به گزارش ایسنا، «کریستن میخال» نخست وزیر استونی در هلسینکی به خبرنگاران گفت، از جمله اقداماتی که در سطح اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته، «سیاستهای تجاری، سیاستهای ویزا» و همچنین «عدم ارائه خدمات» به کشورهای صاحب پرچم کشتیهای ناوگان سایه است.
پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از وی گزارش داد: تخمینهای تقریبی نشان میدهد که «کمی کمتر از نیمی از بودجه جنگی روسیه از ناوگان سایه تامین میشود».
نخست وزیر استونی گفت کشورش به طور فعال این کشتیها را اسکورت میکند، از آنها مدارک میخواهد و گاهی آنها را متوقف میکند. اما سوال این است که آیا میتوان کار بیشتری انجام داد؟
ماه گذشته میلادی وزرای خارجی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با کار بر روی وضع اقدامات محدودکننده بیشتر علیه به اصطلاح ناوگان سایه نفتکش موافقت کردند.
این کشتیها اغلب قدیمی و بدون بیمه هستند و میتوانند خطرات زیستمحیطی ایجاد کنند.
اتحادیه اروپا روز دوشنبه در جدیدترین دور از اقدامات علیه روسیه، یک غول نفتی پاکستانی و یک تاجر بانفوذ از جمهوری آذربایجان را تحریم کرد.
بلومبرگ ماه گذشته گزارش داد که سیاستگذاران همچنین در حال بررسی افزایش تعامل با کشورهایی هستند که این کشتیها را ثبت میکنند.
در این گزارش آمده بود که اتحادیه اروپا پیش از این نیز تماسهای دیپلماتیک گستردهای با این کشورهای به اصطلاح صاحب پرچم انجام داده و در متقاعد کردن بسیاری از آنها برای لغو ثبت کشتیها «تا حد زیادی موفق» عمل کرده است.
«کایا کالاس» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گفت که بروکسل اکنون ناوگان سایه را به صورت مداوم تحریم خواهد کرد و هر ماه در این مورد تصمیمگیری خواهد شد.
نخست وزیر استونی نیز گفته که کشتیهای ناوگان سایه مانند بمبی زیست محیطی در انتظار انفجار هستند.
وی به خبرنگاران گفت: «این یک مشکل خیلی خیلی بزرگ است. چون اگر اتفاقی برای آن کشتیها بیفتد، چه کسی باید آن را از دریا جمع کند.»
انتهای پیام


نظرات