودیت در اشتراک مجلات معتبر بین‌المللی و فضای فیزیکی نامناسب برای کار تیمی پژوهشی، از همان ابتدا جلوی بسیاری از ایده‌های نو را می‌گیرد.

دبیر انجمن شیمی دانشگاه الزهرا گفت: در دانشگاه ما، اساتید و اعضای هیئت علمی همواره با حداکثر توان و تعهد خود از برنامه‌های انجمن‌های علمی و فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان حمایت می‌کنند و همراهی آنان نقش بی‌بدیلی در رشد کیفی این فعالیت‌ها دارد. با این حال، در سطح کلان و بستر زیرساختی، با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم که به‌طور مستقیم بر عمق و گستره پژوهش‌های دانشجویی تأثیر می‌گذارد.

وی گفت: بزرگترین خلأ حمایتی شامل بروکراسی اداری و مراحل مختلف بازدید از شرکت‌ها و کارخانه‌هاست که برخی قوانین اداری شرکت‌ها با دانشگاه همخوانی ندارد. همچنین گاهی صنعت مدارک یا استعلام‌هایی می‌خواهد که در دانشگاه تعریف نشده است و یا برخی صنایع به حضور دانشگاهیان در محیط کاری اعتماد ندارند.

بابایان گفت: در دانشکده شیمی الزهرا مانند سایر دانشکده‌های کشور، هسته‌ها و طرح‌های صنعتی تعریف می‌شوند که در آن‌ها سعی بر حل مسائل مهم و اساسی کشور است. نکته مهم این است که برای ارتقای اساتید، انتشار مقالات بین‌المللی ضروری است. هرچند انتشار مقاله الزاماً با حل مسائل کشور دور نیست، اما ممکن است برخی مقالات بین‌المللی از نیازهای فوری کشور فاصله داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha