محمدرضا مردانی، در همایش ملی «مکتب و سیره پیامبراعظم(ص)؛ علوم انسانی اسلامی انسانساز و جامعهپرداز» که به مناسبت نکوداشت وحدت حوزه و دانشگاه پنجشنبه، ۲۷ آذر در سالن بیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: امام راحل با نگاهی بسیار دوراندیشانه و حکیمانه روز شهادت اندیشمند والا مقام استاد شهید مفتح روا به عنوان روز وحدت و دانشگاه نامگذاری کردند تا هم توطئه استعمارگران و استثمارگران در مقابل این دو پایگاه فکری را خنثی کند و هم ثمره پیوند علم و ایمان، سیاست و دیانت، دانش و دین اخلاق را به منصه ظهور برساند.
رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با بیان اینکه وحدت از نظر امام راحل را میتوانیم به دو گونه فکری و عملی تقسیم کنیم، ادامه داد: وحدت فکری میان دو قشر حوزوی و دانشگاهی با واژه وحدت کلمه بیان و تنها در توافق بر سر حفظ کیان اسلام کشور و جایگاه انقلاب تاکید شده و وحدت در عملی را نیز با واژهای مثل شناخت و تفاهم با یکدیگر و احترام میتوانیم معنا ببخشیم.
وی افزود: انسجام و وحدت بر محور اهداف مشترک تاکید امام راحل است؛ لذا ایشان بر وحدت اخلاقی و آرمانی، سیاسی و اجتماعی تاکید داشتند و مرادشان از ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه برادری و رفاقت با یکدیگر و با انگیزه الهی بود.
مردانی گفت: امام خمینی راحل معتقد بود حفظ کشور، پیشرفت انقلاب و مقابله با استعمار و استکبار و دفاع از اسلام تنها از طریق وحدت وحدت حوزه و دانشگاه رخ میدهد و این دو قدرت متفکر این دو قشر فرهیخته میتوانند منشا اهتمام و وحدت همه اقشار جامعه باشند.
وی یادآور شد: امام(ره) معتقد بود که وحدت حوزه و دانشگاه موجب وحدت آحاد جامعه میشود و به نظر میرسد محور کلیدی برای وحدت حوزه و دانشگاه در شرایط کنونی و شرایطی که امروز ما در مقابل جنگ رسانهای دشمن و جنگ شناختی دشمن یا به تعبیر بهتر جنگ ترکیبی دشمن قرار داریم نیازمند هماهنگیهای بیشتر است.
وی، روایتسازی هماهنگ و هوشمند در مقابله با جنگ رسانهای کنونی دشمنان را از مهمترین اولویتهای وحدت و حوزه دانشگاه معرفی کرد و گفت: حوزه و دانشگاه با همکاری و هماهنگی یکدیگر باید روایتی منسجم و قانع کننده از وقایع و مواضع ملی و بینالمللی ارائه بدهند تا هم موجب دفاع و اقناع نخبگان شود و هم برای مردم عادی قابل درک باشد؛ لذا کلید موفقیت همزبانی و هماهنگی در انتقال پیام است.
مردانی ادامه داد: محور دوم تولید محتوای پیش دستانه است؛ به جای انتظار کشیدن و پاسخ صرف و واکنش به تحریفهای دشمن باید با تولید محتوای اثربخش و جذاب در قالبهای مختلف کتاب، مجله، مقاله، یادداشت و هر امکان رسانهای باید فضای مجازی و رسانهای را مدیریت کرد
رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاهها با بیان اینکه محور سوم پاسخگویی به شبهات نسل جوان است، تأکید کرد: جوان امروز سوالات خاص خودش را دارد و در شرایط کنونی با مسائل و موضوعاتی مواجه است که شبهاتی تولید میشود که باید پاسخ داده شود، لذا حوزه و دانشگاه باید با ایجاد فضاها و تشکیل تیمهای مشترک پاسخگویی به شبهات فکری سیاسی و اجتماعی نسل جوان را در دستور کار قرار بدهند.
وی محور چهارم وحدت حوزه و دانشگاه را تقویت گفتگوی داخلی به جای تقابل فکری دانست و افزود: با ایجاد فضای گفتگوی سازنده بین جریانهای فکری و داخلی میتوان موضوعات را به سمت تفاهم پیش برد،لذا حوزه و دانشگاه میتوانند بستر ساز این گفتوگوها باشند تا جامعه در شرایط کنونی دچار دو قطبی شدن نشود.
رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاهها ارائه الگوی عملی برای پیشرفت کشور و نهایتاً تحقق الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و رسیدن به تمدن نوین اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: باید این الگوها ملموس و قابل اجرا برای پیشرفت کشور در شرایط حساس کنونی پسا جنگ باشد و از اقتصاد، فرهنگ، فناوری و نیازهای مردم باید مدنظر باشد و مردم نیازمند دیدن نقشه راه روشن در این زمینه هستند.
انتهای پیام


نظرات