مرحله استانی چهاردهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در استان ایلام، با اجرای جهاد دانشگاهی به میزبانی دانشگاه ایلام و با حضور چند تیم از دانشگاههای سراسر استان برگزار شد؛ رویدادی که فراتر از یک رقابت کلامی، به عرصهای برای سنجش توان گفتوگو، استدلال و مدیریت اختلافنظر در فضای دانشگاهی تبدیل شد.
در این رقابت فشرده، تیم «هانا» از دانشگاه ایلام مقام نخست را از آن خود کرد و تیمهای «آزاداندیشان» از دانشگاه فرهنگیان مقام دوم، «مفتح» از دانشگاه ایلام مقام سوم و تیم «ندا» از دانشگاه پیام نور ایلام رتبه چهارم را کسب کردند، این گروهها نقش پررنگی در شکلگیری مناظرههای چالشی و سطحبالا داشتند.
رقابتی فراتر از انتظار تیمها توانمندی خود را نشان دادن
رضا شرفخانی سرگروه تیم «هانا» در گفتوگو با ایسنا سطح کیفی رقابتها را «بهمراتب بالاتر از دورههای قبل» توصیف اظهار کرد: رقابتها با فاصلههای بسیار کم دنبال میشد و مشخص بود که تیمها نسبت به دوره قبل توانمندتر شدهاند.
وی در مورد فشارهای ذهنی توضیح داد: استرس هم در آغاز مسابقات و هم در مراحل پایانی حضور پررنگ داشت، در شروع شناخت دقیقی از تیمهای مقابل نداشتیم و مراحل پایانی هم استرس قهرمان شدن یا نشدن بالا میرود.
به گفته شرفخانی، اتکا به پژوهش و آمادگی قبلی تیم عامل اصلی غلبه بر این فشار بود.

فینال چالشی استفاده از تکنیکهای هوشمندانه در مناظره
آرمان حسینی سرگروه تیم «آزاداندیشان» از دانشگاه فرهنگیان نیز در گفتوگو با ایسنا فینال را «سنگین و چالشی» توصیف کرد و گفت: تیم مقابل ما، تیم هانا، بسیار قدرتمند بود و این فشار و هیجان را بالاتر میبرد.
وی با اشاره به محدودیتهای زمانی و استفاده از تکنیکهای مناظره توضیح داد: طبیعت قالب مناظره این است که زمان کم باشد و همه حرفها گفته نشود اما تیم ما با استفاده از تکنیک پرسشهای تلهای روانشناختی سوالاتی که پاسخ دادن یا ندادن آنها در دور بعدی میتواند امتیاز به دست دهد، توانست استدلالها و ذهنیت خود را مؤثر منتقل کند.
حسینی همچنین مهمترین اثر این رقابتها را افزایش آگاهی و نهادینه شدن فرهنگ گفتوگو در فضای علمی دانشگاهها میداند.
تجربه ارزشمند
محمد عباسی سرگروه تیم «مفتح» هم در گفتوگو با ایسنا فضای مناظرات را «بستری برای رشد فردی و تیمی و تمرین گفتوگوی منطقی» توصیف کرد.
وی افزود: فضا دوستانه و همدلانه بود و همین چند روز تمرین و آمادهسازی، باعث ارتقای اطلاعات عمومی و مهارتهای تحلیل و ارائه استدلال شد.
عباسی هدف حضور تیم خود را تقویت توانمندیهای فردی و جمعی و ارائه راهکارهای مبتنی بر دیدگاه دانشجویی میداند و تأکید میکند که همکاری و همبستگی اعضای تیم، ارزشمندترین تجربه این دوره بوده است.
مناظره پویایی عقلانیت
سید محمد طاهری مقدم معاون فرهنگی دانشگاه ایلام نیز در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: برگزاری مناظره و گفتوگوی دانشجویی نشانه پویایی، زندهبودن عقلانیت علمی و حیات فکری در فضای دانشگاه است و جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری به مهارت گفتوگو و شنیدن دیدگاههای مخالف نیاز دارد.
وی افزود: اینگونه رویدادها نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی، پرورش مدیران خلاق، نوآور و مسئولیتپذیر برای آینده کشور ایفا میکنند.
طاهریمقدم با تأکید بر نقش کلیدی دانشگاهها در آینده کشور گفت: دانشگاه باید محور توسعه باشد و حل بسیاری از مشکلات کشور در گرو اعتماد به جوانان و استفاده از ظرفیت دانشجویان در مدیریت کشور است.
ارتقای مهارت گفتوگو
شهریار رستمی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام و دبیر اجرایی مرحله استانی مسابقات، اظهار کرد: این رویداد علمی و فرهنگی با استقبال گسترده دانشجویان همراه شد و فضایی پرنشاط، پرهیجان و سازنده برای تبادل اندیشهها ایجاد کرد.
وی گفت: در این دوره ۳۴ تیم از دانشگاههای سراسر استان ایلام حضور داشتند که نشاندهنده علاقه بالای دانشجویان به فعالیتهای علمی و فرهنگی است. هدف اصلی مسابقات، ارتقای مهارت گفتوگو، تقویت روحیه نقد و پرسشگری و ایجاد فضای سالم برای تبادل اندیشههاست.
مرحله استانی چهاردهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در ایلام نشان داد که دانشگاه میتواند بستری مؤثر برای تمرین گفتوگوی مسئولانه باشد؛ گفتوگویی که اثر آن، فراتر از فضای رقابت، در زندگی اجتماعی و آینده حرفهای دانشجویان نیز باقی خواهد ماند.
انتهای پیام


نظرات